بهداشتی - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 28
بازدید دیروز: 40
کل بازدیدها: 538879




گالری تصاویر سوسا وب تولز



سه شنبه 92 دی 24 :: 12:17 عصر ::نگارنده : موسوی

... شما از پرتال آکاایران در سایت سرگرمی بخش مقالات سلامت قسمت رژیم لاغری-رژیم غذایی رژیم لاغری سریع رژیم چاق شدن- از راه هایی سریع برای کوچک کردن شکم بازدید می کنید امیدواریم بپسندید

راه,سریع,کوچک
این بافت چربی، برای بدن یک انبار انرژی است و بدن مازاد نیاز خود را در آن ذخیره کرده، در مواقع نیاز، از آن برداشت می کند. پس باید کاری کرد که بدن نیازمند انرژی بافت چربی شود.

شکم انسان از عضلاتی قوی پوشیده شده که نگهدارنده اماء و احشاء است. ورزش نکردن، انجام فعالیت های نشسته و مصرف کالری بیش از نیاز، موجب تجمع چربی در منطقه شکم می شود؛ در این صورت عضلات شکم، سفتی و حالت اولیه خود را از دست داده و شکل ظاهری اندام افتاده شده و چربی ذخیره ای شکم به حالت گره دار احساس می شود. به علاوه، تجمع چربی در منطقه شکم به خصوص در خانمها خطر ابتلا به دیابت و عوارض عروقی را چند برابر می کند.

برای از بین بردن چربی های اضافی شکم چه کنیم؟
این بافت چربی، برای بدن یک انبار انرژی است و بدن مازاد نیاز خود را در آن ذخیره کرده، در مواقع نیاز، از آن برداشت می کند. پس باید کاری کرد که بدن نیازمند انرژی بافت چربی شود. دریافت کالری کمتر و ورزش کردن، راه رسیدن به این مقصود است. البته اکنون با روشهای دیگری مثل جراحی نیز، این چربی ها را بر می دارند ولی اگر بتوانیم با ورزش، که سلامت عمومی بدن را به دنبال دارد، آن را از بین ببریم، مسلماً به جراحی نیازی نخواهد بود. ادعا می شود که کمر بندهای شوک دهنده با وارد کردن جریان های الکتریکی به چربی شکم موجب تجزیه آنها و قوی شدن عضلات شکم می گردد. در صورتی که تنها جریانهایی با قدرت ایمپالسهای مغز، موجب انقباض عضلات می شود و اگر چنین جریانی با این کمربند وارد شکم شود موجب یک انقباض دردناک خواهد شد. البته استفاده از وسایل ورزشی که موجب انقباض عضلات شکم شود، مفید است؛ اما ورزش کردن به تنهایی کافی نخواهد بود، چرا که کالری اضافی باز هم در شکم یا باسن ذخیره می شود. پس باید از خوردن شیرینی های خامه ای، تنقلات چرب مثل چیپس، غذاهای پر روغن و نان و برنج زیاد از حد پرهیز کرد.

یک ورزش مفید :
دراز و نشست از راحت ترین و مؤثرترین ورزش ها برای برطرف کردن چربی شکم است. با فشار زیادی که به عضلات شکم وارد می شد، این عضلات قوی شده و شکم به حالت اولیه باز می گردد. مدت ورزش چند روز یا چند هفته نیست بلکه باید آنرا مداوم انجام داد. تمرینات ورزشی در صورتی که به درستی انجام نگیرند، به کمر شما آسیب می رسانند.

طریقه درست انجام دراز نشست :
به پشت روی زمین نسبتاً نرمی بخوابید. پاها را خم کنید تا کف پایتان روی زمین قرار بگیرد، دستانتان را به روی سینه قرار دهید. ابتدا سر را بلند کرده و سپس شانه ها را به آرامی 30 تا 40 سانتی متر بالا بیاورید و دوباره بخوابید. بلند شدن بیش از این مقدار عضلات پای شما را به کار می گیرد. ده مرتبه پشت سر هم، این کار را انجام دهید. چند ثانیه استراحت کنید و ده مرتبه بعدی را انجام دهید. در ابتدا لازم نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید، زمانی که احساس کردید، عضلات شکم شما قوی تر شده اند جسم سنگینی را در هنگام دراز نشست در دست، روی سینه بگیرید تا فشار بیشتری به عضلات شکم وارد شود.

ورزشهای تکمیلی دیگری که می توانید برای متناسب شدن شکم انجام دهید در ذیل ارائه شده است :
1 - چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید، یک پای خود را مستقیماً بلند کرده و در هوا نگاه دارید، از یک تا 5 بشمارید، سپس به حالت اول برگردید، از یک تا 5 بشمارید حالا پای دیگرتان را به همین صورت حرکت دهید و بشمارید. این عمل را چند بار تکرار کنید.

2 -  روی زمین بنشینید کف دستها را در طرفین بدن، روی زمین بگذارید و زانوها را خم کنید، در این حال با باسن خود جابجا شده به جلو بروید در حقیقت، سر بخورید. می توانید با دستها مچ پاها را بگیرید.

3 - به پشت روی زمین طاق باز بخوابید، دستها را باز کرده در طرف راست و چپ روی زمین دراز کنید حالا زانوها را خم کنید و همانطور که به هم چسبیده اند با هم اول به طرف راست زانوها را تا نزدیک زمین بیاورید، سپس به همین شکل به طرف چپ تا نزدیکی زمین حرکت دهید، این عمل را 10-15 بار تکرار کنید.

4 - بایستید و دست ها را به طرف جلو دراز کنید و در مقابل روی خود به لبه یک صندلی تکیه دهید حالا به تدریج و خیلی آهسته زانوها را خم کنید تا به صورت نشسته در آیید، سپس به آهستگی بلند شده و بایستید. این عمل را 5 تا 10 بار تکرار کنید.

5 - به روی شکم، روی زمین بخوابید، چانه خود را روی هرد و دست خود قرار دهید در حالیکه پاها را کشیده و دراز نگاه داشته اید، یک پا را تا آنجا که می توانید بالا بیاورید و در آن حالت نگهدارید، از یک تا 5 بشمارید و سپس پا را پائین بیاورید. حالا این عمل را با پای دیگرتان انجام دهید.

