باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 48
بازدید دیروز: 40
کل بازدیدها: 538899




گالری تصاویر سوسا وب تولز



چهارشنبه 94 شهریور 18 :: 6:0 صبح ::نگارنده : موسوی

گرسنگی عصبی (nervosa bulimia) یکی از اختلالات شایع عصبی است و همچون دیگر اختلالات مربوط به زنان، ریشه در افسردگی و کم و کیف ترشح غدد درونریز دارد. ساختار زیستی زن در سیری یا گرسنگی کاذب و واقعی او نقش دارد. از شکم بارگی زنان بسیار شنیده ایم؛ همان قدر که از بی اشتهایی ها و کم خوراکی های فصلی شان. باز پای افراط و تفریط، کاهش و افزایش و ساختاری مواج و متلاطم در میان است. پای زن در میان است و هورمون هایش. و این بار هیپوتالاموسی که در زندگی زن دخالت می کند و سررشته همه چیز را به دست می گیرد: سیری و گرسنگی، میل جنسی و هیجانات روحی. کارکرد سیستم عصبی نیز پای ثابت همه افراط و تفریط های هیجانی است. اختلال گرسنگی بیش از بی اشتهایی عصبی (nervosa anorexia) به سیستم عصبی مربوط است. گرسنگی زنانه نتیجه اختلال در ترشحات درونریز عصبی و افسردگی پنهان است. ناگزیر باید بازگردیم به مقوله هیستری و اهمیت زبان بدن. زن گرسنه به زبان بدن حرف می زند. پرخوری او نشانه نارضایتی و عدم ارضاء نیازهایی است که بی پاسخ مانده اند. گروهی از روانشناسان که رمانتیک تر به این ماجرا نگاه می کنند، گرسنگی زنانه را به کمبود عشق نسبت می دهند. ماودزلی درباره عشق درمانی و اهمیتش در درمان بسیاری از اختلالات هیستریک می گوید: «فلج آنها فلج اراده ای است که عاشقی مناسب می تواند درمانش کند.»
در خدمت و خیانت زنان، شهلا زرلکی، انتشارات رسا، چاپ اول اسفند 1392




