بهداشتی - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 120
کل بازدیدها: 539317




گالری تصاویر سوسا وب تولز



یکشنبه 90 آذر 6 :: 8:38 صبح ::نگارنده : موسوی

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در فصل سرما برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، حداقل چند نوبت در هفته شلغم بخورید.

شلغم

گیاه شلغم از خانواده کلم است. بر حسب سن، ریشه این گیاه می‌تواند کاملاً گرد و یا کمی کشیده و رنگ آن نیز از سفید تا سبز، زرد و یا ارغوانی متفاوت باشد. طعم انواع سفید و زرد آن شیرین و کمی تیز است.

شلغم در هوای سرد بسیار خوب رشد می‌کند و شاید وجود همین علت است که موجب می‌شود این سبزی برای درمان بیماری‌هایی که در فصل سرما زیاد است.

شلغم گیاهی بسیار مقوی و مغذی است که به دلیل دارا بودن قند گیاهی و املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم، جزو مواد غذایی بسیار با ارزش محسوب می‌شود.

شلغم همچنین منبع غنی از فولیک اسید، اسید پانتوتنیک، ویتامین‌های ث، ب و آ و همچنین املاح معدنی ضروری شامل فسفر، کلسیم، گوگرد، منیزیم و ید، مس است.

سایت تخصصی تغذیه تحت عنوان «اوری نوترینت» در مقاله جدیدی در این باره آورده است: شلغم یکی از پاک کننده‌ها و مواد خون‌ساز مفید است و کلسیم و منیزیم موجود در آن نقش به سزایی در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان دارد.

اگر به ناراحتی معده مبتلا نیستید به یاد داشته باشید که خواص آب شلغم خام بیشتر از شلغم پخته است؛ به طور کلی آب شلغم، بدن را تمیز کرده و مواد سمی را از بدن خارج می‌سازد.

شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری

قوی است. در واقع شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد.

برای این منظور از سوپ یا آش آن استفاده می‌شود

شلغم سرشار از ویتامین C   است و بهتر است که شلغم بخارپز شود به دلیل این که ویتامین C   بر اثر اکسیداسیون خیلی سریع از بین می‌رود.


مروری بر خواص شلغم

* شلغم مهم‌ترین گیاه ضد سرطان محسوب می‌شود تا جایی که حتی گسترش سرطان را متوقف می‌کند.

* این ماده غذایی سودمند حاوی نشاسته، پروتئین و سلولز است و به همین سبب به عنوان یکی ماده غذایی نیروزا شناخته می‌شود.

* یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب شلغم درمان جوش صورت است.

* مصرف شلغم، برطرف کننده سرفه، نرم کننده سینه، معده و روده است.

* شلغم به علت داشتن ویتامین‌های A   و C   قدرت بینایی را افزایش می‌دهد.

* شلغم ادرار را زیاد می‌کند؛ از این رو موجب دفع سنگ‌های مجاری ادراری می‌شود و می‌تواند بلورهای اسیداوریک را حل کند و از دردهای مفاصل و نقرس جلوگیری کند. این خاصیت در برگ‌های نازک آن بسیار زیاد است ولی برگ شلغم دیر هضم می‌شود و تولید نفخ می‌نماید.
سوپ شلغم

* شلغم در درمان آسم و سرفه‌های خلط دار مؤثر، میکروب کش و ضد باکتری قوی است. در واقع شلغم اثر مفید و موثری در درمان بیماری‌های تنفسی دارد. برای این منظور از سوپ یا آش آن استفاده می‌شود.

* مصرف شلغم به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تیوسیاناد برای کسانی که مشکل تیروئید دارند ضرر دارد.

* شلغم سرشار از پتاسیم و کلسیم است که برای فشارخونی‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

* شلغم دارای فسفر است و اعصاب را تسکین می‌دهد و تقویت می‌نماید و کبد را اصلاح کرده و بیماری آن را شفا می‌بخشد.

* شلغم اشتهاآور است و نیروی شهوانی را تقویت کرده و منی را زیاد می‌نماید.

* آن‌هایی که حافظه ضعیف دارند حتماً باید شلغم بخورند، زیرا ثابت شده است که شلغم حافظه را تقویت می‌کند.

* شلغم شب کوری را درمان می‌کند.

* یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر آن است. فیبر سبب حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند. علاوه بر اثرات فوق، فیبر سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید و مانع رشد باکتری‌های مضر در روده می‌شود و در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در روده اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشاء انرژی برای سلول‌های روده است و به حفظ سلامت سلول‌های روده کمک می‌کند.

* شلغم باعث درمان تشنج می‌شود اما برای کسانی که معده ضعیف دارند به علت دیر هضم شدن، ممکن است که باعث نفخ شود.

یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در شلغم فیبر آن است. فیبر سبب حجیم شدن

مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر آن شده، بنابراین خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده را کمتر می‌کند

* این گیاه پرخاصیت همچنین برای رشد و نمو استخوان‌ها سودمند است و به همین خاطر مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.

* همچنین مصرف آن برای مبتلایان به بیماری قند مفید و خام آن می‌تواند به عنوان انسولین گیاهی مصرف شود.

* برای درمان دمل، کورک و هر نوع کانون التهابی و تورمی یا چرکی، ضماد شلغم را روی موضع بگذارید.