6 - چهار دست و پا روی زمین قراربگیرید، یک پای خود را مستقیما بلند کرده درهوا نگاه دارید و ازیک تا 5 بشمارید سپس به حال اول بازگردید و از یک تا 5 بشمارید اکنون پای دیگرتان رابه همین صورت حرکت دهید و بشمارید. این عمل را چند بارتکرارکنید.

منبع : پایگاه جامع اطلاع رسانی ایران سلامت



سه شنبه 92 آبان 14 :: 11:8 صبح ::نگارنده : موسوی

یک متخصص تغذیه گفت: «خرمالو» سرشار از آب و بتاکاروتن است ، چنانچه این ویتامین به مقدار کافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی کم می شود بلکه باعث خشن شدن پوست و شکننده شدن ناخن و موها و افت در میزان هوش و سلامت بدن می شود.

دکتر ناهید غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: خرمالو دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین های C ، B3 ، B2 و B1 است، در ضمن این میوه دارای مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز است.

وی تصریح کرد: بخش گوشتی این میوه محتوی مقدار زیادی فیبر، مواد آنتی اکسیدانی همچون تانن، فنول، لیکوپن، لوتئین، مواد قندی، پکتین و اسید می باشد. عمده ترین اسیدهایی که در این میوه وجود دارد، اسید مالیک و اسید تارتاریک و اسید سیتریک است.

به گفته این متخصص تغذیه، خرمالو به دلیل دارا بودن مواد معدنی، برای رشد و نمو بسیار مفید شناخته شده است و آهن موجود در آن عنصر اصلی خونسازی و پتاسیم موجود در آن اشتهاآور و شست و شو دهنده کلیه و کبد می باشد، با وجود عناصری همچون پتاسیم و منیزیم در این میوه، خرمالو کلسترول بد و فشار خون را نیز کاهش می دهد به همین دلیل این میوه برای سلامتی بیماران قلبی و افراد دارای چربی و فشار خون بالا بسیار مفید است. از طرفی به دلیل دارا بودن پکتین که یکی از انواع فیبرهای محلول در آب است، باعث کاهش چربی های خون می شود.




دوشنبه 92 شهریور 4 :: 9:57 صبح ::نگارنده : موسوی

?گوشت گاو گوشتیاست که از بدن گاو به دست می آید. معمولاً لذیذ ترین گوشت ها را از گاو نر به دست می آورند که البته اغلب، این حیوان را به منظور تولید مثل نگهداری می کنند.

زمانی که گاوها به دلیل بالا رفتن سنشان دیگر تولید مثلشان زیاد نیست، آنها را می کشند و از گوشتشان استفاده می نمایند. گوشت گاوهای پیر و همچنین گاومیش ها سفت و زبر است. به همین دلیل اغلب، این گوشت ها را برای مصارف گوشت چرخ کرده به کار می برند.

گوشت گاو یکی از رایج ترین انواع گوشت است که اغلب کشورهای جهان در تهیه ی غذاهای گوشتی خود بیشتر از این نوع گوشت استفاده می کنند. گوشت گاو جزء جدا نشدنی برخی غذاها به حساب می آید. مثلاً در تهیه ی یکی از خوراک های معروف دنیا به نام همبرگر اغلب از گوشت چرخ شده ی گاو استفاده می نمایند.

از گوشت گاو می توان استیک، مغز ران یا راسته جدا نمود یا قسمت های مختلفی از آن را چرخ کرد. البته برخی از جگر سیاه، زبان، سیرابی و شیردان و دیگر قسمت های بدن گاو هم مصارف خوراکی می کنند.

استفاده از گوشت گاو در برخی مذاهب حرام است. از جمله در مذهب هندو که چون گاو را حیوان مقدسی می دانند، بنابراین از گوشت آن هم استفاده نمی کنند. البته بسیاری از بودایی مذهب های ساکن آسیای شرقی هم با مصرف گوشت گاو مخالفند. البته استفاده از آن همچون مذهب هندو حرام نیست.

کشورهای زلاندنو، استرالیا، کانادا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کنندگان گوشت در دنیا محسوب می شوند. به علاوه تولید گوشت در کشورهای آرژانتین و اروگوئه تأثیر مهمی بر اقتصاد این دو کشور دارد.

درجه بندی انواع گوشت گاو
معمولاً گوشت گاو را بر اساس دو مورد درجه بندی می کنند: میزان چربی گوشت و سن حیوان. هر چه سن گاو کمتر بوده و همچنین میزان چربی گوشت بیشتر باشد، گوشت مرغوب تر خواهد بود. معمولاً از گوشت های مرغوب تر که آبدارتر و تردتر هستند، در هتل ها و رستوران ها استفاده می کنند؛ در حالی که گوشت هایی که در درجه بندی در ردیف های پایین تر قرار می گیرند، بیشتر برای مصارف گوشت چرخ کرده به کار می روند.

قسمت های مختلفی که از گوشت گاو تهیه می کنند

ابتدا گوشت گاو را به چند تکه اصلی تقسیم می کنند. از این قسمت ها استیک و دیگر قسمت های را برش می زنند.

ـ گوشت قسمت کتف گاو: یکی از معروف ترین بخش هایی است که برای تهیه ی همبرگر از گوشت این قسمت استفاده می کنند. ـ دنده

ـ گوشت سینه و ساق

ـ گوشت پهلو

ـ مغز ران، ترد ترین و گران ترین قسمت گوشت گاو است که معمولاً استیک و فیله را از این قسمت تهیه می کنند.

ـ راسته که از مغز ران زبر تر است، اما لذیذ تر و خوشمزه تر می باشد.


کباب گوشت
در کشورهای بسیاری از گوشت گاو انواع کباب تهیه می کنند. در ایران معمولاً کباب ها با گوشت چرخ کرده ی گاو یا گوسفند تهیه می شوند. بر اساس تحقیقاتی که موزه ی لندن انجام داد، به این نتیجه رسیدند که انگلیسی ها از زمانی که ارتش امپراطوری رم، شهر لندن را تحت اشغال خود درآورده بود، کباب گوشت را تهیه می کردند. البته این غذا تا قرون وسطی زیاد بین مردم رایج نبود و در قرن 18، تنها نوعی غذای ملی انگلستان به حساب می آمد. البته امروزه انگلیسی ها نسبت به دیگر کشورهای غربی، بیش از همه رو به گیاه خواری آورده اند.