چهارشنبه 94 شهریور 18 :: 6:0 صبح ::نگارنده : موسوی

هرچند عامل اصلی خودارضائی ، در کودکان نامشخص است ، ولی یک سری عوامل جنسی و تربیتی در خودارضائی دخیل هستند که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود :
1 وجود انگل های روده ای
بعضی از کودکان انگل روده ای مثل کرمک دارند .
هنگام شب کرمک از داخل روده به خارج از مقعد حرکت میکند و سبب التهاب و خارش ناحیه مقعد و اطراف دستگاه تناسلی کودکان می شود . کودکان با خارش این ناحیه ، سبب تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت میکنند که خود میتواند مقدمه ای جهت شروع خودارضائی شود .
2 عفونت های ادراری :
کودکان خصوصا دختران ، به علت کوتاهی مجرای ادراری ، مستعد عفونت های ادراری هستند . عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش ناحیه ی تناسلی میشود و ممکن است کودکان با خاراندن این ناحیه به احساس لذت برسند . تکرار این مسئله ممکن است ایجاد خودارضائی در کودکان کند .
عدم رعایت بهداشت پس از دفع مدفوع :
کودکان و خصوصا دختران به علت نزدیکی مقعد و قسمت تناسلی در صورتی که پس از دفع مدفوع ، شستشو و نظافت کامل صورت نگیرد ، ممکن است باقیمانده ی مدفوع ، باعث ایجاد التهاب ، سوزش و خارش این ناحیه را فراهم کند .
4 نوازش های بی مورد و غلط :
بعضی از مادران و بزرگترها برای خنده ی کودکان ، شدیدا آنها را قلقلک میدهند . نوازش زیاده از حد ناحیه ی شکم ، ناحیه ی تناسلی و کشاله ی رانها میتواند ایجاد تحریک ناحیه ی تناسلی و احساس لذت در کودک شود و زمینه را برای شروع خودارضائی فراهم کند .
5 مالش دادن بدن :
حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم و مالیدن خود به زمین یا روی اشیای سخت مثل عروسک ، تشک و بالشت در کودکان امری عادی و معمولی است. هر چند این حرکات بیشتر اتفاقی و جهت سرگرمی و بازی انجام داده میشود ولی در صورت عدم ممانعت والدین و اصطکاک و مالش افراطی ناحیه ی تناسلی، کودکان ممکن است به تحریک جنسی برسند و تشویق به تکرار این کار شوند و نهایتا منجر به خودارضائی شود.
6 دستکاری آلت تناسلی :
 بعضی از کودکان به صورت ناخودآگاه دست در شلوار خود میکنند و دایما با آلت تناسلی خود بازی میکنند . در صورت عدم پیشگیری والدین از این کار ، استمرار و دستکاری مکرر آلت تناسلی توسط کودکان ، میتواند باعث تحریک آن ها و خودارضائی شود .
7 بیمازی پوستی و قارچی ناحیه ی تناسلی :
وجود بیماری های پوستی مثل کهیر روی اعضای تناسلی یا وجود ناراحتی ها ی قارچی در ناحیه ی تناسلی ، میتواند ایجاد التهاب و خارش و در صورت عدم درمان و استمرار ، ایجاد خود ارضائی کند .
8 شست و شوی افراطی ناحیه ی تناسلی :
بعضی از والدین ، خصوصا آنهائی که وسواس دارند ، ممکن است جهت شست و شوی کودکان در دست شوئی یا حمام ، بیش از حد وسواس به خرج دهند .
تماس و لمس بیش از حد دست با آلت تناسلی کودکان ممکن است باعث تحریک جنسی آنان شود .
9 مواجه شدن با صحنه های جنسی :
 کودکانی که شاهد روابط جنسی والدین هستند یا صحنه های مستهجنو زشت جنسی را از طریق دیدن فیلم سکسی مشاهده میکنند و همچنین کودکانی که مورد سوء استفاده ی جنسی ، توسط کودکان دیگر یا بزرگسالان قرار میگیرند ، بیشتر مستعد انجام دادن خودارضائی هستند .
10 محرومیت از محبت والدین :
کووکانی که به هر دلیل ، مثل فوت والدین ، جدائی و طلاق ، غیبت های طولانی والدین در منزل ، بیماری های جسمی و روحی شدید آن ها از عاطفه ، عشق و محبت والدین ، خصوصا مهر مادری محروم باشند و منزوی و تنها میشوند . این کودکان ، عشق و محبت را در خود جست و جو میکنند و دچار خود دوستی میشوند و برای تسکین و آرامش خود ، راهی جست و جو میکنند که یکی از این راه ها ، خودارضائی است .
11 کودکان منزوی و تنها :
کودکانی که نتوانند با اجتماع ارتباط برقرار کنند یا نتوانند با کودکان هم سن و سال خود رابطه ی دوستی برقرار کنند و از بازی با دوستان و اسباب بازی های خود ، به لذت و شادی نرسند یا به نوعی هم بازی ندارند ، احساس ناکامی و طرد شدگی و سربار و زائد بودن میکنند و فکر میکنند کسی آن ها را دوست ندارد .
برای اینکه این کودکان ، رنج ناشی از تنهائی را کاهش دهند به دنبال راهی جهت کسب لذت بر می آیند که آسان ترین راه کسب لذت خود ارضائی است .
12 کودکان مضطرب :
کودکانی که به هر دلیل دچار اضطراب جدائی ، اضطراب امتحان ، ترس از مدرسه ، ترس از جمع و انواع فوبیا و ترس های بیمارگونه می شوند ، برای رهائی از این اضطراب ها و ترس ها و رفع تسکین آلام خود ، ممکن است به خودارضائی روی آورند .
13 کودکان عصبی :
کودکانی که با هر مسئله ای ، عصبی و ناگهان دچار انفجار هیجانی میشوند . برای اینکه از زیر بار فشار این هیجان رهائی پیدا کنند ، به گفته ی فروید ، دچار خودارضائی اضطراری میشوند.
منبع : کتاب مسایل جنسی کودکان
دکتر مجتبی امین زاده




سه شنبه 94 شهریور 17 :: 3:4 عصر ::نگارنده : موسوی

کنترل استرس کودکان در آستانه بازگشایی مدارس


تیک عصبی حرکتی شامل حرکات غیرارادی عضلات صورت اطراف دهان، گردن و شانه‌ها که معمولا کوتاه مدت است و پس از مدتی رفع می‌شود.
یک روانپزشک با اشاره به استرس بالای کودکان در آستانه بازگشایی مدارس، گفت: والدین باید با کاهش استرس، تیک‌های عصبی کودکان را کاهش دهند.

دکتر فربد فدایی گفت: تیک عصبی حرکتی شامل حرکات غیرارادی عضلات صورت اطراف دهان، گردن و شانه‌ها که معمولا کوتاه مدت است و پس از مدتی رفع می‌شود.
وی ادامه داد: علاوه بر تیک‌های غیرارادی عضلات در گروهی از کودکان تیک‌های صوتی شنیده می‌شود که با سرفه کردن، بالا کشیدن بینی یا سوت زدن همراه است.