شلغم؛ آنتی‌بیوتیک گیاهی

هر سال با آمدن فصل سرما، سرماخوردگی به بیماری رایج و فراگیری تبدیل می‌شود که تعداد قابل توجهی از مردم را مبتلا می‌کند. در این بین بیماران به 3 دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که سرماخوردگی را بیماری محسوب نکرده و در منزل به درمان خودسرانه آن با انواع داروها می‌پردازند، گروهی که به پزشک مراجعه می‌کنند و گروهی که از درمان‌های گیاهی برای سرماخوردگی استفاده می‌کنند. این در حالی است که تقریباً هر 3 گروه نمی‌توانند به فواید شلغم در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی بی‌توجه باشند. شلغم گیاهی است که از دیرباز در درمان سرماخوردگی کارایی داشته است.

علاوه بر اینکه می‌توان شکل پخته یا خام شلغم را در انواع سوپ‌ها و سالادها مصرف کرد یا اینکه آن را پخته و به طور جداگانه مصرف کرد، روش دیگری هم وجود دارد که در واقع با آن عصاره شلغم به دست می‌آید که در درمان سرفه و گلو درد و سرماخوردگی مؤثر است.
عصاره شلغم

برای گرفتن عصاره شلغم می‌توان قسمت بالایی آن را برش داده و داخل آن را خالی کرد. سپس به داخل شلغم مقداری عسل یا شکر بمالید و بگذارید برای 12 ساعت در یخچال بماند.

با این روش داخل شلغم از مایعی پر می‌شود که سرماخوردگی را درمان می‌کند و باید چند بار در طول روز مصرف شود.


روش‌های دیگر تهیه‌ی عصاره و شربت شلغم

* برای تهیه‌ی عصاره‌ی آن، شلغم را با وزن مساوی شکر سرخ در کمی آب ریخته و به ملایمت حرارت می‌دهند.

طریقه دیگر آن است که وسط شلغم بزرگی را خالی کرده، شکر سرخ را در آن ریخته، پر می‌کنند و می‌پزند.

شکل سوم، آن است که شلغم را به حلقه‌های گرد بریده و پیاز را نیز به همین شکل در بیاورند. سپس در ظرف گودی، طبقات شلغم و پیاز را بر روی حرارت بگذارند. وقتی گرم شد، به تدریج شربت آن جدا می‌شود.

این عصاره برای درمان سرماخوردگی و گلودرد بسیار نافع است و از آن می‌توان به عنوان غرغره در هنگام گلودرد استفاده کرد.

* اگر به خوردن شلغم خام تمایلی ندارید می‌توانید شلغم را به شکل شربت شلغم درست کنید. روش تهیه شربت شلغم به این ترتیب است که ابتدا وسط یک شلغم را خالی می‌کنند و در آن کمی شکر می‌ریزند. پس از مدتی آب در آن جمع می‌شود. آب آن را با قاشق برداشته و مصرف می‌نمایند.


خرید شلغم

شلغم خوب، باید سفت و تازه باشد. بنابراین اگر وسط آن شل بوده و با فشار انگشت فرو برود، پلاسیده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود، در روده‌ها تولید نفخ می‌کند.

حتماً پوست خارجی آن باید براق و شفاف باشد.

شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدید، درونش را روشن و شفاف ببینند.




یکشنبه 90 آذر 6 :: 8:37 صبح ::نگارنده : موسوی

در عصر ما نیز بسیاری از متخصصان تغذیه تأکید دارند که این خوراکی طبیعی و مقوی در تقویت بدن و افزایش سطح انرژی آن نقش قابل ملاحظه ای دارد.

آنها می گویند مصرف یک قاشق عسل طبیعی و تصفیه نشده قبل از خواب می تواند عملکرد مغز را تقویت کند. به علاوه عسل برای تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است و به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریالی، هم از داخل و هم از بیرون به بازسازی و ترمیم بافت های بدن کمک کند و تأثیر شفابخش در بهبود زخم ها دارد.

به گزارش روزنامه دیلی میل، سرماخوردگی ها بر اثر فعالیت ویروس ها بروز می کنند و عسل هم یک ماده ضدویروسی طبیعی است. متخصصان کالج پزشکی پنسیلوانیا در یک مطالعه جدید دریافته اند که تأثیر یک قاشق عسل طبیعی برای مقابله با سرماخوردگی از داروهای معمول که برای درمان این بیماری تجویز می شوند بیشتر است.

بنابراین گزارش، عسل از باکتری های مفید روده حمایت می کند، به پروسه هضم غذا کمک می کند و برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مفید است.

نتایج بررسی های قبلی نیز نشان داده است که مصرف دو قاشق چای خوری سه نوبت در روز برای درمان زخم های گوارشی مؤثر است.
                                                                                                                                                                                                         منبع: روزنامه کیهان




پنج شنبه 90 آبان 26 :: 11:15 صبح ::نگارنده : موسوی

مهمترین خواص ویتامین «ث»

برخی از مطالعات جدید نشان داده‌اند که وجود چربی در غذا باعث می‏شود که ویتامین«ث» خاصیت ضد سرطانی خود را از دست بدهد.