بیماری جنون گاوی (BSE)
به دنبال تولید انبوه گوشت گاو، در سال 1986 م در کشور انگلستان، شیوع نوعی بیماری مرتبط با گوشت گاو تحت نام بیماری جنون گاوی برای اولین بار تشخیص داده شد. مصرف گوشت گاوی که مبتلا به این بیماری است در انسان بسیار خطرناک است. در ژوئن سال 2003م، 131 مورد ابتلا به بیماری در انسان، بر اثر مصرف گوشت آلوده در کشور انگلیس و تعداد اندکی هم در کشور فرانسه مشاهده شد. درک این نکته که احتمال دارد گوشت گاوی که مصرف می کنیم، مبتلا به بیماری جنون گاوی بوده باشد، سبب کاهش مصرف گوشت گاو شد و ضربه ی بزرگی به صنعت تولید گوشت گاو در کشور انگلستان وارد آورد. در نهایت تصمیم گرفتند که گاوهای مبتلا به این بیماری را کشته و گوشت آنها را بسوزانند. این عمل زیان های بسیاری را به صنعت تولید گوشت وارد کرد و تنها اخیراً این صنعت دوباره پا گرفته و به حالت عادی خود باز گشته است.

از آن زمان تا کنون گاوهای کشورهای دیگر در زمان های مختلف دچار این بیماری مهلک شده اند.

?




دوشنبه 92 شهریور 4 :: 9:44 صبح ::نگارنده : موسوی

گوشت مرغ خاماگر بخواهیم گوشت مرغ را در یک کلام شرح دهیم، "همه کاره بودن" توضیح مناسبی است. تردیدی نیست که مرغ جایگزینی سالم و مناسب برای گوشت قرمزمی ‏باشد.

منبع خوب پروتئینی:

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد.

همان‏ طور که می ‏دانید بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنیم و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن ‏مان را بازسازی می ‏کنیم.

پاک کردن گوشت مرغ خامغذایی کم چرب :

افرادی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان:

مطالعات نشان می ‏دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوانرا تشدید می کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.

پیشگیری از سرطان:

* مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروهB در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد.

مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد.

* گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‏های تیروئیدی، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‏ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود.

مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‏سازد.

گوشت قرمز و مرغپیشگیری از آلزایمر:

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

متابولیسم انرژی:

مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‏ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‏ ها، چربی‏ ها و کربوهیدرات‏ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏ باشد.

نیاسین به کنترل قند خونکمک می ‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‏کند.

ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن (قند و نشاسته) ضروری می ‏باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‏ های ماهیچه ‏ای و کبد).

120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‏سازد.

سلامت قلبو عروق:

B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئیناست که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.

ران مرغ خامچگونه بخوریم؟

با مرغ غذاهای زیاد و متنوعی را می ‏توان تهیه کرد که من چند نمونه از آن ها را برای ‏تان ذکر می ‏کنم و طرز تهیه ‏شان در همین سایت و در بخش "آشپزی اینترنتی" موجود است:

مرغ پارمچان، مرغ انگشتی با سس عسل، مرغ ترش و شیرین، مرغ مغزدار شکم‏ پر، ته چین مرغ، خوراک مرغ و آویشن ، شنیسل مرغ،بریانی مرغ با ماست ، دلمه مرغ، مرغ کنتاکی، خوراک مرغ و کرفس، کتلت مرغ ، خورش مرغ ترش، کروکت مرغ، پته مرغ، کوفته مرغ، آبگوشت مرغ، سالاد مرغ و فلفلو خیلی غذاهای دیگر.

مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

 




دوشنبه 92 شهریور 4 :: 9:42 صبح ::نگارنده : موسوی

گوشت ماهی جزء گوشت‌های سفید بوده و یک منبع غنی از پروتئین به حساب می‌آید...

 غذاهای دریایی دارای پروتئین بالا، چربی کم، کلسترول کم و همین طور دارای ویتامین ها و املاح می باشند. توجه داشته باشید که میگو دارای کلسترول زیادی می باشد، اما با این حال مقدار کلسترول در میگو کمتر از مقدار آن در گوشت قرمز است.

گوشت ماهی دارای ویتامین های B، A و D ، کلسیم و فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم می باشد. ماهی هایی که در آب های شور زندگی می کنند، دارای مقدار زیادی یُد می باشند. لازم به ذکر است که ماهی دارای مقدار بسیار کمی سدیم می باشد و به همین خاطر برای رژیم های کم نمک توصیه می شود.

متخصصان تغذیه برای همه افراد به خصوص بیماران قلبی، مصرف دو بار ماهی در هفته(هر بار 90 گرم) را سفارش می کنند.

چربی ماهی مفید است و چربی گوشت قرمز مضر، زیرا چربی گوشت قرمز از نوع چربی های اشباع می باشد، اما چربی ماهی از 2 نوع اسید چرب غیر اشباع امگا 3 به نام های EPA و DHA است.
 
*خواص ماهی و روغن ماهی یا امگا 3

* روغن ماهی بیماری های قلبی را به صفر می رساند. لازم به توصیح است که اثر روغن ماهی بر سلامت قلب بیشتر از اثر مصرف سویا است.

* مقدار تری گلیسیرید خون را کم می کند.

* تجمع پلاکت های خونی را کم می کند.

* عملکرد سلول های خون رسان را زیاد می کند.

* ضربان قلب را تنظیم می کند.

* فشار خون را پایین می آورد.

* کلسترول خوب ( HDL ) را بالا می برد. این نکته برای بیماران دیابتی بسیار مفید می باشد.

* سلامت مغز را تامین می کند و برای بیماران مبتلا به MS مفید می باشد. مشاهده شده که افراد MS با مصرف ماهی، علائم و نشانه های این بیماری را کمتر بروز می دهند.

* درمان کننده دردهای کمر و گردن می باشد.

* اسید چرب امگا 3 از دیابت نوع 1 در کودکان جلوگیری می کند.

* مصرف امگا 3 توسط مادران باردار، موجب افزایش قدرت ذهنی و IQ (ضریب هوشی) نوزادشان می گردد.