این روانپزشک بروز تیک‌های عصبی حرکتی و صوتی را عموما موقتی دانست و اظهار کرد: برخلاف نگرانی والدین بسیاری از تیک‌های عصبی نیاز به درمان ندارند و پس از گذشت مدت زمانی برطرف می‌شوند و آموزش کودک و خانواده برای رفع این مشکل کفایت می‌کند.

وی به نقش آشفتگی و اضطراب در تشدید تیک عصبی اشاره کرد و افزود: کاهش استرس محیط در سطح خانواده به میزان زیادی در تیک‌های عصبی، حرکتی، صوتی و کاهش آن تاثیر خواهد داشت.

فدایی ادامه داد: در صورتی که تیک‌های عصبی شدید و طولانی مدت باشند و موجب ناراحتی کودک بین دیگران شود، می‌توان درمان‌های دارویی برای او تجویز کرد که اغلب طولانی مدت است و چند سال طول می‌کشد. این روانپزشک به غیرارادی بودن تیک‌ها اشاره کرد و افزود: شدت و محدود کردن آن توسط فرد کنترل نمی‌شود و تنها درمان برای کنترل آن درمان دارویی است.

فدایی تنها برخی از تیک‌ها را نیازمند درمان دارویی دانست و گفت: اگر تیک‌های عصبی فرد هر روز تکرار شود و به شکلی جلب نظر کند این افراد باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند ولی اگر خفیف باشد نیازی به درمان پزشکی وجود ندارد.

این روانپزشک با اشاره به آغاز بازگشایی مدارس و استرس ناشی از آن برای کودکان، گفت: خانواده باید با ارائه اطلاعات نسبی در رابطه با محیط جدید و روابط حاکم بر مدارس از استرس و تشویش کودکان برای شروع مدارس و قرار گرفتن در محیط جدید کم کنند.


روانشناسی کودک - روان شناسی کودکان و نوجوان - isna.ir




سه شنبه 94 شهریور 17 :: 3:3 عصر ::نگارنده : موسوی

یکی از اولین هنر درمانگران برگزیده‌ای که بطور مقدماتی با کودکان کار می‌کرد، در دهه‌ی 1940، پیشگام آمریکایی ادیت کرامر بود. او فعالیت‌های هنری را به خودی خود دارای ویژگی‌های شفابخش ذاتیدرنظر می‌گرفت ومعتقد بود که موضوع می‌تواند احساسات مخرب و پرخاشگرانه را بیرون براند و این احساسات را نمادپردازی کند و بنابراین از برون‌ریزی ناسالم آنها جلوگیری نماید.کودکدر این فرایند و در ارتباط با درمانگر، قادر خواهد بود که بر اعمال و احساساتش کنترل بدست آورد و در رفتارش تغییر ایجاد کند.(والر، 2006)
در سال 1950 کرامر اجرای یک برنامه‌ی هنردرمانی را آغاز و به مدت 9 سال آن را در مدرسه پسرانه ویلتوویک شهر نیویورک ادامه داد. اولین کتابش به نام «هنردرمانی در جمعیت کودکان» بود که در سال 1958 نوشته شد. کرامر به عنوان یک سخنران و آموزگار در این زمینه شهرت یافته و مورد رجوع اهل فن قرار گرفت)
بسیاری از هنر درمانگران بنیانگذار معلمان هنر و افرادی بوده‌اند که تحت تأثیر آموزش‌های هنری خود قرار گرفته‌اند آنها در اواخر 1930 تا 1950 به سمت رویکرد کودک‌محور که در دوره بین دو جنگ جهانی توسعه یافته بود، گرایش پیدا کردند. این رویکرد به شکل اصلاح شده‌ای در دهه‌ی 1960 توسط هربرت رید و ویکتور لونفلد ادامه یافت.(والر، 2006)
در کالج اورسولاین در 1997 هنر‌درمانی گروهی برای افزایش مهارت‌های اجتماعی در کودکان ناتوان ذهنی به‌کار رفت. همچنین مکنزی در 1998 در بیمارستانی در تورنتوی کانادا هنردرمانی را برای کودکان سرطانی به‌کار گرفت که منجر به افزایش انگیزه‌ی زندگی و پذیرش بیماری در این بیماران شد.
هنردرمانی با کودکان اوتیستیک، پژوهشگران در دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا در‌صدد برآمدند تعامل و همکاری دو گروه کودکان اوتیستیک و سالم را در کلاس هنر مورد بررسی قرار دهند و تأثیر این همکاری مشترک را بر تعامل این دو گروه با گروه شاهد ارزیابی نمایند.نتایج نشان داد هر دو گروه در فعالیت‌های هنری در مقایسه با گروه شاهد، بطور معناداری جهت همکاری متقابل هدفمند شدند.بنابراین هنردرمانی در هدفمند کردن کودکان اوتیستیک می باشد.
هنردرمانی با کودکانی که والد یا والدین الکلی دارند، پژوهشگران در دانشگاه سین سیناتی تأثیر الکل بر روابط کودک با والدینشان و ادراک و احساسات این کودکان را برروی 68 کودک دارای والدین الکلی انجام دادند.در این پژوهش از ترسیم دایره به عنوان استعاره‌ی دیداری جهت بررسی روابط کودکان و نیز وضعیت عاطفی آنها استفاده شد. کودکان دارای والدین الکلی دایره‌های کوچکتر و با فاصله‌ی روانی بین این کودکان با والدین الکلی‌شان می باشد. درحالیکه در گروه شاهد دایره‌ها اغلب بزرگ و نزدیک بهم رسم شده بود.
هنردرمانی با کودکان قربانی سوء استفاده جنسی، پژوهشگران در دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا مطالعه‌ای بر روی این کودکان انجام دادند. آنان در یک دوره‌ی 21 هفته‌ای براساس 5 موضوع ( شرمساری، عصبانیت، ترس، اعتماد و محبت) از تکنیک های هنردرمانی (نقاشی، کلاژ، انواع ماسک و بازی نقش) استفاده کردند. پس از این دوره این کودکان که توانسته‌بودند احساسات ناخوشایند را برون‌ریزی نمایند بطور نسبی احساس محبت و اعتماد اولیه‌ی خود را بدست آوردند.
منبع:
نژادی پیله‌رود، فرحناز. (1385). بررسی موردی هنردرمانی با رویکرد نقاشی‌درمانی بر کودک دچار تأخیر رشدی و دیرآموزی،اولین کنگره‌ی سراسری هنردرمانی، دانشگاه شهید بهشتی