ویتامین «ث» یک آنتی اکسیدان مهم و ضروری است که با جریان خون در بدن حرکت می‌کند و اثر شیمیایی مواد مضری را که به بافت‏های بدن آسیب می‏رسانند، خنثی می‏کند.
به گزارش ایسنا، اگر فردی به مدت یک ماه، این ویتامین را کمتر از مقدار مورد نیاز برای بدن دریافت کند، دچار عوارض جدی مانند خونریزی لثه، خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر پوست می‏شود.
برخی از مطالعات جدید نشان داده‌اند که وجود چربی در غذا باعث می‏شود که ویتامین«ث» خاصیت ضد سرطانی خود را از دست بدهد.
به گزارش سایت اینترنتی مرکز تخصصی مایوکلینیک، پزشکان می‌گویند: وقتی بزاق و مواد غذایی با شیره‏ معده مخلوط می‌شوند، ویتامین «ث» موجود در مواد غذایی می‌تواند مولکول‌های رادیکال آزاد را از بین ببرد. مولکول‌های رادیکال آزاد همان موادی هستند که موجب بروز سرطان می‌شوند.
همچنین کمبود املاح و ویتامین‌ها به ویژه ویتامین «ث» باعث از بین رفتن آب میان بافتی پوست و خشک شدن این بافت حیاتی می‌شود. به گفته متخصصان پوست، ویتامین «ث» یکی از مواد حیاتی برای ساخت پروتئین‌های پوست است و کمبود این ویتامین در بدن باعث از هم گسیختگی سلول‌های پوست شده و مشکلاتی از قبیل ترک، زخم، شل شدن و چین و چروک پوست را ایجاد می‌کند.
از دیگر خواص مفید ویتامین ث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- ویتامین «ث» به افزایش استحکام لثه‏ها و دندان‏ها کمک می‏کند و موجب افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری ها می شود.
- این ویتامین همچنین باعث ساخت کلاژن شده و در پیشگیری از بالا رفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‏های خونی در رگ مؤثر است.
- ویتامین «ث» اگرچه در پیشگیری از سرماخوردگی نقشی ندارد اما طول دوره بیماری را کوتاه کرده و عوارض این بیماری را کاهش می‌دهد.
- مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‏شود و برای افرادی که دچار کم‏خونی هستند توصیه می‏شود.
- ویتامین «ث» همچنین به فعالیت مناسب هورمونی در بدن کمک می کند.

 




پنج شنبه 90 آبان 19 :: 10:47 صبح ::نگارنده : موسوی

راههای پیشگیری از زانو درد

زانو درد چگونه دردی است ؟ چه کسانی به آن مبتلا می شوند ؟ اصولا چه دلیلی موجب پیدایش این بیماری می شوند ؟
 
 باید گفت که علت اصلی بروز این بیماری به روشنی معلوم نیست گاهی بعد از وارد آمدن ضربه ای به زانو یا راه رفتن در فواصل طولانی خصوصا در سر پایینی ها مثل پایین آمدن از کوه یا در ورزش هایی که فشار زیادی به زانو وارد میکند مثل فوتبال ، بسکتبال ، اسکی و ...ظاهر می شود .

در پیدایش این بیماری تغییرات بیوشیمیایی غضروف مفصل از جمله علل شناخته شده است که در نتیجه آن غضروف مفصل شفافیت خود را از دست می دهد و به رنگ زرد تیره در می آید در این حالت استخوان ها با یکدیگر در هنگام حرکت تماس مستقیم دارند و در اثر اصطکاک استخوان ها ،  سطح مفصلی ، ریشه ریشه و ناهموار میشود و غضروف کشکک در بعضی نقاط به کلی از بین میرود و استخوان زیر آن نمایان میشود .

 در این حالت به علت تماس مستقیم استخوان ها درد زیادی در ناحیه  زانو احساس می شود . علت های پزشکی دیگری از جمله کیست بیکر ، آرتریت روماتوئید یا استئو آرتریت ( آرتروز ) و .... نیز موجب زانو درد می شود.
 
چند توصیه برای پیشگیری از زانو درد
 
 1- هیچگاه برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نایستید و هر چند دقیقه یکبار وزن خود رااز یک پا به پای دیگر منتقل کنید.
 
 2- زمانیکه مجبورید کاری را سرپا انجام دهید و یا مجبورید برای مدت طولانی یکجا بایستید مثل ایستادن در صف ، در آشپزخانه و یا در هنگام اطو کردن و ... پای خود را روی یک چهار پایه کوتاه قرار دهید و پس از چند دقیقه پای خود را عوض کنید این کار برای کمر شما نیز مفید است.
 
 3- بهترین حالت برای استراحت زانو زاویه
90 درجه است بنابراین بهتر است هنگام نشستن بر روی مبل بنشینید تا بر روی زمین نشسته و پا های خود را دراز کنید . نشستن دو زانو و چهارزانو نه تنها باعث استراحت زانو نمی شود بلکه برای زانو مضر هم هست .
 
 4- حتی المقدور از توالت فرنگی استفاده کنید زیرا خم شدن کامل زانو بسیار زیان آور است .
 
 5- قوی کردن عضلات همسترینگ ، چهارسر ران و دو قولو که مفصل زانو را در بر دارد نیز از زانو درد جلوگیری می کند.
 
 
ورزش های مفید برای پیشگیری از زانو درد
 
 قوی بودن عضلات ناحیه زانو سبب کشیده شدن کشکک به بالا شده و از فشار بر زانو میکاهد .انجام مرتب این تمرین ها به صورت صحیح می تواند شما را تا حد زیادی از زانو درد مصون سازد و اگر شما به زانو درد مبتلا هستید انجام برخی از این تمرینات البته با مشورت پزشک متخصص می تواند در کاهش درد و تسریع بهبودی به شما کمک کند در غیر این صورت همین ورزش ها ممکن است برای شما که زانو درد دارید بسیار مضر باشد .
 
 
تمرین ها با پای کشیده
 
محکم کردن زانو : بنشینید و پاها را مقابل خود دراز کنید . زانوی خود را محکم راست کنید . آن را به زمین فشار دهید و همزمان پا را از مچ به سمت خود بکشید زانو را تا
5 ثانیه راست نگه دارید سپس آن را کاملا شل کنید . ( 3 بار در هر روز هر بار 10 مرتبه)
 
بالا بردن پا در حالت کشیده : بنشینید و پاهای خود را راست کنید و در حالی که زانوی خود را راست کرده اید( یعنی ساق پای شما با ران شما در یک امتداد قرار گیرد) پای خود را بالا ببرید و تا نزدیکی زمین پایین آورید این حرکت را
10 بار انجام دهید سپس پای خود را عوض کنید سعی کنید این تعداد را به 30 بار برسانید.
 