* مادران باردار با مصرف روغن ماهی از زود متولد شدن نوزاد جلوگیری می کنند.

* روغن ماهی موجب افزایش متابولیسم بدن و به دنبال آن موجب کاهش وزن می گردد.

* روغن ماهی درمان کننده بیماری های تنفسی می باشد.

* اسید چرب امگا 3 بر سلامتی پوست اثر مثبتی دارد. این اسید چرب از خشک شدن و پوسته پوسته شدن، اگزما، جوش و دیگر بیماری های پوستی جلوگیری می کند. علاوه بر آن موجب تسریع در بهبود پوست بیمار می گردد.

* موجب سلامت و افزایش قدرت بینایی می گردد.

* از افسردگی و پریشانی جلوگیری می کند.

* باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. لوپوس که یک بیماری سیستم ایمنی می باشد و می تواند منجر به مرگ شود، توسط کمبود امگا 3 رخ می دهد.

*منابع امگا3
ماهی های سالمون و ساردین و همچنین گردو بیشترین مقدار امگا 3 را دارا می باشند، یعنی در هر واحد از این ماهی ها حدود 15/1 گرم امگا 3 می باشد. بقیه ماهی ها در هر واحد، 45/0گرم اسید چرب امگا 3 دارند. میگو در هر واحد حدود 32/0 گرم اسید چرب امگا 3 دارد.

منابع دیگر اسید چرب امگا 3، عبارت است از: دانه سویا، کدو و کلم.

تحقیقات نشان داده است که دریافت امگا 3 از طریق مواد غذایی، بهتر از دریافت آن از طریق مکمل هاست.

به طور کلی، 84 گرم میگو دارای 29 گرم اسید چرب امگا 3 است.

84 گرم سالمون 9/1 - 1/1 گرم اسید چرب امگا 3 دارد.

در 84 گرم ماهی تن کنسرو شده حدود 24/0 - 17/0 گرم اسید چرب امگا 3 وجود دارد.

لازم به ذکر است، که در بدن ما باید به مقدار کافی ویتامین های B6، B3 و C و همچنین املاح منیزیم و روی وجود داشته باشد، تا امگا 3 اعمال خود را بهتر انجام دهد.

ویتامین E که خود یک آنتی اکسیدان می باشد، امگا 3 را در برابر اکسیده شدن محافظت می کند.
  *علائمی که نشان می دهند باید امگا 3 بیشتری مصرف کنیم عبارتند از:

خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست صورت، جوش صورت، زخم دهان ، سردرد ، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، شکننده بودن موها و ناخن ها و عدم تمرکز.
  مصرف امگا 3 باعث دور شدن بسیاری از بیماری ها می گردد، از جمله:

* آلزایمر و فراموشی

* آسم

* بیش فعالی(پرتحرکی و کاهش توجه)

* سرطان

* سردردهای میگرنی

* MS

* چاقی و افزایش وزن

* پسوریازیس(وجود لکه های قرمز رنگ در بدن)

* نرمی استخوان

* ورم مفاصل

* افزایش فشار خون

* دیابت

* افسردگی

* ناراحتی های پوستی

* روماتیسم

 همان طور که می دانید، روماتیسم در مردم شمال کشورمان زیاد است. خداوند برای درمان این بیماری ماهی ها را آفریده است. پس، بهتر است از نعماتی که خداوند در اختیارمان قرار داده است استفاده کنیم تا بعدها دچار مشکلات و بیماری ها نگردیم.

 گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health

منبع :Salamatnews.com

 




دوشنبه 92 شهریور 4 :: 9:40 صبح ::نگارنده : موسوی

گوشت شتر حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفر و کلسیم است.


شترشُتُر یا اُشتر را که در زبان پهلوی ushtar می‌ گفتند، حیوانی است نیرومند و تنومند با توش و توان بالا از خانواده شترسانان؛ نشخوارکننده و با دست و گردنی دراز. بر پشت خود یک یا دو کوهان دارد که ساختارش از پیه و چربی است.

در دین اسلام گوشت شتر حلال است، اما ذبح آن با دیگر جانوران حلال گوشت متفاوت است و آن را نحر می ‌کنند و اگر سر آن را مانند گوسفند قبل از نحر ببرند، گوشت آن حلال نیست.

شیرشترنیز نوشیده می ‌شود، ولی بیشتر کاربرد بارکشی دارد. پشم و پوستش نیز برای ریسندگی و پارچه ‌بافی و کفش ‌دوزی کاربرد دارد.

استان‌ های گلستان، سیستان و بلوچستان و سمنان از جمله استان ‌های اصلی پرورش شتر هستند.

گوشت شتر

گوشت شتر که بزرگان دین مان در روایات، خوردن آن را هرچند وقت یک بار توصیه کرده ‌اند، رنگ تیره ‌ای دارد.طبع این گوشت گرم و مزه آن شیرین است.

گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می‌ باشد. این گوشت حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفرو کلسیماست. همچنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هرچه بیشتر آب است که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد.

هرچه سن حیوان بیشتر و بیشتر شود، از میزان نرمی گوشت کاسته می ‌شود،

از این ‌رو پیشنهاد می ‌شود شترهای یکساله برای مصرف گوشت ذبح شوند.

گوشت شتر از جهت ترکیب شیمیایی با گوشت سایر دام‌ های اهلی تفاوت دارد. گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین کمتری برخوردار است و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند است. این گوشت در مقایسه با سایر گوشت ‌ها از سدیم بیشتری برخوردار است، اما میزان پتاسیم آن کمتر است و در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند از لحاظ درجه PH بسیار متفاوت می ‌باشد، در نتیجه برای عملیات فرآوری گوشت بسیار مناسب است.

گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو میزان کمتری چربی، پروتئین و خاکستر دارد. پروتئین‌ های گوشت شتر فاقد اسیدهای آمینه ضروری نظیر تریپتوفان، والین، لوسین و ایزولوسین و همچنین اسیدآمینه نیمه ‌ضروری هیستیدین به مقدار کافی می ‌باشند. همچنین گوشت شتر در مقایسه با گوشت سایر دام‌ های اهلی دارای سدیمبیشتر و پتاسیم کمتری است که این امر با متابولیسم آب در بدن دام ارتباط مستقیمی دارد و باید افزود که نسبت کلسیم فقط در عضلات ران زیاد است، اما نسبت آهن و رویدر گوشت شتر کمتر از میزان آن در گوشت دام‌ های اهلی دیگر است.

