رفتاردرمانی دیالکتیکی - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 538746




گالری تصاویر سوسا وب تولز



دوشنبه 94 مرداد 12 :: 3:39 عصر ::نگارنده : موسوی

مارشا لینهان (Marsha Linehan) بنیانگذار رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) است. این شیوه‌ی درمان برای افرادی که قصد کنترل هیجان‌های آشفته‌ساز را دارند، بسیار مؤثر و اثربخش است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که DBT به تقویت توانمندی افراد برای برخورد درست با ناراحتی می‌پردازد، بدون این‌که افراد کنترل خود را از دست بدهند یا دست به رفتارهای مخرب بزنند.

رفتاردرمانی دیالکتیکی، چهار دسته مهارت بنیادین به شما یاد می‌دهد که با استفاده از آنها هم می‌توانید شدت هیجان‌های خود را کاهش دهید و هم این‌که می‌توانید در مواقع بحرانی، تعادل هیجانی خود را حفظ کنید.

1. مهارت‌های تحمل آشفتگی (distress tolerance):
این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا با وقایع آشفته‌ساز، بهتر مقابله کنید. این مهارت‌ها، شما را مقاوم‌تر بار می‌آورند و شیوه‌های جدیدی به شما یاد می‌دهند تا بتوانید اثرات آشفته‌ساز شرایط را کاهش دهید.

2. مهارت‌های توجه‌آگاهی (mindfulness):
این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند که زمان حال را با آگاهی بیشتری تجربه کنید، در عین حال که ذهن شما کمتر درگیر تجارب دردناک گذشته و تهدیدهای آینده شود. علاوه بر این، توجه‌آگاهی، ابزاری در اختیار شما قرار می‌دهد تا دست از قضاوت‌ها و افکار منفی (چه درباره‌ی خودتان و چه درباره‌ی دیگران) بردارید.

3. مهارت‌های نظم‌بخشی هیجانی (emotional regulation):
این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا احساس‌های خود را دقیق‌تر بشناسید و بتوانید بدون درگیرشدن با هیجان‌های آشفته‌ساز به مشاهده‌ی آنها بپردازید. هدف این مهارت‌ها، تنظیم یا تعدیل احساس‌های شماست، بدون این‌که واکنش منفی و مخربی از خودتان بروز دهید.

4. مهارت‌های ارتباط مؤثر:
این مهارت‌ها، ابزار جدیدی برای ابراز باورها، نیازها، محدودیت‌گزینی و چاره‌اندیشی مشکلات بین‌فردی در اختیار شما قرار می‌دهند. هدف چنین مهارت‌هایی این است که در روابط بین‌فردی آسیب نبینید و با دیگران براساس اصل احترام متقابل رفتار کنید.
amp
(منبع: "تکنیک‌های رفتاردرمانی دیالکتیکی"؛ نوشته مک‌کی، وود، و برنتلی؛ ترجمه حمیدپور، جمعه‌پور، و اندوز؛ انتشارات ارجمند)





Susa Web Tools