ذهن آگاهی - باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 40
کل بازدیدها: 538897




گالری تصاویر سوسا وب تولز



جمعه 94 مرداد 23 :: 12:0 عصر ::نگارنده : موسوی

واژه های جسم و روان چند سالی است در بسیاری از زمینه های ترویج سلامتی رخنه کرده است . هرچند کسی دقیقاً نمی داند ذهن و بدن چه می باشند و چگونه هر کدام از آنها بر دیگری تاثیر می گذارد. فورک (1997) ، آدولف مایر (1915) ، الکساندر و دیگران ( در اواسط قرن نوزدهم ) ، از جمله پیشگامانی بودند که همکاری های علمی مهمی در علم ذهن و جسم انجام دادند . آنها نشان دادند که تعامل های ذهن و جسم در غنی ترین شکل خود با این امر سروکار دارند که چگونه تفکرات ، ادراکات ، حالات ورفتار و آگاهی از حس عمقی بر بسیاری از عملکردهای فرد تاثیر می گذارد ( باوقار، 1382 ).
به قول مولانا:
ز خویشتن سفری کن به خویش ای خواجه که از چنین سفری گشت خاک معدن زر
تجربه به ما نشان داده است که با انجام مرتب تمرینات ذهن آگاهی بعد از مدتی آرامش روح و سلامتی جسم خود را به نحو دیگری تجربه خواهید کرد و همزمان با آگاهی پیدا کردن از شگفتی های درون خویش خلق کردن خود را نه دوباره که صد باره هر آنطور که آرزو دارید به مرحله عمل در می آورید . آنگاه است که در عمق قلب خویش باور می کنید:
گنج پنهان تو، ای جان و جهان جان شعاع تو، جهان آثار تو

تعاریف مختلفی از ذهن آگاهی در روانشناسی مدرن استفاده شده است. با توجه به تعاریف مختلف روانی برجسته، ذهن آگاهی اشاره به کیفیت روانی میکند که شامل:
ذهن آگاهی یعنی توجه کردن به زمان حال به شیو ه ای خاص، هد فمند و خالی از قضاوت است (کابات زین ،1990).
ذهن آگاهی یعنی بودن در لحظه با هر آنچه اکنون هست، بدون قضاوت و بدون اظهارنظر درباره آنچه اتفاق می افتد؛ یعنی تجربه واقعیت محض بدون توضیح (سگال ، تیزدیل و ویلیامز ،2002).
بی شاپ، لاو و همکارانش(2004) یک مدل دو جزیی از ذهن آگاهی ارائه کرده اند:
بخش اول (از ذهن آگاهی) شامل خودگردانی توجه میباشد که در اثر توجه آنی بدست میاید.
در نتیجه اجازه ی افزایش شناخت وقایع روانی را در زمان حال میدهد. دومین بخش شامل بکارگیری جهت گیری خاصی در برابر تجربه های زمان حال است ، جهت گیری که با کنجکاوی، بازبودن و پذیرفتن شناخته میشود.
در این مدل دو جزیی، توجه خود تنظیم(بخش اول)، شامل آگاهی هوشیار فکرهای فرد، احساساتش و اطرافش است که میتواند نتیجه ای فراشناختی در کنترل کردن تمرکزش داشته باشد.

جهت در تجربه ها (دومین جزء)، شامل قبول کردن جریان ذهنی فرد، حفظ نگرش باز و کنجکاوی و فکر کردن در دسته بندی های جاگزین (توسعه یافته بر اساس تحقیقات الن لانگر درباره ی تصمیم گیری)، آموزش ذهن آگاهی و ذهن آگاهی مبتنی بر تمرین،غالباً به عنوان بخشی از یک جلسه مراقبه آرام می باشد که اینگونه نتیجه میدهد که ذهن مبتدی پیشرفت کرده و یا به تجربه همانگونه که هست نگاه میکند.
تمرین ذهن آگاهی به مردم این کمک را میکند تا شروع به شناخت عادت های ذهن خود کنند که کاملا نا آگاهانه در طی زمان شکل گرفته است و همچنین به تمرین کنندگان این کمک را میکند تا بتوانند عکس العمل های جدید را جایگزین عادتهای گذشته کنند.
به قول عارف بزرگ، عراقی
 اندر این بحر اگر چه آن نکنی دست و پایی بزن زیان نکنی
پورافروز





Susa Web Tools