شنبه 94 شهریور 14 :: 9:2 صبح ::نگارنده : موسوی

راز شادکام?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/10%20raz%20shadkami.zip


110 عنوان پرفروش برا? ساخت تبل?غات

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/110%20onvane%20porforosh%20baray%20sakhte%20tablighat.zip


12 روش برا? خوشحال تر ز?ستن

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/12%20ravesh%20baray%20khoshhaltar%20zistan.zip


21 رمز م?ل?ونرها? خود ساخته

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/21ramze%20milyonerhay%20khodsakhteh.zip


30 اصل برا? اعتماد به نفس با?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/30%20asl%20baray%20etemade%20be%20nafse%20bala.zip


4 مفهوم اساس? در روانکاو?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/4%20mafhom%20asasi%20dar%20ravankavi.zip


6 روش برا? کس? که به زنش وابسته است

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/6%20ravesh%20baray%20kasi%20ke%20be%20zanash%20vabaste%20ast.zip


آشنا?? با رشته ها? علوم ترب?ت? و دانشگاهها

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/ashnaei%20ba%20reshtey%20olom%20tarbiati%20va%20daneshgaha.zip


اسرار ز?ست شناخت? سن?ن با?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/asrar%20zistshenakhti%20sene%20bala.zip


اسرار موفق?ت آنتون? راب?نز

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/asrare%20movafaghiate%20antoni%20rabinz.zip


عوامل زم?نه ساز در ارتباط نا هنجار ارتباط دختر و پسر

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/avamele%20zaminesaz%20dar%20ertebat%20nahanjar%20ertebat%20dokhtar%20o%20pesar.zip


آموزش تست هوش گود?نوف

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/azmone%20teste%20hosh%20goodinaf%20-adamak.zip


بررس? علل افسردگ? زنان

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/baresi%20elale%20afsordegi%20zanan.zip


چه کس? پن?ر مرا جابجا کرد؟

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/che%20kasi%20panir%20mara%20jabeja%20kard.zip


اصط?ح نامه روانشناس?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/estelahnameh%20ravanshenasi.zip


قورباغه را قورت بده

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/ghorbagheh%20ra%20ghort%20bedeh.zip


گذر? بر جامعه شناس? شناخت

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/gozari%20bar%20jameshenasi%20shenakht.zip


