علّت شناسی کژکاری های جنسی: - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 25
بازدید دیروز: 40
کل بازدیدها: 538876




گالری تصاویر سوسا وب تولز



دوشنبه 93 مرداد 6 :: 1:30 عصر ::نگارنده : موسوی

مورد پژوهی های روان تحلیلی بر تعارض های اساسی سرکوب شده به منزله تبییـنی برای کژکـاری های جنسـی تأکیـد می کـنند.برای مثال، مضمـون پرخاشگری واپس رانده ای که با ارضای نیازهای جنسـی رقابت می کنـد، بر نوشته های روان تحلیلی سایه افکنده است.بنابراین مردی که به قـدری زود انزال می کند که شریک جنسی مؤنث خود را ناکام می سازد،  ممکن است در حال ابراز خصومت سرکوب شده اش نسبت به زنانی باشد که به طور ناهشیار مادرش را به یادش می آورند.زن مبتلا به واژینیسم ممکن است درحال ابـراز خصومت سرکوب شده اش نسبت به مردان باشدکه علّت آن ممکن است طرز رفتارتحقیر آمیزشوهرش باشد.شواهدتجربی نتوانسته است این مفروضات را تأیید کند. (شمسی پور 1388)

مسترز و جانسون از مدل دو لایه ای علل کـنونی و تاریخی برای تبیـین علّت شناسی بی کفایتی جنسی انسان بهره جستند.

علل کنونی را می توان در دو عامل خلاصه کرد:

1-ترس های مربوط به عملکرد: ترس از عملکرد به نگرانی بیش از حد در خصوص نحوه "عمل کردن"در خلال رابطه جنسی اشاره دارد.

2-انتخاب نقش تماشاچی:نقش تماشاچی به مشاهده گر بودن در تجربه جنـسی به جای شرکـت کننده بودن اشاره دارد.هر دو عامل شامل تمرکز بر عملکرد جنسی اند که مانع پاسخ های جنسی طبیعی می شود.این فرضـیه مطـرح شد که علل کنـونی کژکاری های جنسی یک یا چند پیشایند تاریخی مانند تأثیرات اجتـماعی-فرهـنگی، عامل زیستی ، ضربه های جنسی یا تمایلات هم جنس خواهانه دارد. (شـمسی پور 1388)

عوامل زیر در کژکاری های جنسی مؤثرند:

عوامل زیستی:

علل زیستی کژکاری های جنسی می تواند شامـل بیماری های دسـتگاه رگی، بیماری هایی که بر دستگاه عصبی تأثـیر می گـذارد، مانند دیابـت.اسـکلروز چندگانه و آسیب دیدگی نخاع شوکی سطح پایین تستـسترون یا اسـتروژن، مصرف شدید الکل قبل از آمیزش جنسـی، بی بارگی مزمـن و مصـرف شدید سیگار، داروهای فشار خون بالا وبه خصوص داروهـای ضدافسـردگی SSRI  تأثیراتی بر عملکرد جنسی دارند.از جمله تأثیر ارگاسم، کاهش لیبیدو وکاهش لغزنده سازی.

عوامل روانی –اجتماعی:

برخی کژکاری های جنسی را می تـوان تا تـجاوز جـنسی، بدرفتـاری جنسی دوران کودکی یا برخوردهای تحقیر آمیز دیگر ردیابی کرد.تماس جنسی با یک بزرگسال در دوران کودکیبا نـرخ بالای اخـتلال انگیخـتگی در زنـان و با نرخ دوبرابری انزال زودرس و میل جنسی پایین در مردان رابطه دارد.

بسیاری از کسانی که مـشکلات جنـسی دارند، فاقد دانش و مهـارت اند.زیرا فرصتی برای فرصتی برای آموخـتن درباره تمایلات جنسی شـان نداشته اند.

مشکلات ارتباطی کلّی تر می تواند خود را به موقعیّت جنسی تحمیل کندو از این راه جلوی برانگیختگی و لذّتی را که در غیر این صورت می توانست وجود داشته باشد ، بگیرد.چنانچه می توان انتظار داشت کسانی که از دست شریک جنسی خود عصبانی اند کمتر احتمال دارد تمایل به آمیزش جنسـی داشـته باشند.

به نظر می رسد که خشم در میان مردان برای میل جنسی زیان بخش تر است تا در میان زنان.حتّی در میان زوج هایی که از سایر زمینه های ارتباطی راضی اند، ارتباط کلامی ضعیف می تواندبه کژکاری جنسی کمک کند.به هر تعداداز این دلایل که باشد، خجالت زدگی ،نگـرانی درباره احساسات همسـر یا ترس یکی از عشّاق ممکن است دیگری را از ترجیحاتش آگاه نکند.

تجارب جنسی خاص ممکن است بر انزال زودرس تأثیر بگذارد.مردان مبتلا به انزال زودرس در مقایسه با مردانی که دچار انزال زودرس نیسـتند، دوره های طولانی تر پرهیز از رابطه جنسی اوج گیرنده نیز دارند.همچنین مطـرح شده است که مردان ممکن است در نتیجه رابطه جنسی شتاب زده به علّت نبودن در مکانی خلوت وترس از متوجّه شدن دیگران، گرایش به زود انزال کردن را فرا بگیرند.

