شورای اجتماعی - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 538761




گالری تصاویر سوسا وب تولز



پنج شنبه 91 مرداد 19 :: 10:31 صبح ::نگارنده : موسوی

پایگاه اطلاع رسانی شوراهای اجتماعی محلات مشهد -

www.mashhadema.ir

 

 

ارتباط با دبیرخانه:

تلفن تماس:05113688221

سامانه پیامک:

3000330002

آدرس:

ایران - مشهد مقدس - میدان هفده شهریور- هفده شهریور 9/ دبیرخانه شوراهای اجتماعی محلات مشهد

رایانامه:

mashhadema@chmail.ir




سه شنبه 91 اردیبهشت 26 :: 6:38 صبح ::نگارنده : موسوی

از دید جامعه شناسان و صاحبنظران نیز  همکاری مردم  در اداره امور شهری خود فقط به پرداخت عوارض ختم نمی گردد، بلکه مردم در مدیریت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها که به طور مستقیم بر زندگی آنها تاثیرمی گذارد ، نیز سهیم می باشند.

علاوه بر این  بدلیل گستردگی  مشکلات و دغدغه های کلانشهری همچون مشهد ، مشارکت  واقعی و معنا دار مردم  در فرآیندهای برنامه ریزی و توسعه آن مورد تایید برنامه ریزان شهری بوده که این مهم بیش از هر چیز  در سطح خرد و محله ای  ضرورت می یابد. لذا با در نظر گرفتن این مطلب می توان اهمیت  حضور شهروندان و مشارکت آنان در قالب شورایی را  بیش از هر چیز به دوشکل مهم و اساسی  بیان داشت :

1) شناسایی بهتر مشکلات بومی

 2):‌ جلب مشارکت شهروندان واستفاده از پتانسیل های مردمی در راستای بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی.

همچنین علاوه بر موارد فوق بازگرداندن هویت پیشین و از دست رفته محله، تقویت نقش کارکردی محله در زندگی شهری ، دسترسی به خدمات شهری در سطح محله ای و جلب مشارکت مردم محله در نیاز سنجی، سیاستگزاری و برنامه ریزی و اجرا از اهداف مدیریت شهری محله محور بوده که در این بین نیز نقش و جایگاه فرهنگی در مدیریت محله محور از اهمیت شایانی برخوردار است. لذا  فرهنگ شهرها و به تبع آن فرهنگ محله ها ابزار قدرتمندی برای کنترل توسعه شهری و محله ای، منبع خاطرات و بازسازی هویت و میراث های شهری و هدایت کننده ساخت و ساز و معماری شهری و محله ای تلقی می شود.

اضافه برآن ، فرهنگ های محله ای می توانند از نزدیک و به طور مسالمت آمیزی مسائل اجتماعی محله مانند جرم، خشونت، آسیب ها و ناهنجاریهای اجتماعی راکاهش داده و رضایت خاطر و امنیت شهروندان را فراهم آورند. از این رو همواره تدوین و اجرای برنامه هایی در قالب محلات مفید و موثر بوده است که  از مهمترین این  برنامه ها که بزرگترین آن برای واگذاری مدیریت برنامه های مربوط به شهروندان به خود ایشان در دومین کلانشهر مذهبی جهان محسوب می شود، تشکیل "شوراهای اجتماعی محلات" می باشد که  با رویکرد محله محور و در راستای افزایش مشارکت مردمی در مدیریت شهری و نیز ترویج فرهنگ و هویت اسلامی در محلات بوجود می آید. لذا می توان  مهمترین اهداف تشکیل این شوراها را به شرح زیر بیان کرد:

ü      تقویت هویت محلات

ü        افزایش ارتباط و اعتماد متقابل بین ساکنین محلات و شهرداری.

ü        ارتقاء فرهنگ شهروندی با افزایش همبستگی مردم در سطح محلات و احساس تعلق مردم به شهر و محله

ü        جلب مشارکت مردم، نهادها و تشکل های غیر دولتی و واگذاری هر چه بیشتر فعالیت های اجرایی به آنان.

ü        بهره برداری از شبکه گسترده ارتباطی با مردم و افزایش مشارکت و نظارت همگانی بر خدمات و مراکز اجتماعی

ü        بهبود زیر ساخت های فعالیت های اجتماعی در سطح محلات

ü        بهره گیری بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود در محلات و شهر

امید که با شکل گیری و شروع به کار این شوراها گامی مفید و موثر در جلب مشارکتهای مردمی و توسعه و تقویت برنامه های اجتماعی در محلات برداشته شود.