چرخش مفصل ران : بنیشینید و مفصل زانوی خود را راست کنید در حالی که زانو را در همان حالت کشیده قفل کرده اید پای خود را بالا ببرید و دایره هایی را با پای خود به سرعت در فضا رسم کنید و آن را به سه سری
10 تایی برسانید . این تمرین را میتوانید به صورت نوشتن حروف الفبا نیز انجام دهید.
 
 بنیشینید و مفصل زانوی خود را راست کنید در حالی که زانو را در همان حالت کشیده قفل کرده اید پای خود را بالا بیاورید و به صورت عرضی آن را به سمت خارج بدن ببرید و به آرامی آن را به مرکز برگردانید و پایین بیاورید . اینکار را برای هر دو پا تکرار کنید.
 
بالا بردن پا در وضعیت دمر : روی شکم بخوابید زانو را راست نگه دارید و پا را از عقب کمی بالا ببرید این وضعیت را تا
3 ثانیه حفظ کنید و سعی کنید به تدریج آن را به 3 سری 10 تایی برسانید.
 
 
 
تمرین های حرکتی برای خم کردن زانو
 
 
1-روی صندلی بلندی بنشینید طوری که پای شما در حالت خمیده در زاویه 90 درجه قرار گیرد سپس یکی در میان مفصل زانوی خود را راست کنید و تا شماره 3 نگه دارید این حرکت را 3 بار هر بار 10 مرتبه انجام دهید.
 
2-نشست و برخاست : صاف باستید و پشت خود را تا حد امکان راست نگه دارید به آرامی بنشینید تا اینکه زانوی شما به زاویه ای کمی بیشتر از 90 درجه تبدیل شود سپس دوباره به آرامی بایستید . این حرکت را با نشستن و برخاستن از روی صندلی نیز می توانید انجام دهید با توجه به اینکه از دستان خود نباید استفاده کنید.
 
 
3-دوچرخه ثابت : زین دوچرخه را طوری تنظیم کنید که هنگامی که پدال در وضعیت پایین و کف پا بر روی آن قرار دارد زانو تقریبا راست باشد مقاومت را در حد متوسط تنظیم کنید و ده دقیقه با سرعت ثابت پدال بزنید ابتدا میزان مقاومت و سپس زمان تمرین را افزایش دهید.




پنج شنبه 90 آبان 19 :: 10:45 صبح ::نگارنده : موسوی

چرا فلفل بخوریم

فلفل سبز بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است و کشورهای مکزیک و پرو اولین کشورهایی بودند که کاشت این گیاه را رواج دادند. کریستف کلمب آن را به جنوب اروپا آورد و از آنجا نیز به خاورمیانه، آفریقا و آسیا گسترش پیدا کرد، اکنون حدود نیمی از تولید فلفل جهان در آسیا انجام می شود.
تندی فلفل به علت وجود ماده ای به نام «کاپساسین» است، هرچه میزان این ترکیب در بافت میوه بیشتر باشد میزان تندی نیز بالاتر خواهد بود، گرما و شرایط تنش خشکی در زمان رشد میوه باعث افزایش تندی میوه می شود، در ضمن بسیاری از خواص فلفل به همین ماده (کاپساسین) مربوط می شود.
خاصیت فلفل:
کاپساسین در فلفل سبب گرم بودن این گیاه می شود، هرچند که فلفل گیاهی گرم است اما کاپساسین موجود در آن در واقع سبب کاهش درجه حرارت بدن می شود که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می شود، فلفل موجب اشتها می شود، باعث کاهش بروز زخم معده می شود چون کاپساسین موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده و تولید موکوس به وسیله دیواره معده می شود، بنابراین بافت معده در برابر ترشح اسید معده مصون می ماند، فلفل سبب کاهش میزان کلسترول خون می شود زیرا کاپساسین موجود در فلفل موجب کاهش احتمال گرفتگی رگها و همچنین از انعقاد خون در رگهای خونی جلوگیری می کند از این رو این دو خاصیت موجب پیشگیری از بیماریهای قلبی و سخت شدن رگها می شود، فلفل خاصیت ضد سرطانی دارد، فلفل یک مسکن قوی است، این گیاه ابتدا سبب تحریک درد می شود اما سپس شدت علایم درد را در بدن کاهش می دهد، فلفل موجب تحریک سیستم ایمنی می شود به همین دلیل می تواند از ایجاد عفونت جلوگیری کند، فلفل خاصیت ضد باکتری دارد از این رو موجب پیشگیری و درمان اسهال عفونی می شود، فلفل مانند یک داروی ضد احتقان سبب رقیق شدن خلط و خارج شدن آن از ریه ها می شود.
چون فلفل برای قلب خیلی مفید است، اضافه کردن مرتب آن به غذا یا حتی مصرف کپسول آن می تواند از بیماری قلبی پیشگیری کند، هر چند فلفل یک چاشنی محسوب می شود اما این ماده واقعا به هضم غذا کمک می کند و برای اغلب زخم ها تحریک آور نیست، این ماده حتی مصرف کم آن اثر دارد، لذا بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کنید.
کرم یا پودر فلفل به عنوان نوعی مسکن می تواند در تسکین درد دندان، زونا، آرتریت، پسوریازیس و سایر دردهای مزمن مفید باشد، هرچند ممکن است مصرف این ماده سبب سوزش یا خارش نسبی گردد اما این عوارض بزودی از بین می رود چون فلفل ابتدا با تحریک و سپس کاهش شدت سیگنالهای درد در بدن موثر واقع می شود لذا ممکن است درد کمی شدت پیدا کند، سپس باید ظرف چند روز اول مصرف این اثر تا حد زیادی از بین برود.
کرم کاپساسین به عنوان یک مسکن موضعی را مستقیما می توان روی نقطه آسیب دیده روزی چهار بار مالید.
به منظور بهبود هضم و پیشگیری از بیماری قلبی می توان کپسولهای کاپساسین را مصرف کرد، همچنین می توان با اضافه کردن 4/1 تا 2/1 قاشق چایخوری پودر کاپساسین به یک لیوان آب جوش، آن را میل کنید.




