کیدزانیا...شهر مشاغل کودکان - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 33
بازدید دیروز: 13
کل بازدیدها: 538844




گالری تصاویر سوسا وب تولز



دوشنبه 93 فروردین 25 :: 11:1 صبح ::نگارنده : موسوی

آموزش مسئولیت های اجتماعی در شهربازی کیدزانیا

شاید هنوز هم یادتان باشد که یکی از اولین موضوعات انشایی که بیشتر ما در کودکی نوشته ایم این بود: “در آینده می خواهید چکاره شوید؟”
جواب بیشتر ما دکتر،مهندس،خلبان و یا پلیس بود.اما چقدر خوب بود که در همان سنین یک روز در قبای شغل مورد نظر آینده مان ظاهر می شدیم تا از نزدیک با جذابیت ها،دشواری ها،محیط کار و مشتریان شغل آینده مان آشنا می شدیم .حتی اگر این امکان وجود داشت ضمن تجربه شغل مورد نظرمان حقوق نیز دریافت کنیم شاید علاقمندی مان نسبت به آن شغل بیشتر و یا شایدم در همان ابتدا دور آن شغل را برای آینده مان خط می کشیدیم.

تمام آنچه که گفته شد در محلی به نام کیدزانیا (Kidzania) فراهم شده است.کیدزانیا شهربازی جالب در دوبی مال است که خانواده ها همه روزه می توانند کودکانشان را برای تمرین پذیرفتن مسئولیت های اجتماعی به آنجا ببرند تا ضمن تفریح و بازی در آنجا به عنوان دکتر،مهندس،خلبان،پلیس و… کار کنند و حتی حقوق بگیرند.

کیدزانیا مانند یک شهر کوچک برای بچه هاست.این شهربازی بیشتر مناسب کودکان بالای 5 سال است.آن ها می توانند با پرداخت 125-95 درهم هزینه بلیط ورودی کلی در این شهر خوش بگذرانند.در کیدزانیا هر آنچه که ما در شهر واقعی با آن سر و کار داریم مانند : بانک ها،فروشگاه ها،خیابان ها،بیمارستان ها و….با ابعادی کوچکتر شبیه سازی شده است.

در ابتدا پس از پرداخت هزینه ی بلیط به کودک تان یک چک 50 درهمی داده می شود که باید آن را به بانک کیدزانیا ببرد و پول نقد دریافت کند.کارمندان این بانک نیز کودکانی هستند که علاقمندند تا به عنوان کارمند بانک کار کنند.سپس اگر کودک به رانندگی،خلبانی و یا آتش نشانی علاقمند است می تواند در پارک آموزش ببیند و گواهینامه دریافت کند.پس از دریافت گواهینامه می تواند سوار ماشین شده و به گشت و گذار در خیابان های شهر بپردازد و یا به عنوان راننده تاکسی در شهربازی کیدزانیا کار کند.حتی ممکن است در خیابان راننده های کودک با پلیس های کودکی برخورد کنند که از راننده می خواهد تا گواهینامه و مدارک شان را بررسی کند.

دختر بچه ها می توانند در کیدزانیا به آرایشگاه بروند و در آنجا موهایشان را توسط آرایشگرهایی که آن ها نیز کودک اند درست کنند،به آشپزخانه بروند و غذای مورد علاقه شان را درست کنند، و یا مانند یک خبرنگار یا هنرپیشه ظاهر شوند.

کودکان در شهربازی کیدزانیا می توانند تمام مشاغل اعم از: پزشک،پلیس،راننده تاکسی،خلبان،آتش نشان،گارسن ،آرایشگر و… را امتحان کنند و در ازای کارشان حقوق دریافت کنند.سپس می توانند حقوق دریافتی شان را در حسابشان در بانک کیدزانیا پس انداز کرده و یا آن را در فروشگاه های کیدزانیا خرج کنند.اگرچه این پول ارزش واقعی نداشته و تنها یک واحد پول تعریف شده خاص محل شهربازی کیدزانیاست.

پی نوشت: دولت ها همواره برای داشتن جامعه ای سالم و قانون مدار باید برنامه ای مدون برای آموزش شهروندانشان داشته باشند.اگر شهروندان یک جامعه از سنین پایین با قوانین و مسئولیت های اجتماعی آشنا شوند بدون شک این آموزش ها نهادینه تر شده و تاثیر آن در جامعه بمراتب بیشتر نمایان خواهد شد.پس چه خوب است که با راه اندازی مکان هایی مانند شهربازی کیدزانیا،پارک ترافیک و.. .قوانین شهروندی و مسئولیت های اجتماعی را از همانین سنین پایین به کودکانمان آموزش دهیم.
 منبع :Http://mec.ut.ac.ir/mod/forum/discuss.php?d=8754

و اینک ما در پروژه سیتی استار مشهد دست به این مهم زده ایم تا به کودکانمان کمکی کرده باشیم...که علائق خویش را بشناسند و همگام با استعدادشان برای آینده خویش  دست در دست والدین مهربانشان برنامه ریزی کنند...





Susa Web Tools