هد?ه دکتر جانسون

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/hediyeh%20Dr%20janson.zip


هنر استد?ل

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/honare%20estedlal.zip


کف دست گو?ا? اسرار درون? انسان

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/kafe%20dast%20goyay%20asrar%20doroni%20ensan.zip


نقاش? کودکان

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/naghashi%20kodakan.zip


ناهنجار? رفتار? کودکان

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/nahanjarihay%20raftari%20kodak.zip


ن?ازها? امروز انسان

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/niazhay%20emroz%20ensan%20Dr%20shariati.zip


نکته اصل? برا? پ?شرفت ب?شتر

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/nokate%20asli%20baray%20pishrafte%20bishtar.zip


راه به سو? خوشبخت?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/rahe%20be%20soy%20khoshbakhti.zip


روانشناس? اجتماع?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/ravanshenasi%20ejtemaei.zip


راز موفق?ت آنتون? راب?نز

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/raze%20movafaghiate%20antoni%20rabinz.zip


سنجش فضول?

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/sanjeshe%20fozoli.zip


شکست تحص?ل? بارزتر?ن اثر ارتباط

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/shekaste%20tahsili%20bareztarin%20asar%20ertebat.zip


تفکر زائد دکتر مصفا

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/tafakor%20jayed%20Dr%20mosafa.zip


ترس از د?دگاه روانکاو? و نقش در شخصیت

http://www.n-javan.com/zip/ketab%20ravanshenasi/tars%20az%20didgah%20ravankavi%20va%20naghsh%20dar%20shakhsiat.zip




شنبه 94 شهریور 14 :: 9:1 صبح ::نگارنده : موسوی

???? خواندن ، باعث تحر?ک حواس مختلف کودک و در نت?جه رشد و تحول مغز او م?گردد .

???? ، آواز عشق و آرامش و امن?ت است . ???? خواندن ، هم?شه با ?ک تماس ف?ز?ک? و رابطه? عاطف? همراه است که به اندازه? لطافت نغمه? آن ارزش دارد . مادر ، درحال? که کودک خود را در آغوش م?گ?رد ، او را به آرام? تکان م?دهد .

تماس ف?ز?ک?ا? که ب?ن شما و کودکتان برقرار م?گردد ، نغمها? که بر حس شنوا?? کودک تأث?ر م?گذارد ، فضا? مهرآم?ز? که به وجود م?آ?د و با?خره تکان ها? آرام در آغوش مادر ، همه و همه باعث م?شود که حواس مختلف کودک بهطور چشمگ?ر? تحر?ک شود و درنت?جه مغز او رشد و تحول ?ابد .

با شن?دن صدا? آرامشبخش شما ، کودک ن?ز به نوبه? خود صداها?? از خود درم?آورد و به ا?ن گونه با شما ارتباط برقرار م?کند . تحق?قات نشان م?دهد که هرچه ب?شتر برا? نوزاد آواز بخوان?د ، او ب?شتر م?تواند اصوات? ادا کند که دارا? معن? باشند؛ به عبارت د?گر : صداها?? که از او شن?ده م?شود ، اول?ن کلمات او محسوب م?شود . کودک شما ، فقط با شن?دن آواز د?گران خوشحال نم?شود؛ بلکه هرگاه خودش هم بتواند نغمهها?? ادا کند ، برا? او بس?ار جالب و مسرّت بخش است .

منبع : کتاب کودک هش?ار بپرور?م

نو?سنده : م?تلر , بئاتر?س ‏( خالق مجموعه کتابها? ش?وهها? تقو?ت هوش نوزاد)




دوشنبه 94 شهریور 9 :: 1:23 عصر ::نگارنده : موسوی

نزدیکترین تصویری که از افراد افسرده به ذهن خطور می کند این است که آنها قادر به بیرون آمدن از رختخواب نیستند. در دیدگاه های شناخته شده این عمل را ناشی از از دست دادن انگیزه های معمولی در زندگی می دانند و اینکه شخص افسرده به خاطر عدم توانایی در روبرویی با مشکلات تسلیم می شود و انگیزه های ضروری برای ادامه زندگی در آنها کمرنگ می گردد.

یکی از شایع ترین تعریف های علمی نسبت به افسردگی این است که انسان افسرده تعادل شیمیایی هورمون های مورد نیاز درون مغزش را از دست داده است. ولی با وجود تلاش همه جانبه علم داروسازی برای فراهم کردن تعادل دوباره در مغز افراد افسرده، بیماری افسردگی روز به روز گسترش بیشتری در دنیای معاصر می یابد.