پنج شنبه 90 آبان 19 :: 10:40 صبح ::نگارنده : موسوی

دلایل عجیب سردردهای خود را بدانید


اکثر افرادی که سردرد می گیرند، درهمان لحظه اول به سراغ داروهای مسکن می روند.
اما با پیدا کردن علت این سردردها نه تنها می توان شدت درد را کاهش داد، بلکه می توان ازبروز آنها در آینده نیز پیشگیری کرد. سردردها یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به پزشکان عمومی یا کلینیک های عصب شناسی درسراسر جهان است.
تقریبا علت همه سردردها از جمله میگرن یک عامل است. یک جریان الکتریکی در قسمت پشت مغز به طور اشتباه تولید می شود و دردهای ناحیه سر را به وجود می آورد. تقریبا درمیان مردم سراسر جهان این باور اشتباه وجود دارد که سردرد یکی از نشانه های ابتلا به تومورمغزی است، درحالی که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.
تحقیقات نشان می دهد فقط یک درصد افرادی که به دلیل سردرد به مراکز پزشکی مراجعه می کنند، دچار یک مشکل جدی و خطرناک هستند.با اینکه بسیاری ازسردردها چندان مهم نیستند، اما در بعضی موارد شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
برای مثال زمانی که شما دچار سردرد ناگهانی شدید یا سردرد همراه با تب می شوید در مراجعه به پزشک تردید نکنید. همچنین زمانی که همراه با سردرد احساس سرگیجه داشتید یا حافظه شما دچار مشکل شد، حتما باید این موضوع با پزشک خود درمیان بگذارید.
در ادامه بعضی از علت های عجیب ابتلا به سردرد را با هم مرور می کنیم. شاید شما هم بتوانید با شناختن این عوامل خود را از سردردهای آزاردهنده دور نگاه دارید.
وقتی موهایتان را
کوتاه می کنید
یکی از دلایل عجیب ابتلا به سردرد دربعضی از موارد مراجعه به آرایشگاه و کوتاه کردن موهای سر است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که شما مجبورید سرخود را هنگام شست و شوی موها روی سینک دراز کنید. در این هنگام فشار زیادی به گردن وارد می شود و باعث تحریک یکی از عصب هایی می شود که دراین مسیر قراردارند. در اثر این اتفاق یک یا دو روز بعد سردرد به سراغ شما می آید، اما از آنجا که این اتفاق با تاخیررخ داده است، شما متوجه علت اصلی آن نمی شوید.
یکی دیگر از علت های عجیب سردرد زمانی است که شما روی صندلی نشسته اید و گوشی تلفن را بین شانه و گوش خود نگاه داشته اید. در این هنگام نیز فشار زیادی به عصب های گردن وارد می شود که بعد از مدتی خود را با سردرد نشان می دهد.
شاید باورتان نشود، اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آنها به عنوان سردردهای سرفه ای یاد می شود. این سردردها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه زدن یا خم شدن به جلو به وجود می آید.
تقریباً یک درصد سردردهای جهان بر اثر سرفه کردن به وجود می آید و البته این نوع سردردها در بین مردان شایع تر است. علت اصلی این دردها فشاری است که در داخل مغز به وجود می آید. این دردها که اغلب شدید و تکرار شونده هستند ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامند و در بیشتر مواقع هم در قسمت پشت سراحساس می شوند.
در حالی که در اکثر موارد علت این موضوع ناشناخته است، اما بعضی تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد نزدیک به 10 درصد سردردها بر اثر ناهنجاری آرنولد چیاری به وجود می آیند. در این حالت هنگام سرفه، فشاری به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالای ستون فقرات وارد می شود که عامل بروز سردرد است. این نوع از سردردها اغلب با علایم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، عدم توانایی در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش ها همراه هستند.
تمرینات ورزشی
بعضی از ورزشکاران بعد از راه رفتن یا دویدن روی تردمیل دچار سردرد می شوند. در این افراد هرگونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد ورم در رگ های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می شود که این عامل می تواند در نهایت به سردرد منجر شود. این دردها معمولا چند ثانیه بعد از شروع ورزش ظاهر می شوند و ممکن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند، بیش تر از دیگران این سردردها را تجربه می کنند.