گوشت شترهای جوان که سن آن ها بین یک تا سه سال است، نرم‌ تر و خوش طعم ‌تر از گوشت شترهای بزرگسال است که معمولاً گوشتی سفت و دیر هضم دارند. هرچه سن حیوان بیشتر و بیشتر شود، از میزان نرمی گوشت کاسته می ‌شود، از این ‌رو پیشنهاد می ‌شود شترهای یکساله برای مصرف گوشت ذبح شوند. گوشت شترهای کم سن و سال از جهت مزه، طعم و نرمی شبیه گوشت گاو است.

همبرگر با گوشت شترموسوی در سال 1995 اقدام به انجام مطالعاتی در زمینه استفاده از گوشت شتر در همبرگرسازی نمود، به طوری که به این همبرگرها در درجات مختلف، گوشت گاو اضافه شده بود. وی این همبرگر را در اختیار گروهی از صاحبنظران قرار داد تا آن ها را از جهت تمامی خصوصیات حسی نظیر رنگ، بو، طراوت، نرمی و درجه پذیرش مصرف ‌کننده مورد بررسی قرار دهند و مشاهده کرد که صفت نرمی در همبرگرهایی که میزان بیشتری گوشت شتر داشتند، واضح و آشکار است. همچنین مشاهده شد که صفت کم وزنی همراه با افزایش نسبت گوشت شتر در همبرگرها افزایش می‌ یابد. گفتنی است که گوشت شتر برای تهیه تمام انواع غذاهای مورد مصرف آدمی که از گوشت حیوانات دیگر تهیه می‌ شوند نظیر گوشت ‌های سرخ کرده، پخته و فرآوری شده، مناسب است.

 اما عللی که باعث شد مردم گمان کنند گوشت شتر دیرپز است، استفاده از گوشت شترهای پیر و مسن می ‌باشد، چرا که هرچه عمر شتر بالاتر می ‌رود، پیوندهای موجود بین الیاف بافت همبند افزایش می ‌یابد و کمتر و کمتر تحت تأثیر حرارت و آنزیم ‌ها قرار می ‌گیرد.

 

چربی شتر

چربی شتر همانند چربی سایر دام های اهلی بر اساس تکنیک ‌های متداول فرآوری، فرآوری شده و مورد استفاده قرار می ‌گیرد. رنگ چربی شتر سفید است که گاهی اوقات رنگ سفید آن به سرخی می ‌زند و تفاوت قابل ملاحظه‌ ای بین لاشه‌ های مختلف حیوانات مشاهده نشده است، علی‌ رغم آن که آن ها از نظر سنی با هم اختلاف داشتند. وزن چربی کوهان شتر تقریباً 1/82 درصد از وزن کل چربی بدن شتر را تشکیل می‌ دهد. میزان چربی موجود در کوهان شتر دوکوهانه در حدود 100 کیلوگرم برآورد می‌ شود. در برخی از مناطق، کوهان شتر به عنوان غذایی خوش طعم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت خام و یا آب پز مصرف می ‌گردد و در حالت کمبود غذا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

پایان دردهای پا و کمر با گوشت شتر       

دکتر مظاهری در گفت ‌و گو با ایسنا می گوید: ویتامین‌های گروه B این گوشت در تقویت اعصاب تاثیر زیادی دارد و روی آن در تقویت قوای جنسی و جلوگیری از اختلالات در رشد جنین کارآمد است. کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌ کند و توصیه می ‌شود کهبانوان باردار و شیرده، دانش‌ آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

وی تاکید کرد: ویژگی اصلی و متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت ‌ها، فقدان مواد هورمونی و آنتی ‌بیوتیک در آن است چرا که این حیوان در طبیعت آزاد و به دور از پرورش دامی رشد می‌ کند. همچنین وجود مواد طعم‌ دهنده و معطر در گوشت این حیوان موجب تحریک و ترشح غدد بزاقی و شیره معده شده و در نتیجه قدرت جذب را افزایش می ‌دهد. معمولا از قلم و کوهان شتر در درمان درد پا وکمر و دردهای روماتیسمی استفاده می‌ شود.

گوشت شتر از جهت ترکیب شیمیایی با گوشت سایر دام‌ های اهلی تفاوت دارد. گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین کمتری برخوردار است 

و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند است

وی خاطر نشان کرد: از گوشت شتر به همراه کوهان آن که چربی خالص بوده و تقریبا 82 درصد از وزن کل چربی بدن شتر را تشکیل می‌دهد در تهیه انواع خورش، آبگوشت و خوراک استفاده می‌ شود. دل، جگر، قلوه، مغز، زبان و دیگر احشای این حیوان نیز از نظر ارزش تغذیه‌ ای تقریبا مانند دیگر دام‌ های اهلی است.

وی اضافه کرد: کوهان شتر چربی خالص است. زیاده‌ روی در مصرف آن برای تمام افراد خصوصا افراد با چربی خون بالا بسیار مضر است. گوشت شتر در اکثر نقاط به صورت فله‌ ای عرضه می‌ شود. بنابراین هنگام تهیه آن دقت کنید که ظاهر گوشت لزج، چسبنده و مترشح نباشد و عضلات سفت و قوام طبیعی داشته باشند.

در مطلب بعدی درباره ی نحوه ی خرید این گوشت توضیحاتی ارائه خواهد شد.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه تبیان

 




دوشنبه 92 شهریور 4 :: 9:39 صبح ::نگارنده : موسوی

 

 بوقلمون ؛ گوشتی با طعم‌های مختلف
 استفاده از گوشت بوقلمون چند سالی است که در کشور ما افزایش یافته و اغلب آن را در قفسه مواد پروتئینی فروشگاه‌های بزرگ به صورت تکه‌های ران و سینه بسته‌بندی شده یا به صورت درسته در برخی مغازه‌های عرضه‌کننده گوشت مرغ می‌بینیم، اما سوال اینجاست، با توجه به قیمت بالای گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ، آیا وارد کردن این گوشت به برنامه غذایی مفید است؟

بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین‌وزن‌ترین پرنده خانگی است. گوشت این پرنده حاوی هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. 65 درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و 35 درصد آن تیره و در ناحیه ران‌ها قرار دارد. هریک از این گوشت‌ها از نظر طعم و مزه باهم متفاوتند. گوشت سینه و بال‌ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت قرمز آن که اغلب در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شکاری را دارد.