دکتر روتنبرگ که خودش در نوجوانی تجربه وحشتناک افسردگی را لمس کرده است این تفسیر و تحلیل از افسردگی را کافی نمی داند بویژه اینکه همواره این پرسش در برابرش قرار می گرفت که چرا این بیماری روز به روز از شیوع بیشتری برخوردار می شود.

دکتر جاناتان روتنبرگ نویسنده کتاب « ریشه های تکاملی شیوع افسردگی» بدون آنکه منکر تاثیرات شفابخش داروهای افسردگی باشد بر اساس نظریه روانشناسی تکاملی، دلیل جدیدی را برای شیوع افسردگی ابراز کرده است که توضیح و تشخیص آن باعث دستیابی به راه حل های عملی برای مقابله با افسردگی خواهد داشت.

او برعکس نظریه عمومی معتقد است که افراد افسرده هرگز دست از آرزو و اهداف خویش بر نمی دارند. او مدعی است که انرژی و احساساتی که موجود زنده برای دستیابی به یک «چیز» به خرج می دهد بر اساس یک سیتم باستانی در بدن جانوران تعبیه شده است. به نظر او حیوانات چاره ایی ندارند جز تطبیق و عوض کردن و کم و زیاد کردن خواسته های شان و بدن شان نیز طوری تنظیم شده است که به شکل های مختلف حس ناامیدی را با تلاش های خدشه ناپذیر ادامه دهند. برای مثال یک خرس اگر در شکار ماهی در رودخانه موفق نباشد به طور طبیعی می داند که احساسات و انگیزه هایش را کم و زیاد کند و مثلا به ماهی های مرده یا ماهی کوچکتر و یا حتی میوه ها برای رفع گرسنگی بسنده کند.

دکتر روتنبرگ در تحقیقاتش نشان می دهد که انسانها از یک نظر با بقیه حیوانات فرق دارند. انسانها این قدرت را دارند که از هدف و سطح آرزوهای خود پایین نیایند. به اعتقاد دکتر روتنبرگ، بعضی از افراد افسرده بعد از یک شکست بزرگ به جای تغییر هدف تصمیم می گیرند که انگیزه ها و سطح تلاش و توقع خود را به یکباره متوقف کنند.

از نظر او انسان افسرده بعد از روبرو شدن با سدهای بزرگ برای رسیدن به هدف، به جای آنکه دست از آن بکشند بر دستیابی به آن اصرار می ورزند و چون این وضعیت نمی تواند برای مدتی ادامه داشته باشد ضمن اصرار بر تعهدشان برای دستیابی به هدف، تا آنجا پیش می روند که بدن شان چاره دیگری ندارد جز آنکه سیستم انگیزه، انرژی و تمایل به همه چیز را کاملا خاموش سازند.

مثال های زیادی را در زندگی می توان جستجو کرد. دونده حرفه ایی که همه زندگی اش را در این رشته گذرانده است بعد از جراحت قادر به ادامه رقابت نیست ولی قادر به جداسازی خود از تعهد و هدف اصلی زندگی اش نیست و به جای تغییر برنامه زندگی، دستور خاموش شدن انگیزه ها و انرژی در زندگی را برای خود صادر می کند. فردی که رابطه زناشویی اش به یکباره دچار اختلال شده است و همسرش را از دست داده است چون نمی خواهد موقعیت جدید و هدف جدید زندگی را بپذیرد به یکباره دست از همه انگیزه ها و تمایلات زندگی بر می دارد.

از این منظر بعضی از افراد افسرده با تمام وجود خواهان حل مشکلات مربوط به رسیدن به هدف هستند ولی به خاطر یک قدرت تکاملی که مخصوص انسان هاست چون نمی خواهند بپذیرند که رسیدن به هدف ممکن نیست فرمان قطع انگیزه های زندگی را برای خود صادر می کنند. به نظر دکتر روتنبرگ این پدیده در عصر ما شیوع بیشتری دارد چون امکان تسلیم و در رختخواب ماندن برای جمعیت بیشتری از مردم امکان پذیرتر شده است. انسان افسرده ایی که دست از همه چیز می کشد و انفعال کامل اختیار می کند بر عکس جانوران دنیای طبیعی همچنان شانس زنده ماندن برایش زیاد است.

دکتر روتنبرگ این نتیجه گیری را بسیار اساسی می داند چون اگر از این زاویه با افراد افسرده برخورد شود کافی است در دوران مشاوره به افراد افسرده این تشخیص منتقل شود که برای بیرون آمدن از وضعیت شان ناگزیر هستند دست از اهداف غیر عملی بردارند و انگیزه ها و احساسات و میل به زندگی را با اهداف جدید ایجاد کنند.