2- هدف:

مشخص کردن فرآیند شکل گیری و اداره شوراهای اجتماعی محلات به منظور توسعه و تقویت مشارکتهای مردمی در سطح محلات شهر مشهد

3- تعاریف و اصطلاحات :

محله:محدوده مشخصی از مناطق شهری در سطح شهر مشهد بوده که بر مبنای تقسیمات شهرداری تعیین شده است.

مسجد محوری: یکی از مساجد فعال در سطح محله که در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی مشترک  با شهرداری منطقه  هماهنگ بوده و همکاری و تعامل مستمر و مطلوبی در این خصوص با شهرداری داشته باشد. انتخاب مسجد مذکور بر عهده معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه می باشد.

 شورای اجتماعی محله : شورایی با عضویت  نه  نفر از افراد حقیقی و حقوقی که بعنوان  نمایندگان اقشار مختلف مردم محله و در راستای افزایش مشارکت مردمی در مدیریت اجتماعی شهر در سطح محلات شکل گرفته و در حیطه قوانین و مقررات به صورت افتخاری  به فعالیت می پردازند. اعضای شورا به شرح زیر تعیین می گردند:

 1- رییس شورا : رییس ناحیه شهرداری که محله در آن واقع شده است.

2- دبیر شورا: کارشناس فرهنگی و اجتماعی ناحیه ای که محله در آن واقع شده است، به عنوان دبیر شورا تعیین می گردد.

 3- امام جماعت مسجد محوری : امام جماعت مسجد محوری محله از سوی رییس شورا  برای  عضویت در شورای اجتماعی محله دعوت می گردد. در صورتیکه امام جماعت مسجد محوری نتواند و یا تمایلی به عضویت در شورا نداشته باشد، امام جماعت یکی از مساجد سطح ناحیه بنا به پیشنهاد دبیر و تایید رییس شورای اجتماعی محله برای  عضویت در شورا دعوت می گردد.

  3- نماینده کلانتری یا نماینده اداره بهداشت :  نماینده ای از سوی کلانتری یا مرکز بهداشت محله ای که شورا در آن تشکیل می شود، برای عضویت در شورا دعوت می شود. در این مورد رییس شورا موظف است نسبت به مکاتبه با یکی از این دو نهاد ، با اولویت کلانتری محله ، به منظور دعوت از نماینده ایشان برای عضویت در شورا  اقدام نماید.

  4- نماینده مدارس : مدیر یکی از مدارس محله است که برای  عضویت در شورا  از وی دعوت به عمل می آید. در این مورد اولویت با مدیر مدرسه ای است که ضمن تمایل به فعالیت در شورا ساکن همان محله نیز باشد.  

 5- نماینده تشکلهای مردمی: مسئول یکی از تشکلهای مردمی محله ( هیئت مذهبی ، کانون فرهنگی ، انجمن خیریه ، بسیج ، تشکل ورزشی ، تشکل اجتماعی یا تشکل علمی) که  به عنوان یک تشکل مردم نهاد در سطح محله فعالیت داشته و به از مراجع قانونی مجوز فعالیت داشته باشد، به عضویت شورا دعوت می گردد.

  6- نماینده فرهیختگان محله : شامل شخصیت شناخته شده ای از اساتید دانشگاه، صاحب نظر در مسائل فرهنگی و اجتماعی ، مخترع و یا چهره شناخته شده ادبی یا هنری در محله می باشد، که به عضویت شورا دعوت می گردد.

 7- نماینده بانوان محله : یکی از بانوان محله که در عرصه های اجتماعی یا مذهبی محله همچون هیئت و یا مسجد محل فعال باشد، به عضویت شورا دعوت می گردد.  در صورت وجود چند نفر با این مشخصات اولویت با شخصی است که تحصیلات بالاتری داشته باشد.

8- نماینده کسبه : یکی از کسبه محله که در عرصه های اجتماعی یا مذهبی محله مثل هیئت و یا مسجد محل فعال باشد، به عضویت شورا دعوت می گردد. در صورت وجود چند کسبه با این مشخصات ، اولویت با شخصی است که سابقه سکونت بیشتری در محله داشته باشد.

  

 شرایط عمومی صلاحیت اعضای شورای اجتماعی محله به شرح زیر می باشد:

- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

-داشتن حداقل 25 سن

- دارا بودن صلاحیت اخلاقی، علمی و فرهنگی

- دارا بودن حداقل مدرک دیپلم

- عدم سابقه کیفری و محرومیت های اجتماعی

- سابقه سکونت حداقل یکسال سکونت در محل برای مسئول تشکل مردم نهاد ، فرهیخته محله ، نماینده کسبه محله و نماینده بانوان محله

- برخورداری از حسن شهرت

- تاهل

2-6) اولین جلسه شورای اجتماعی محله با حضور رییس شورا، دبیر شورا و امام جماعت مسجد محوری محله تشکیل شده و در آن نسبت به انتخاب و دعوت از سایر اعضا برای عضویت در شورا تصمیم گیری می شود. در این مورد دبیر شورا موظف است قبلآ  نسبت به شناسایی  افراد واجد شرایط و ارائه پیشنهاد آن در جلسه اقدام نموده و پس از تصمیم گیری  در جلسه ، پیگیری ، مذاکره و دعوت از اعضای انتخاب شده برای عضویت در شورا را به عمل آورد.