افزایش حجم توده گوشت قسمت‌های سینه و ران نسبت به حجم استخوان و در نتیجه ضایعات کمتر نسبت به گوشت‌های مشابه ویژگی برجسته بوقلمون است.

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه‌ای که دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و به دلیل
داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌های A ، BBBB12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A و نقش مهم تقویت سیستم ایمنی آن است که بویژه در فصل سرما، مصرف آن به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود.

توصیه‌ها
گوشت بوقلمون بدون پوست به طور طبیعی چربی کمی دارد و در هر 100 گرم آن تنها یک گرم چربی موجود است. تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است و گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد. بنابراین افراد مبتلا به چربی خون بالا بهتر است از گوشت سفید سینه این پرنده استفاده کنند. بد نیست بدانید گوشت سفید بدون پوست بوقلمون چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو دارد.

این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین کمک کرده و باعث سرحالی و آرامش در افراد دچار علائم افسردگی موقت می‌شود.

مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیک مورد نیاز روزانه را تامین کرده و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است.

اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند علائم بیماری ام‌اس را کاهش دهد، نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‌خوابی مزمن می‌شود.

این گوشت اگر فاقد مواد هورمونی باشد، می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان در حد مطلوب نگه داشته و منجر به افزایش عملکرد جنسی و افزایش گلبول‌های قرمز خون شده و از پوکی استخوان جلوگیری کند.

بوقلمون‌ها به دلیل پاهای فعال در ناحیه ران‌ها دارای رگ‌های خونی بسیاری هستند. این رگ‌ها حاوی هموگلوبین‌های حاوی آهن هستند که اکسیژن را به ماهیچه‌ها می‌رسانند. بنابراین هرچه رنگ ماهیچه ران‌ تیره‌تر باشد مصرف آن برای کسانی که کمبود آهن دارند مفیدتر است. اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون می‌تواند از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری کرده و با کمک به عملکرد کبد، سموم بدن را دفع نماید.

مراقب باشید
گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. بنابراین بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی باید در مصرف آن محتاط باشند.

این گوشت به دلیل حاوی بودن اسید آمینه پورین در مبتلایان به نقرس باید به میزان بسیار کم‌مصرف شود.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health

منبع : jamejamonline.ir

 

 




سه شنبه 92 تیر 11 :: 10:35 صبح ::نگارنده : موسوی

تغذیه ، آشنایی با خواص خوراکی‌ها- آلبالو یا به قول فرنگی‌ها همان گیلاس ترش (sour Cherry) از میوه‌های فصل تابستان است

که هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی‌های مختلف فصل استفاده می‌کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش‌زدایی نیز دارد.
درضمن، بعضی‌ها برای رفع تشنگی، آب آلبالو را به شربت آن ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، این میوه طبیعتی سرد دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم‌مزاج توصیه می‌شود. به‌طورکلی آلبالو، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی به خصوص ویتامین C و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.

خواص درمانی:

- آلبالو باعث کاهش فشار خون می‌شود، بنابراین مصرف آن برای افرادی که دارای فشارخون بالایی هستند مفید است؛ علاوه بر این، غلظت خون را کم  می کند و برای رفع مشکل کم‌خونی توصیه می‌شود.

- آلبالو خاصیت صفرابری دارد و به دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا کمک می‌کند. البته می‌گویند اگر آب یا مربای آلبالو  با کمی رازیانه مخلوط شود، برای دفع سنگ مثانه و رفع‌سوزش مجاری ادرار  مفید است.

- این میوه، نیروبخش بوده است و اثر ضدعفونی‌کننده بر روده‌ها دارد و در ضمن ورم معده را نیز کم می‌کند.
- آلبالو به طور کلی برای درمان رماتیسم، تصلب شرایین، ‌نقرس و پیوره دندان مفید است.
- با توجه به اینکه آلبالو قندخون را  کاهش می‌دهد، دیابتی‌ها می‌توانند آن  را باخیال راحت مصرف کنند.
- این میوه ادرارآور بوده ، برای رفع ورم کلیه مفید است.
- چاق‌ها نیز می‌توانند با خوردن آلبالو خودشان را لاغر کنند. علاوه بر این، آلبالو چربی خون را نیز پایین می‌آورد.    

 

انرژی پروتیین قند کلسیم فسفر آهن ویتا مینC ویتامین A
6/8کیلو کالری 85/.گرم 16گرم 50میلی گرم 20میلی گرم یک میلی گرم 5میلی گرم IU400


 




یکشنبه 92 خرداد 5 :: 11:11 صبح ::نگارنده : موسوی

برای برطرف کردن گرفتگی عروق و تقویت قلب چه گیاه دارویی بایدمصرف شود؟

اگر کسی قلبش ضعیف کار میکند برای تقویت آن چیزهای مضر را مصرف نکند مانند خوردنیهای تند و تیز شامل فلفل ،سس فلفل ،سس انبه و غذای هندی. همچنین چیزهای ترش مانند گوجه سبز، لواشک ،آلوچه، تمبر هندی مخصوصا آب لیمو ترش و لیمو عمانی نخورند .کسیکه قلبش ضعیف است یا تبش قلب بالایی دارد این دوتا برایش سم است ونبایدمصرف کند.

دارویش دو چیز است اول آب به رسیده یا میوه به یا مربای به ،دوم آب سیب عسل که برای تقویت قلب استفاده شود

اگرکسی مشکل دریچه قلب دار د لذا اضطرابش زیاد است و حالتهای آریتمی دارد یعنی نا منظمی ضربان قلب، در این صورت هرشب 5 عدد برگ کلم پیچ در قابلمه قرار دهد و با سه لیوان آب بجوشاند تا میزان آب آن به یک لیوان برسد سپس زیر آنرا خاموش کند تا دمایش ولرم شودسپس آنرا با یک قاشق غذاخوری عسل بخصوص عسل آویشن مخلوط و بیمار هرشب تازه جوش آنرا مصرف کند مشکلات دریچه قلبش و درچه میترالش خوب میشود.

