ماتریسهای پیشرونده ریون .. فرم رنگی کودکان - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 48
کل بازدیدها: 540015




گالری تصاویر سوسا وب تولز



سه شنبه 93 آبان 27 :: 12:20 عصر ::نگارنده : موسوی

سری های  A، Ab،B

مواد آزمون:

این آزمون در مجموع 36 تصویر دارد که به سه سری دوازده تایی تقسیم می شوند. سوال‌های مطرح‌شده در ماتریس‌ها، همه از یک نوع‌اند و همگی از "ماتریس‌ها" یا یکسری تصاویر انتزاعی که یک توالی منطقی به وجود می‌آورند، تشکیل شده‌اند.آزمون ریون کودکان که برای سنجش هوش کودکان 5 تا 9 ساله به‌کار می‌رود و دارای تصاویر رنگی است و دارای پاسخنامه ای است که در آن مشخصات آزمودنی و سایر اطلاعات لازم نوشته می شود و بهتر است به صورت فردی انجام شود. سوال‌های آزمون، از آسان به مشکل تنظیم شده‌اند. بدین معنا که سوال‌های آسان در اول و سوال‌های دشوارتر در انتهای آزمون قرار گرفته‌اند. سوال‌های ابتدایی، آن‌قدر ساده انتخاب شده است که عملا برای افراد بسیار کم هوش نیز قابل درک هستند. سوال‌های انتهایی ماتریس‌های ریون، به اندازه‌ای دشوارند که کمتر کسی می‌تواند در محدوده زمانی تعیین‌شده، پاسخ‌های درست همه‌ی آنها را پیدا کند.برای اجرای آزمون ریون، ابتدا نمونه‌هایی از سوال‌های آن که جنبه‌ی راهنمایی و یادگیری دارد، به آزمودنی‌ها ارائه می‌شود. سپس آنها را راهنمایی می‌کنند تا از میان پاسخ‌های پیشنهادی، پاسخی را برگزینند که بتوانند با کمک آن ماتریسی را که به آنها داده شده است، تکمیل کنند. آزمودنی‌ها ابتدا باید منطقی را که براساس آن الگوی هر سوال ساخته شده است، کشف کنند تا بتوانند پاسخ صحیح را پیدا کنند.

برای استفاده از این آزمون روی کودکان عادی زیر 5 سال یا کودکان کر و لال و آنهائی که دچار مشکلات تکلمی هستند تصاویر آزمون را به صورت قطعاتی ساخته اند که قسمتی از آن بریده شده است قطعات کوچک به صورت متحرک و طوری ساخته شده است که هر کدام می تواند در قسمت بریده شده جای گیرند ولی فقط یکی از آنها می تواند تصویر بزرگتر را کامل کند. به این فرم آزمون " فرم جا اندازی قطعات"می گویند.

روش اجرا:

قبل از آغاز تست لازم است مصاحبه مشاوره ای به منظور آشنایی سطحی با توانائی های آزمودنی ، کاهش نگرانی های احتمالی و ایجاد آمادگی در او انجام دهیم. سپس آزماینده دفترچه تصاویر را باز میکند و تصویر بالای صفحه اول آزمون را به آزمودنی نشان میدهد و میگوید :" این تصویر را خوب نگاه کن ، قسمتی از آن بریده شده است. هر یک از تصاویر پائین ، شکل قسمت بریده شده را دارد و می تواند در آنجا قرار گرفته و قسمت بریدگی را پر کند اما همه تصاویر کوچک نمی توانند تصویر بالایی را به طور کامل تکمیل کنند .تصویر درست را پیدا کن.

پس از اینکه آزمودنی‌ها با روش یافتن پاسخ درست آشنا شدند، از آنها خواسته می‌شود که در محدوده‌ی زمانی تعیین‌شده از میان 6 یا 8 تصویر جداگانه که به عنوان گزینه‌ی احتمالی در زیر هر الگو قرار گرفته است، تصویری را که الگوی سوال را کامل می‌کند را انتخاب کند. اگر آزمودنی جواب درست داد ، جواب او را در پاسخنامه مینویسیم و اگر جواب صحیح نداد توضیحات را دوباره تکرار میکنیم تا آنجا که آزمودنی پاسخ صحیح را پیدا کند. سپس تصویر دوم را نشان میدهیم.

اگر آزمودنی در مواقع پاسخگویی نظر خود را تغییر داد مثلا اول گفته بود تصویر 4 درست است،  بعد گفت: " نه،5 درست است " .  در این صورت به او میگوئیم:  " پاسخ درست را پیدا کن" پس از اینکه آزمودنی پاسخ خود را انتخاب کرد، آزماینده از او میپرسد : " آیا این یکی صحیح است؟" اگر تایید کرد از او میپذیریم. بطور کلی در پاسخگویی به سئوالات 1 تا 5 آزماینده هر وقت لازم دانست میتواند به تصویر شماره یک برگردد و آن را برای آزمودنی توضیح دهد. در جریان اجرا هر تصویری را که آزمودنی انتخاب می کند شماره آن را بر روی پاسخنامه مینویسیم.

تصریح دستورالعمل:

1-      آزماینده بیش از آنچه در دستورالعمل است اجازه ندارد به آزمودنی کمک کند یا توضیحات اضافی بدهد.

2-      به آزمودنی دقت بدهیم که تصاویر را به ترتیب جواب بدهد و تصویری جا نیندازد زیرا در این صورت جوابهای بعدی اشتباه میشود. لذا در صورت مشاهده تذکر لازم است.

3-      کل زمان لازم 30 دقیقه است ولی اگر آزمودنی قبل از موقع مقرر تمام کرد زمان صرف شده را در زیر پاسخنامه در خانه مربوطه مینویسیم ( زمان پس از ارائه تصویر شماره 2 به حساب می آید)






Susa Web Tools