البته برای رفع این مشکل راه حل های ساده ای وجود دارد. برای مثال، می توان نوع ورزش را تغییر داد و به جای دویدن روی تردمیل، شنا کردن را انتخاب کرد. همچنین مصرف داروهای ضدتورم، نیم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زیادی می تواند از بروز این سردردها پیشگیری کند.
اگر شما هم در حال ورزش کردن ناگهان دردی را در سر خود حس کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر این نوع سردردها می توانند نشان دهنده رشد تومورهای مغزی یا پاره شدن رگ های خونی باشند.
اگر همیشه ناامید هستید
افرادی که اعتماد به نفس ندارند یا شخصیت ناامید و غمگینی دارند بیشتر از دیگران ممکن است به سردردهای میگرنی دچار شوند. به نظر می رسد، این افراد بیشتر دچار استرس می شوند که این عامل باعث کاهش میزان یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین می شود. در صورتی که تعادل سروتونین به هم بخورد، اولین علایم به شکل سردرد خود را نشان می دهند.
وقتی فست فود می خورید
غذاهای زیادی هستند که ممکن است باعث شروع سردردهای میگرنی شوند، اما ساندویچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. این ساندویچ ها شامل موادی مانند تیرامین و نیترات ها و نیتریت ها هستند که همگی جریان خون به سمت مغز را افزایش داده و باعث سردرد می شوند.
در کمال تعجب سردردهایی که در اثر مصرف این مواد افزودنی به غذاها به وجود می آیند، در هر دو سمت سراحساس می شوند. این در حالی است که در میگرن های معمولی، فقط یکی از بخش های سر دچار درد می شود. بعد از گذشت مدت زمان معینی پس از تولید غذا، تیرامین بر اثر تجزیه شدن پروتئین موجود در آن به وجود می آید. به این ترتیب، این ماده را باید در مواد غذایی جست وجو کرد که زمان زیادی از تولید آنها گذشته و سعی شده با مواد نگهدارنده از فساد آنها جلوگیری شود.
از دیگر غذاهایی که دارای مقادیر زیادی از تیرامین هستند، می توان به پنیر، شکلات، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و بعضی میوه ها مانند آناناس و موز اشاره کرد.
موی دم اسبی
بستن موها به شکل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علایم سردرد می شود. زمانی که موهای سر به سمت عقب کشیده شده و به شکل دم اسبی بسته می شوند، فشار زیادی در بافت های روی جمجمه وارد می شود که خود را به شکل درد نشان می دهند. بعضی دیگر از مدل های موی سر که باعث ایجاد فشار در موها و کف سر می شوند می توانند همین دردها را به وجود بیاورند.
دوش آب گرم
در بعضی از مردم لذت یک دوش آب گرم در هنگام صبح به سرعت جای خود را به سردردهای شدید می دهد. به نظر می رسد، افزایش دمای بدن باعث افزایش سرعت جریان خون در تمام قسمت ها از جمله سر می شود که شدت آن بعد از 30 تا 60 ثانیه بعد از شروع درد به بالاترین حد می رسد. این دردها معمولا در ناحیه پیشانی احساس می شوند و به ندرت بیش از 5 دقیقه طول می کشند.
البته سرمای شدید هم می تواند باعث بروز سردرد شود. برای مثال، شنا کردن در آب سرد یا خوردن بستنی می تواند بعضی از مردم را به دردهای ناحیه سر دچار کند.
سیگار کشیدن
با اینکه بعضی از مردم بعد از سردرد به فکر سیگار کشیدن می افتند، اما این کار در اکثر موارد شدت درد را افزایش می دهد. نیکوتین موجود در سیگار باعث باریک شدن رگ های خونی مغز می شود و مشخص است که این عامل به سردرد منجر خواهد شد.
کم خوابی
بداخلاقی، مشکل در حافظه و ناتوانی در تمرکز از واضح ترین عوامل کم خوابی است. اما آخرین تحقیقات نشان می دهد سردردها هم یکی از علایم شایع کم خوابی هستند. این نوع سردردها ممکن است بین یک ساعت تا یک روز طول بکشند.
کم خوابی باعث کاهش ترشح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز می شود که در تنظیم چرخه خواب در بدن نقش مهمی دارد. همان طور که قبلا هم گفتیم، این عامل باعث بروز درد در ناحیه سر می شود. تحقیقات دیگر روی افراد مبتلا به میگرن هم نشان می دهد، اشخاصی که حدود 6 ساعت در طول شب می خوابند، بیشتر به سردرد دچار می شوند و البته شدت این دردها هم در آنها بیشتر است.