 




یکشنبه 92 خرداد 5 :: 11:7 صبح ::نگارنده : موسوی

یازده چیز است که دلیل ایجاد کبد چرب است:

1- چاقی، اضافه وزن. در چربی ها وقتی تری گلیسرید خون بالا برود کبد را چرب می کند.

2- کسانی که کم تحرکند و پر خوری دارند چند بیماری می آورد که یکی از آنها کبد چرب است.

3- کسانی که مصرف چربی زیاد دارند سرخ کردنی، تف دادنی، بو دادنی چند بیماری می آورد حتی سوزش چشم و خارش چشم و یکی هم ایجاد کبد چرب است.

4- کسانی که تخم مرغ نیمرو و یا آب پز زیاد می خورند چند بیماری می آورد که یک از آنها کبد چرب است. حتی نفریت و ورم تحال هم می آورد.

5- کسانی که دیابت و بیماری قند نوع یک یا دو دارند اما بدنشان انسولین را پس می زند حتی اگر انسولین تزیریقی باشد اینها دچار کبد چرب می شوند چرا انسولین کریستال بزنند چه انسولین شیری رنگ

6- کسانی که تجمع چربی در سلول های کبدی آنها زیاد بشود، یعنی آنزیم های کبدی شان بالا باشد در آزمایش هپاتولوژی ( کبد شناسی ) که انجام می دهند و به دکترشان نشان می دهند، مشخص شود که آنزیم های کبدی آنها زیاد است اینها هم اگر درمان نکنند کم کم به حالت فیبروز یا سرود کبدی می رند که چروکیدگی کبد و خشکی کبد است.

7- کسانی که خود درمانی های غلط دارند از پیش از خودشان کاهش وزنشان را سریع انجام می دهند. مثلاً در هفته بیش از دو کیلو وزنشان را کاهش می دهند. این کار هم عوارض سوء دارد علاوه بر سکته، کبد را هم چرب می کند.

8- کسانی که دیابت نوع 2 هستند اما درمان هم نمی کنند و بدخوری شان را ادامه می دهند دچار کبد چرب می شوند.

9- کسانی که داروهای شیمیایی خاص مصرف می کنند که اثر سوء بر روی کبد دارد. مخصوصاً آنتی بیوتیک ها چرک خشک کن ها بدون تجویز متخصص، بدون آنکه عفونت یا چرک داخلی ثابت بشود از پیش خودشان می خورند و متأسفانه در کشور ما زیاد است.

10- کسانی که آب آلوده، شیر آلوده یا جگر سیاه مانده گوسفند یا گاو مصرف می کنند به کبد چرب مبتلا می شوند، زیرا هر تکه از جگر سیاه به مقدار نیم کیلو پی و دنبه کلسترول بد دارد. درست است که اینها حلال گوشت هستند و خوردنش اشکال ندارد اما زندگی شهری و کم تحرکی با آن سازگار نیست. اگر چنین شخصی یکی دو تا سیخ جگر بخورد معلوم است که کبدش چرب می شود. کلسترول بد خون بالا می رود.

11- این مورد در کشورمان خیلی کم است و بعضی لات و لوت ها مشمول آن می شوند. کسانی که مسکرات و مواد مست کننده بخورند. اینها چند بیماری می آورد که یکی از آنها کبد چرب است که در طب داخلی هاریسون و طب داخلی نلسون بیان شده است.

 

درمان کبد چرب:

کبد چرب حدود 17 تا 20 راه درمان دارد. چند تا از راه های آسانش را می گویم:

1- هر روز خوردن یک مشت برگ زرد آلو

2- خوردن 7 برگ کاسنی یا یک استکان عرق کاسنی

3- خوردن عرق شاه تره

4- نیم گرم زعفران را بخورند که هم پیشگیری است هم درمان

5- کلم بروکلی به اندازه 100 گرم کافی است.

6- اگر هپاتیت پیشرفته ( نوع B ) از نوع ویروسی دارد باید آب و عسل و نعنا و سکنجبین را با هم مخلوط کنند و بخورند. یعنی یک لیوان آب یک قاشق پلو خوری عسل یک قاشق چای خوری پودر نعنا یک قاشق پلو خوری سکنجبین را با هم مخلوط می کنند و می خورند که قوی ترین درمان است برای هپاتیت نوع B که همان نوعی ویروسی است.

7- سکنجبین عنصلی را که همان پیاز دشتی و پیاز موش است و عرب ها عنصل می گویند در سکنجبین می جوشانند و آبش را صاف می کنند و روزی یک الی دو قاشق پلو خوری به فاصله 12 ساعت مصرف می کنند.

8- بعضی کارخانجات تولید دارو از بعضی از کنگرهای خاص خوراکی قرصی درست کردند که قرص متبی گفته می شود و قرص کنگ است این هم در درمان کبد چرب مفید است.

 

 

درمان دردهای استخوانی در طب سنتی:

 

افرادی که دچار عارضه های استخوان هستند مثل دیسک گردن و دیسک کمر که عوارض داخلی ندارند آیا اینگونه موارد را می توان با داروهای گیاهی بهبود بخشند؟

یک سری موارد باید قبل از بیماری و قبل از بیماری رعایت شود:

1- بار سنگین روی سرشان بلند نکنند

2- روی شانه هایشان بار برندارند مثلاً افرادی که اسباب کشی دارند یا بنایی دارند.

3- در یک حالت سر و گردنشان را زیاد نگه ندارند زیرا درهای مهرهای گردنی به وجود می آورد. مثلاً رانندگی ممتد نداشته باشند ( 6 الی 7 ساعت پشت فرمان ) زیرا عصب ها ملتهب می شود ستون فقرات پشتی، دردهای گردنی، قوص کمر، مفصل ران، مفصل زانو و مفصل مچ پا مبتال می شود. مثل مطالعه پشت سر هم، خیاطی منجق دوزی طلا کاری طلا کوب.