3-6) شورای اجتماعی محله تا تکمیل اعضا مجاز به ارائه و بررسی هیچ دستورکاری  نمی باشد. اعضای شورا نیز پس از انتخاب می بایست ابتدا فرم عضویت ( پیوست شماره 1 آیین نامه) را تکمیل نموده و تعهد کتبی در ذیل فرم مذکور  درخصوص رعایت ضوابط آیین نامه شورای اجتماعی محلات را ارائه نمایند. تصویر فرم مذکور  با پیگیری دبیر شورا برای مدیریت امور اجتماعی و مشارکت های همگانی  ارسال می گردد.

4-6) تایید صلاحیت اعضای شورای اجتماعی محله ( با اولویت موارد مندرج در بند 1-6 آیین نامه ) بر عهده حراست شهرداری منطقه می باشد. در هر مرحله از انجام کار در صورت اعلام عدم صلاحیت هر یک از اعضای شورای اجتماعی محله از سوی حراست منطقه ، عضو مذکور اجازه شرکت در جلسات را نداشته و شورا نسبت به تعیین جانشین وی اقدام می نماید.

5-6)اعضای شورا پس از تشکیل کامل شورا ، از میان خود یک نفر را به عنوان نائب رییس شورا انتخاب می نمایند. مدیریت جلسه در

 

صورت غیبت رییس شورا با نائب رییس می باشد.

 

6-6) شورا می تواند به تناسب نیاز های محله ، کمیته های تخصصی با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان سازمان های دولتی و مردم نهاد مانند مهد کودک ها، بهداشت، موسسات خیریه ، تشکلهای اجتماعی  و ... برگزار نماید.

8-6) مصوبات شوراهای اجتماعی محلات پس از بررسی تطبیق آن با سایر ضوابط و قوانین ، لازم الاجرا بوده و هیچ یک از مسئولین امر نمی تواند نسبت به حذف ، افزایش ویا کاهش مطالب آن اقدام نماید، مگر در موارد خاص و با استعلام از ناظر طرح و اعلام در جلسه شورا

9-6)موضوع فعالیت شوراهای اجتماعی محلات صرفا مسائل و موضوعات اجتماعی محله بوده و شوراها حق اعلام نظر و موضع گیری در مسائی سیاسی له یا علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ، گروهها و احزاب مختلف را ندارند.

10-6)حکم کلیه اعضا پس از  انتخاب و تایید ، توسط شهردار منطقه صادر خواهد شد.

 11-6) احکام کلیه اعضای شورای اجتماعی محله به مدت یکسال می باشد.

7- شرح روش :

1-7 ) وظایف شورا :

ردیف 

مراحل انجام فعالیت 

مسئولیتها

1

شناسایی شبکه مسائل محله (نیازها و مشکلات) در حوزه های اجتماعی وتلاش در جهت ارائه راهکارهای لازم برای رفع آنها

            شورا

2

برنامه ریزی برای تولید و اجرای برنامه های فرهنگی ،اجتماعی ، ورزشی، هنری وخدمات شهری وی‍ژه محله با استفاده از پتانسیل های محلی

شورا

4

جلب حداکثری مشارکتهای مردمی در راستای ارتقای فرهنگ اجتماعی محله

شورا

5

 ارائه پیشنهاد و تصویب برنامه های فرهنگی  همچون برگزاری مراسمات ، تکریم شعائر                      اسلامی و ملی ، بزرگداشت مفاخر محله و....

شورا

6

ارائه پیشنهاد و تصویب برنامه های ورزشی محله همچون برگزاری ایستگاههای ورزش صبحگاهی ، تجهیزات ورزشی محله ، برنامه های ورزش همگانی و ....

شورا

7

ارائه پیشنهاد و تصویب برنامه های هنری محله همچون نقاشی دیواری ، زیباسازی محله و...