سه شنبه 90 آبان 17 :: 12:29 عصر ::نگارنده : موسوی

آب انار و خواص آن

آب انار برای پیشگیری از سرطان مفید است، سلامت قلب را بهبود می بخشد و حتی می تواند توان جنسی را تقویت کند.
به گزارش مشرق، آب انار خون ساز است و خون را تصفیه می کند و برای سالمندان بهترین دارو برای تقویت کلیه ها است. رنگ صورت را شاداب می کند و شادی بخش و مفرح است. گرفتگی صدا را برطرف می کند. برای افزایش وزن مفید است و مقوی قلب و معده است.
آب انار راهکاری خوشمزه برای کاهش استرس
متخصصان انگلیسی در یک بررسی جدید دریافته اند که نوشیدن روزانه آب انار می تواند با پایین آوردن فشارخون و کاهش میزان هورمون استرس، تنش ها و استرس های کارمندان را در محل کار کمتر کند. متخصصان دانشگاه «کوئین مارگات» در «ادینبورگ» با انجام آزمایشهایی، تأثیر فیزیولوژیکی مصرف روزانه نیم لیتر آب انار را طی یک دوره دوهفته ای مورد ارزیابی قرار دادند.
آنها دریافتند تمام 60 نفری که داوطلبانه دراین آزمایش شرکت کرده بودند و در محیط های کاری مختلف مشغول به کار بودند، پس از نوشیدن این آب میوه اشتیاق بیشتری پیدا کردند و کمتر دچار استرس و آشفتگی می شدند. مطالعات بسیاری تاکنون نشان داده است که آب انار مزایای بسیاری برای سلامتی دارد.
آب انار چربی های اضافی را آب می کند
متخصصان تغذیه تأکید کرده اند که آب انار همچنین می تواند چربی های اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد. این متخصصان در یک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول های چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف می کنند کاهش یافته است.
کسانی که آب انار می نوشند، فشارخونشان نیز پایین می آید و بنابراین خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی دراین اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. پزشکان معتقدند که آب انار می تواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسیدچرب «
NEFA» را کاهش دهد. آزمایشهای قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و درنتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم می شود.
آب انار علیه سرطان
خواص آنتی اکسیدانی انار تأثیر زیادی بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی دارد. آب انار به خاطر داشتن مقادیر فراوانی فلاوونوئید (نوعی آنتی اکسیدان) تأثیر فوق العاده ای بر خنثی سازی سرطان ناشی از رادیکال های آزاد دارد. طی نتایج حاصله از تحقیقات روی موش ها، این میوه می تواند در پیشگیری از سرطان پوست و سینه موثر باشد و نیز طی یافته های جدید محققان آمریکایی، مصرف آب انار، روند رشد سلول های سرطان پروستات را کاهش می دهد.
در یک مطالعه زمانی که مصرف آب انار را ارزیابی کردند، مشخص شد: این ماده به دلیل وجود آنتی اکسیدان به مقدار زیاد می تواند به عنوان راهی برای مبارزه و جلوگیری از سرطان سینه باشد.
این گروه دریافتند: میوه های قرمز دارای آب و دانه به طور طبیعی یک نوع ماده شیمیایی به نام «اسیدالاژیک» تولید می کنند که به نظر می رسد برای جلوگیری از رشد سلول های سرطان در بافت های سینه مفید باشد. در آزمایشگاه محققان روی آنزیم روماتاس که نقش کلیدی در تولید استروژن و توسعه رشد سرطان سینه و اثرات ده ها ترکیب موجود در انار که با مبارزه با سرطان سینه مرتبط هستند، مطالعه کردند.
به طور کلی محققان اظهارداشتند: با استفاده از آب میوه های قرمز دانه دار به خصوص انار می توان به مبارزه با رشد سرطان سینه پرداخت. آب انار سرشار از نوعی ماده آنتی اکسیدان است و همین ماده انار را درصدر میوه های دارای آنتی اکسیدان از قبیل زغال اخته، پرتقال و انگور قرار داده است.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای آمریکا معتقدند، میزان آنتی اکسیدان آب انار که به فنولیک موسوم است، از انواع چای سبز و زیتون سیاه نیز به مراتب بیشتر است. براساس پژوهش این محققان آب انار دست کم 20 درصد بیش ازدیگر آب میوه ها دارای خواص آنتی اکسیدان است.
آب انار برای سلامتی قلب
نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار می تواند تا بیش از یک سوم، جریان خون به قلب را افزایش دهد. خواص آنتی اکسیدانی این میوه، از ایجاد کلسترول بد پیشگیری می کند و سرخرگ ها را تمیز نگه می دارد و احتمال حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.
آب انار دشمن عفونت
آب انار مزایای بسیار زیادی برای بیماران کلیوی به خصوص بیماران در حال دیالیز دارد. دکتر «فرانک بروسیوس» با اشاره به نتایج بررسی متخصصان دانشگاه میشیگان دراین باره افزود: آب انار که شامل بالاترین سطح آنتی اکسیدان پلی فنول است، قادر به کاهش تخریب سلول ها به وسیله ایجاد رادیکال های آزاد می شود. وجود چنین آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی بیماران کلیوی می تواند به دلیل ایجاد رادیکال های آزاد در خون، امکان افزایش گردش خون به وسیله دستگاه دیالیز را فراهم کند.
براین اساس محققان، 101 بیمار دیالیزی را تصادفی برای مصرف آب انار یا بدون مصرف این نوشیدنی انتخاب و بررسی کردند و نتایج آن نشان داد: آنهایی که هفته ای 3 بار نصف فنجان آب انار مصرف می کردند، دچار کاهش التهابات مولکول و عفونت ها درخون خود شدند.
بیماران کلیوی که هر هفته نوشیدنی های ترش مصرف می کنند، احتمال عفونت که دومین عامل کشنده بیماران دیالیزی است، را کاهش می دهند. تاکنون هیچ نوشیدنی دیگری که چنین خاصیت از بین برندگی عفونت را داشته باشد، پیدا نشده است.