 

درمان:

- 10 مرتبه سرشان را رو به پایین و 10 مرتبه رو به بالا، 10 بار به چپ و 10 بار به راست به صورت ملایم دردهای شبه دیسک مفصلی با همین نرمش ملایم خوب می شوند. روزی یک بار این 4 تا 10 بار را تکرار کند.

- با روغن سیاه دان خالص که در روغن زیتون جوشیده گردنشان را به طرف بال ماساژ بدهند.

- اگر دچار خوردگی نوک استخوان ها بود و توأم با التهاب بود با همین روغن سیاه دانه موضع درد را ماساژ بدهند.

- با روغن زماد 20 دقیقه قبل از حمام محل درد را ماساژ بدهند. از چسب های شیمایی قوی تر است.

- برای ساییدگی های مهره ای که به کمک سی تی اسکن و تشخیص متخصص مفاصل یا دیسک و سیاتکی مشخص شد به جای قرص های کلسیم دی یا کلسیم غضروف آمریکایی می توانند:

1- سه شیره یعنی شیر? انگور، خرما و توت را روی یک قاشق پلو خوری بخورند.

2- شیر عسل بخورند روزی یک قاشق پلو خوری

3- شیر خرما

اینها بسیار مفید و عالی هستند. این 3 روش برای کسانی که پوکی استخوان با استروپروز و یا مصرف پودر سنجد و شیر که بسیار عالی است و به مریضها خوب جواب داده و راضی هستند کسانی که نرمی استخوان یا راشیتیسم دارند و وزن بدنشان را ساق پا تحمل نمی کند و ساق پایشان پرانتزی شده باید روغن سیاه دانه یا روغن زیتون یا کنجد در نور آفتاب ماساژ می دهیم و باید در خوراکشان پودر سنجد و شیر، شیر خرما، شیر عسل و مصرف 3 شیره گنجانده شود.

 

درمان سرفه کودکان در طب سنتی:

 

یکی از مواردی که امروزه خیلی شایع است و ممکن است به خاطر آلودگی هوا و یا ویروسی باشد سرفه های کودکان است که به تبع آن احساس سوزش در گلو دارند و سرفه های متعدد می کنند از چه نوع درمان گیاهی باید استفاده کنند؟

1- اگر از آلودگی هوا باشد در پیک بار ترافیک نباید بیرون بیایند یعنی ساعت های 10 صبح تا 2 بعد از ظهر و بعد از ظهرها ساعت 4 تا 6 یا 7 بعد از ظهر در پیک بار ترافیک نباید بیرون بیایند. زیرا هم ذرات معلق در هوا آئروسل زیادست و هیدرو کربن ها که تکرار سرفه های خشکشان بیشتر می شود و شبه آسم و شبه برونشیت حاد می شود.

2- با ماسک کاغذی حداقل باید بینی و دهانشان را بگیرند. عمر مفید این ماسک ها فقط 2 ساعت است و بعد از 2 ساعت باید دور انداخته شوند نه اینکه هر روز در جیبشان بگذارند و بروند سر کار و دو بار استفاده کنند. اگر گرد و خاک بود می توانند کمی آن را مرطوب کنند. اگر بخارات سمی بود مثل آرسینک، آمونیاک، روغن واسکازین باید این ماسک را با کمی سرکه مخلوط کند تا این محلول های شیمیایی را قبل از اینکه به بینی و حلقش برسد خنثی کند.

3- اغلب در کودکان به خاطر بدخوری و غلظت پدرهای عزیز است اینکه فرزندشان را دوست دارند و از جویدن بچه خششان می آید به بچه دائماً شکلات و نارنگی می دهد. شکلات و نارنگی هم تورم لوزه های جا....... می آرود. هم تورم لوزه سوم را تشدید می کند و هم باعث ایجاد سرفه های خشک و تکرار سرفه و کم کم دچار سرفه های خلتی می شوند. پس شکلات های مختلف و انواع نارنگی را از جیره غذایی بچه حذف کنند. این کار 50% از بیماری بچه را درمان می کند.

4- اگر سرفه های مکرر کودک تازه پیدا شده است باید میوه خرمالو که یک میوه قوی ضد سرفه است به کودک داده شود. می توان یک چهارم تا یک میوه کامل کم کم به کودک خورانده شود. اگر بچه کودک است یک قاشق چای خوری له شود و به بچه داده شود. به جای شربت های اکسبکتورانت یا ضد احتقان می تواند استفاده شود و قوی تر است.

5- اگر فصلی باشد که خرمالو نباشد. می توان کاس برگ ها و دم برگ ها را نگه دارند و در یک قوری کوچک 3 استکان آب ریخته شد بریزند و بگذارند 20 دقیقه بجوشد. اگر بچه کم سن و سال بود یکی دو قاشق چای خوری به بچه داده شود و برای بزرگترها در 24 ساعت یک استکان مصرف شود. با این کار سرفه های مکرر قطع می شود. اما اگر کسی سرفه های خشک مکرر مزمن و چندین ساله دارد باید از مخلوط شکر تیغان که از گیاه دم اسب است همراه با گل زوفا و عناب مصرف کنند. این داروهای گیاهی باید از عطاری هایی که تخصص دارند خریداری شوند. یعنی عطاری ها گیاه شناس نیستند شخصی برود نزد یک دکتر گیاهی. گاهی بعضی عطاری ها دارو فروش هستند اما داروساز یا دکتر دارویی نیستند. در بحث گیاهان دارویی هم باید نزد دکتر دارویی بروند. در سطح مشهد مقدس 12 خرد از دانشگاه فردوسی مشهد اجازه دارند تا نسخه نویسی کنند و دارو بسازند و عرضه کنند. بقیه عطاری ها دارو فروش هستند.

6- داروی ترکیبی شکر تیغال و گل زوفا و عناب را باید به این روش مصرف کنند: 3 مثقال شکر تیغال، 4 مثقال گل زونا و 5 مثقال عناب را پودر می کنیم و با هم مخلوط می کنیم. یک قاشق چای خوری را در یک استکان ریخته و روی آن آب جوش ریخته و بعد از 10 دقیقه صبر کند و هم بزند و وقتی ولرم شد قرقره کند و قورت بدهد. با این روش سرفه های خشک مزمن قط می شود.




1 2 3 >
Susa Web Tools