شورا

 




چهارشنبه 90 آبان 18 :: 10:45 صبح ::نگارنده : موسوی
نخستین گردهمایی شوراهای اجتماعی محلات با حضور شهردار منطقه 2، دیگر مسئولان این منطقه و اعضای شوراهای اجتماعی محلات در نمازخانه الماس‌شرق برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، شهردار منطقه 2در این گردهمایی گفت: با توجه به وجود 13 منطقه شهرداری، مدیریت شهری برای تسهیل در امور شهروندان، شهرداری را به 43 ناحیه تقسیم کرد که با این اقدام، شهروندان دیگر نیاز به مراجعه مستقیم به مناطق شهرداری ندارند و نواحی شهرداری پاسخگوی آن‌ها خواهند بود.
رضا ظفرجعفرزاده با اشاره به موضوع محله‌محوری و مشارکت مردم در امور مربوط به خود افزود: منطقه 2 مشهد دارای 6 ناحیه است که این نواحی به 30 محله تقسیم شده و قرار است در مجموع، 30 شورای اجتماعی در این محلات فعالیت داشته باشند.
وی ادامه داد: با تشکیل شورای اجتماعی محلات و کارگروه‌های تخصصی که مشکلات محله را بررسی می‌کنند، مشارکت مردم در امور شهری افزایش خواهد یافت و از حقوق شهروندی، حق‌الناس و... نیز آگاهی بیشتری پیدا خواهند کرد و از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.
گفتنی است؛ طبق اعلام امور مشارکت‌های شهرداری مشهد، با توجه به اهداف، ساختار و چگونگی تشکیل جلسات، اعتباراتی برای هر یک از شوراهای محلات اختصاص می‌یابد تا با اولویت‌بندی صورت گرفته هزینه شود؛ این مبلغ 10 میلیون تومان است که در اختیار رئیس شورا قرار می‌گیرد.



شنبه 90 آبان 14 :: 1:16 عصر ::نگارنده : موسوی

شهردار منطقه هفت گفت:شورای اجتماعی منطقه هفت با تصویب 63مصوبه تاکنون 50در صد از این مصوبات را محقق ساخته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، محمدی فر اظهار داشت:تاکنون 10شورای اجتماعی در محلات کارگران، 17شهریور،پروین اعتصامی،عسگریه، المهدی، ولیعصر، ابوذر، انقلاب، طرق و ایوان تشکیل شده است که 63مصوبه در بر داشته است.
وی ادامه داد: از این تعداد 29مصوبه مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی، 5مصوبه خدمات شهری،3مصوبه فضای سبز،2مصوبه فنی و عمران،3مصوبه حمل و نقل و 19مصوبه مسائل متفرقه محلات بوده است .
وی اذعان داشت: بازدید میدانی از محله ابوذر، برگزاری کارگاه آموزشی جهت آشنایی شهروندان با شوراها در محله پروین اعتصامی، برگزاری کلاس های آمادگی جسمانی در باغ ایرانی محله المهدی، زیبا سازی و تجهیز پارک خطی در منطقه عسگریه، تجهیز کتابخانه های مساجد و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در محله انقلاب، ارائه راهکار جهت بهداشت روانی و اجتماعی افراد در محله ایوان،از مهمترین مصوبات شوراهای اجتماعی منطقه هفت می باشد.

به روز رسانی شده در : 1390.08.09




شنبه 90 آبان 14 :: 1:15 عصر ::نگارنده : موسوی

توجه به فرهنگ آپارتمان نشینی و ضرورت رعایت آن برای ساکنین منطقه 12 شهرداری ، توسط شورای اجتماعی این محله بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، در شورای اجتماعی محلات منطقه 12 با توجه به بافت این منطقه ضرورت پرداختن بیشتر به زوایای این نوع زندگی برای شهروندان بیش از گذشته احساس می شود .
همچنین ایجاد نگاهی مشورتی برای بررسی بهتر مسائل پیش رو نیز در این جلسه بررسی گردید .
دراین دوره از شورای اجتماعی محلات منطقه 12 ، علاوه بربررسی آیین نامه اجرایی شورای اجتماعی محلات ،بر ضرورت توجه به معابر پر رفت و آمد و ایجاد فضای شاد ورزشی با توجه به زندگی آپارتمان نشینی در این منطقه تاکید شد.
شناسایی مشکلات محله، مقابله با گسترش اعتیاد در منطقه و تجهیز کتابخانه مدارس نیز از جمله مباحث مطرح شده در جلسه شورای محله منطقه 12بود.
همچنین علاوه بر این نصب4 صندوق انتقادات و پیشنهادات در مساجد و تکیه های منطقه برای بازنمایی هرچه بیشترمشکلات و پیشنهادات ساکنین ناحیه 1 منطقه 12، تهیه و نصب بروشور های معرفی شورای اجتماعی محلات نیز از جمله مصوبات شورای اجتماعی محلات منطقه 12 بود.

به روز رسانی شده در : 1390.08.04





Susa Web Tools