سه شنبه 90 آبان 17 :: 12:25 عصر ::نگارنده : موسوی



این علائم را بشناسید و آنفلوانزا نگیرید

عامل ایجاد کننده بیماری آنفلوانزا ویروسی است که باعث ایجاد بیماری حاد تنفسی در انسان و حیوانات می شود که عموما در فصل های سرد سال بروز می کند.
«مه پاره حقی مقدم» مسئول کنترل عفونت بیمارستان خاتم الانبیاء و دبیر کمیته آموزش در گفت و گو با برنا گفت: عامل ایجاد کننده بیماری آنفلوانزا ویروسی است که باعث ایجاد بیماری حاد تنفسی در انسان و حیوانات می شود که عموما در فصل های سرد سال افراد را مبتلا می کند. اهمیت آنفلوانزا در سرعت انتشار، کثرت و تعداد مبتلایان و قابلیت ایجاد همه گیری است. آنفلوانزا در بعضی گروه ها همراه با عوارض و حتی مرگ ومیر است.
همه گیری گسترده، شدید یا کشنده بیماری بیشتر در سالمندان و افرادی که به دلیل عوارض مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، بیماری های متابلویک، کم خونی یا نارسایی ایمنی ناتوان شده اند، مشاهده می شود.
انواع ویروس آنفلوانزا عبارتند از آنفلوانزای نوع
A   ، نوع B و نوع C. در واقع میزبان آنفلوانزای نوع A در همه گروه های سنی انسان و حیوان است. همچنین آنفلوانزا نوع B عمدتا در کودکان بروز می کند و تنها انسان میزبان آن است، این در حالی است که آنفلوانزای نوع C اپیدمی ایجاد نمی کند و فقط انسان میزبان آن است.
تفاوت آنفلوانزای فصلی با سرماخوردگی
آنفلوانزای فصلی همراه با تب شدید، گلودرد، سرفه همراه است، این در حالی است مهم ترین علائم سرماخوردگی تب ضعیف، آب ریزش بینی، عطسه و احساس گرفتگی بینی است.
علائم بالینی آنفلوانزا در انسان سه علامت اصلی دارد، به طوری که می توان گفت تب بیش از 38 درجه اصلی ترین علامت بیماری است، سرفه در آنفلوانزا اغلب شدید و برای مدتی ادامه می یابد.
آنفلوانزای فصلی
این نوع آنفلوانزا از انسان به انسان منتقل می شود، در صورت ابتلا معمولا عارضه خاصی ندارد و بهبودی حاصل می شود، واکسن آن در دسترس است و برای افراد خاصی توصیه می شود و همه گیری معمولا در فصل سرد و بارانی اتفاق می افتد.
آنفلوانزای پاندمیک
ظهور گونه ای جدید از ویروس آنفلوانزا که برای سیستم ایمنی بدن ناشناخته است، ابتلای تعداد زیاد انسان، شیوع بالای آن می تواند منجر به همه گیری جهانی (پاندمی) شود. این آنفلوانزا اقشار مختلف جامعه را درگیر می کند، وقوع پاندمی، موارد ابتلا و مرگ و میر را به همراه خواهد داشت، واکسن موثر و بی خطر، حداقل 6 ماه پس از بروز پاندمی می تواند در دسترس قرار گیرد و پاندمی اخیر 2009 با ویروس،
A H1، N1 ایجاد شده است.
آنفلوانزای پرندگان
به طور معمول در بین پرندگان اتفاق می افتد، ویروس این بیماری از نوع
H5 N1 است که بیماری کشنده بوده، می تواند از پرنده به انسان منتقل شود. ابتلای انسان به این بیماری خطرناک است و مرگ و میر بالایی دارد، ایمنی انسان نسبت به این نوع آنفلوانزا وجود ندارد، واکسن آن در دسترس نیست.
افراد در معرض خطر
ساکنین آسایشگاه ها و کارکنان آن مراکز، کارکنان حرفه های پزشکی و بهداشتی، مراقبین افراد پرخطر و اعضای خانواده آنها، افراد پرخطر از لحاظ ابتلاء به آنفلوانزای انسانی، سالمندان بالای 65سال، کودکان زیر 5 سال، کودکان و نوجوانان زیر 18 سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین هستند، مبتلایان به بیماری های ناتوان کننده (ریوی، قلبی، کلیوی، دیابت و ...) زنان حامله به ویژه در سه ماهه دوم و سوم، مصرف کنندگان داروهایی مثل کورتون به مدت طولانی وشیمی درمانی در 6 ماه اخیر از جمله افراد در معرض خطر به آنفلوانزا هستند.
واکسیناسیون
مهم ترین مواردی که در تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی باید توجه داشت، این است که زمان تزریق اوایل پاییز بوده و ایجاد ایمنی 2 هفته بعد از تزریق صورت می گیرد، تکرار واکسیناسیون هر سال ضروری بوده و همچنین رعایت قوانین زنجیره سرد تا زمان تزریق واکسن (در یخچال نگهداری شود)
مهم ترین راه انتقال آنفلوانزا از استنشاق قطرات تنفسی آلوده است. بنابراین هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را بگیرند تا از انتشار آلودگی جلوگیری شود، در صورت ابتلا از حضور در محل های پرجمعیت خودداری کنید، شست وشوی دست با آب و صابون پس از تماس با بیماری ضروری است.
درحال حاضر 2 ویروس
H5 N1(پرندگان) و ویروس H1N1 (خوکی) جهان گیر شده است.
نکات مهم نگهداری
از بیماران در منزل
در صورت حاملگی، ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، ریوی جهت مراقبت از بیمار با پزشک مشورت شود، کودکان کمتر از 18 سال در صورت ابتلا به آنفلوانزا نباید تحت درمان با آسپیرین قرار گیرند، کودکان کمتر از 4 سال با داروهای
OTC درمان شوند. بهترین روش درمانی برای کودکان کمتر از 2 سال استفاده از بخار مرطوب و ساکشن ترشحات مخاطی است، در صورت امکان از حمام و سرویس بهداشتی جداگانه شست وشوی روزانه با موارد ضدعفونی استفاده شود، بهتر است فقط یک نفر در منزل از فرد بیمار نگهداری کند، در صورت امکان تهویه مناسب در منزل برقرار شود و در هنگام بغل کردن کودک سر کودک روی شانه قرار گیرد.
در 95 درصد موارد بیماران یا درمان سرپایی بهبود می یابند، تنها 2 درصد تا 5 درصد بیماران نیاز به بستری دارند.
اقدامات پیشگیرانه
در صورت مشاهده علائم شبه آنفلوانزا، فورا به پزشک مراجعه کنید. هنگام سرقه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانند، دستمال مصرف شده را به طور مناسب معدوم کنید.

 



< 1 2 3
Susa Web Tools