Why Do Depressed People Lie in Bed?Jonathan Rottenberg

http://www.psychologytoday.com/blog/charting-the-depths/201106/why-do-depressed-people-lie-in-bed

http://www.freedigitalphotos.net




دوشنبه 94 شهریور 9 :: 1:22 عصر ::نگارنده : موسوی

سه پسر 12 ساله برای شرکت در کلاس ورزش

 به سوی زمین فوتبال می روند. دو پسر درشت اندام در حال مسخره کردن یکی از آن سه نفر که کمی چاقتر است، پشت سر او راه می روند.

یکی از پسرها با صدایی تمسخر آمیز و تحقیر آمیز رو به پسر چاق می گوید: "پس تو هم می خواهی فوتبال بازی کنی؟"

با توجه به روحیه بچه ها در این سن و سال، معمولا در چنین لحظه ای براحتی کار به دعوا و نزاع می کشد.

پسر چاق یک لحظه چشمها را می بندد و گویی خود را برای رویارویی آماده می کند، نفس عمیقی می کشد و به طرف دو پسر پشت سرش برمیگردد و با صدایی آرام و جدی می گوید: "بله می خواهم بازی کنم، ولی چندان پیشرفتی ندارم."

بعد از مکثی کوتاه ادامه می دهد: "اما توی هنر عالی هستم، هر چه بخواهی می توانم براحتی طراحی کنم . . ."

و بعد خطاب به همان پسر می گوید: "ولی تو واقعا خوب فوتبال بازی می کنی! من هم دوست دارم یک روز مثل تو بازی کنم. شاید اگر به تلاشم ادامه دهم، بازی ام کمی بهتر شود."

در این هنگام، پسر دوم که تمسخر خود را بی جواب می بیند، با لحنی دوستانه می گوید: "راستش، چندان هم بد بازی نمی کنی. شاید بتوانم کمکت کنم تا بازی ات بهتر شود."

این گفتگو نمایشی ماهرانه از هوش اجتماعی را نشان می دهد. برخوردی که می توانست براحتی به نزاع ختم شود، اکنون به یک دوستی بدل شد! پسر چاق نه با روش هیجانی مخصوص بچه های خردسال، بلکه با روشی حساب شده و مدبرانه در کشمکش پنهان مغزها توانست از پس موقعیت بحرانی برآید.

وی با حفظ آرامش در برابر وسوسه طرف مقابل برای کشاندن او به سوی خشم مقاومت کرد و در عوض توانست حالت هیجانی او را به سمت روحیه آرام و دوستانه جلب کند. تغییر شرایط مشترک روحی دو پسر از حالت خصمانه به دوستانه نمودی عالی از نرمش عصبی و هوش فوق العاده در روابط اجتماعی است.


"هوش اجتماعی"، دانیل گلمن، ترجمه حمیدرضا بلوچ




شنبه 94 شهریور 7 :: 4:9 عصر ::نگارنده : موسوی

انجمن روانشناسان ایرانی امریکا
www.theiapa.com
انجمن روانشناسی امریکا
www.apa.org
انجمن روانشناسی کانادا
www.cpa.ca
انجمن روانشناسی انگلیس
www.bps.org.uk
انجمن مشاوره امریکا
www.counseling.org
انجمن مشاوره کانادا
www.ccacc.ca
آکادمی شناخت درمانی
www.academyofct.org
موسسه شناختی بک
www.beckinstitute.org
اطلاعات روانشناسی
www.psychologyinfo.com
مرکز روانشناسی
www.psych-central.com
شبکه روانشناسی
www.psychology.net
بهداشت روانی
www.mentalhealth.com
روانشناسی اجتماعی و شخصیت
www.spsp.org
شبکه روانشناسی اجتماعی
www.socialpsychology.org
بزرگان مشاوره
www.vanguardofcounsellors.org
انجمن جهانی روانپزشکی
www.wpanet.org
انجمن روان پزشکان امریکا
www.psych.org