چند اخـتلال روان شناخـتی با افزایـش خطر کژکـاری های جنسـی رابطه دارند.اختلال افسـردگی،اختلال وحشـت زدگی که معمولاً از احسـاس های جسمی مانند ضربان تند و عرق کردن تند، اضطراب و افـسردگی عمـوماً با مقاربت دردناک همایند اختلال نعوضی هستند. (شمسی پور 1388)

بعضی مواقع یک اختلال جسمانی علّت مستقیم مشـکل مورد نظر اسـت.ولی اغلب تأثیر روان شناختی این اختلال مانند احسـاس ناخوشی یا علـیل بودن یک متغیّر واسطه بسیار مهم است.

مشکل جنسی مورد نظر ممکن است فقط نبودیک بیماری جسمانی باشد.برای مثال درد کشیدن زن در زمان آمیزش ممکن است ناشی از پرده بکارت بسیار سخت و در مورد مرد ناشی از فشردگی پوست حشفه باشد.به همـین ترتیـب التهاب یاحساسیت مهبلی درنتیجه عفونت ممکن است به بیزاری جنسی و از دست دادن علاقه منجر شود. (نیکخو 1379)

بی اطّلاعی:

نداشتن اطّلاعات تناسب درباره کارکردهای جنسی ممکن است مشکل اصلـی در کژکاری جنسی باشد.

بسیاری از مواقع مشکل مطرح شده نتیجه بی اطّلاعی از واقعیّت های بنیادی درباره نطام پاسخ جنسی یا تصوّر نادرسـت از مـسایل جنسی است.

در زنان فقدان اطّلاعات یا وجود تصوّرات نادرست ممکن است موجـب ترس از روابط جنسی شود. (مانند این تصوّر که آمیزش جنسی الزاماً دردناک است) که این ترس می تواند مشکلات واقعی به وجود آورد. (نیکخو 1379)

شرایط منفی:

مانند نگرانی در خصوص بـارداری یا بیـماری ایدز، نگـرش های منفـی درباره رابطه جنسی یا دلواپسی درباره همسر مزاحم عملـکرد جنـسی مـی شود.امّا همان طور که مسترز و جانسون برای نخستین بار مطرح کردند. شـناخت های شخص درباره عملکرد جنسی اهمّیت ویژه ای دارد.ایـن را در نظر بگـیرید که تغییر پذیری عملکرد جنسی عادی اسـت.یک روز پرتنـش، فضـای پریـشان کننده، نگرانی ارتباطی یا هر تعداد از مسایل دیگـر ممکن اسـت پاسـخ دهی جنسی را کاهش دهد.

مسأله اساسی احتمالاً این است که مردم درباره پاسخ جـسمی کاهش یافـته خود درهنگام وقوع آن،چگونه فکر می کنند.یک نظریه این است که آن هایی که خودشان رابه خاطر کاهش عملـکرد جنـسی سرزنـش می کنند، بیـشتر احتمال دارد دچار مشکلات مکرّر شوند. (شمسی پور 1388)

نگرش ها:

نگرش ها با اطّلاعات و باورهای شخص درباره مسایل جنسی و فعّالیّت جنسی رابطه دارد.شخصی که با نگرش اخلاقی سخت گیر نسـبت به مسایل جنـسی پرورش یافته ، یعنی این عقیده که رابطه جنسی فقط برای تولید مثل است و

نه کسب لذّت.ممکن است نسبت به مسایل جنسی بازداری هایی پیـدا کند ، چنین شخصی ممکن است با همسر خود که نگرش آزادتری دارد نیز تعـارض پیدا کند. اگر یکی از زوج ها بخواهد شیوه های متـفاوت وجدیـدی از پـیش نوازی و آمیزش را تجربه نماید، ممکن است این خواسته از دیدگاه همـسرش که زمینه نگرشی سخت گیرانه دارد،قابل قبول نباشد.مسایل نگرشی ممـکن است  نقش تعیین کننده ای در تداوم  بخشیدن کژکاری های جنسی داشـته باشند.

اضطراب:

اضـطراب یکی از عـوامل اصـلی مرتبـط با کژکاری جنـسی است. بعـضی از مشکلات دست کم تا اندازه ای به وسیله اضطراب ایجاد می شوند و اضطـراب باعث حفظ و تداوم بسیاری از آن ها می شود.در زنان تجربه های ناخوشایندیا آسیب زای جنسی مانند مورد حمله یا بد رفتاری جنسی واقـع شدن، مـمکن است به اضطراب فراگیر جنسی منجر شود که در شکل گیری بیزاری جنـسی نـقش دارد.اضـطراب های جاری ماننـد تـرس از باردار شدن نیز ممکن است موجب مشکلات جنسی شوند.

مشاهده گری:

این پدیده با اضطراب رابطه دارد.و منظور از آن گرایـش شـخص به مشـاهده خودش در طی فعّالیّت جنسی است. افرادی که اضطراب جنسی دارند، ممـکن است بر اثر ترس شکست به ایفای این نقش بپردازند. این پدیده باعث بازداری کشش جنسی وخشنودی و حتّی شکست و ناتوانایی واقعی می شود. (نیکـخو 1379)

 





Susa Web Tools