شنبه 94 شهریور 7 :: 4:7 عصر ::نگارنده : موسوی

مکتب شیک پوشی (Dandyism) یا فوکولی، دیدگاهی برگرفته از ظواهر مردانگی است که طبق آن مردانی که در یک رده مهم به همراه شاخصه‌های شیک پوشی و ظواهر فیزیکی خاص هستند، در این مکتب و یا مُد قرار می‌گیرند. بعضی از شیک پوشان، بخصوص در انگلیس در اوایل قرن 18 و 19 سعی در متأثر کردن ارزش‌های اشرافیت (آریستوکراسی) داشتند، ولو اینکه بسیاری از همین روش‌ها نیز از خود اشرافیت برگرفته شده بود. به بیانی کلی‌تر شیک پوشی را می‌توان نوعی غرور و یا خودشیفتگی در نظر گرفت.
نیو رمانتیک
انحطاط اخلاقی و خودشیفتگی هم موجب تولد جنبش رومانتیک نو در دهه 1980 در باشگاه‌های شبانه لندن شدند. این جنبش تنها درباره شیوه پوشیدن لباس که وانمود می‌شد از جنبش‌های هنری مانند سورئالیسم, آنارشیسم و فلیم بویانت برگرفته شده بود، تأکید می‌کرد. لباس‌های فرم این گروه‌ها، ترکیبی از مد لباسهای قدیمی پانک با شیوه‌های درهم و برهم جدید ابداعی در لباس‌پوشی بود.
مترو سکشوال
در سال 1994 یک روزنامه‌نگار مستقل انگلیسی به نام «مارک سیمسون» خالق واژه? مترو سکشوال (metrosexual) شد. او این واژه را به این ترتیب تعریف می‌کند:
خوب، مترو سکشوال‌ها مانند مردان همجنس‌گرا لباس می‌پوشند و رفتار می‌کنند؛ ولی دارای تمایلات همجنس‌خواهی درونی نیستند. یک مترو سکشوال نمونه، به وضوح مرد جوانی است که پول زیادی برای خرج کردن دارد و در یک کلان شهر زندگی می‌کند زیرا در چنین شهرهایی مغازه‌های لوکس، سلمانی‌های سطح بالا، باشگاه‌ها و... یافت می‌شوند.
منش نراندامه‌ای
منش نَراَندامه‌ای گونه‌ای از خودشیفتگی و الگویی شخصیتی است که وجه مشخص آن رفتار خودستایانه و خوددوستدارانه، لاف‌زنی، اعتماد به نفس افراطی، تکبر، رفتار جنسی ـ اجباری و در برخی موارد خودنمایشگری یا پرخاشگری است.
نمونه‌هایی از خودشیفتگی رهبران سیاسی
هیتلر و استالین نمونه‌هایی از انسان‌های خود شیفته بودند که با همین ویژگی به سوی رهبری جهان پیش می‌رفتند.
انسان خودشیفته قادر به دوست داشتن دیگران نیست و دوست داشتن برای او نامفهوم است (مشاهده میکنید که دائم دیگران را مورد تمسخر قرار میدهد و با زیردستان خود رابطه تحقیر آمیز دارد). البته در اوائل ارتباط برای فریب دادن دیگران و صید آنها از این مفهوم (دوست داشتن)استفاده میکند ولی همه اش فیلم و نقش بازی کردن است. باید توجه داشته باشید که افراد خودشیفته خوش سر و زبان هستند و در برخورد اول شما را جذب خود میکنند و در ضمن ظاهرا از اعتماد به نفس بالا و شاید کاذبی برخوردار باشند و حتی برای موفق جلوه دادن خود دروغ می گویند و بسیار بلوف میزنند.
از نظر اشترنبرگ عشق دارای سه جز یا سه مولفه است که عبارتند از تعهد یا وفاداری -صمیمیت و نزدیکی و مولفه سوم کشش جسمانی یا هوس. افراد خودشیفته دو مولفه اول را ندارند و خود این کافی است که زندگی زناشوئی را با مخاطرات جدی روبرو کند.
در تئوری طرحواره درمانی که توسط جفری یانگ ارائه شده است افراد خودشیفته که دارای طرحواره استحقاق هستند، به سه گروه تقسیم شدند که به شرح زیر است:
1-افرادی که در اثر تربیت ناز پرورانه بزرگ شده اند که به آنها استحقاق ناب میگویند. این افراد هر چه در کودکی خواسته اند برایشان فراهم بوده است و والدین آنها را لوس و نونور بار آوردند که درصد این افراد در جامعه ما کم نیست.
2-افرادی که با زجر و محرومیت بزرگ شده اند که به آنها استحقاق شکننده می گویند. اینها برای جبران افراطی احساس حقارت دست به رفتارهای خود شیفتگی میزنند.
3-افراد خودشیفته وابسته، که به دیگران آویزان شده و خود را مستحق این میبینند که افراد دیگر باید نیازهای آنها را براورده کند.
ملاکهای تشخیصی برای تشخیص افراد خود شیفته:
اگر از بین علائم زیر چهار یا پنج علامت در شما یا همسرتان وجود داشته باشد می توان به احتمال زیاد تشخیص اختلال شخصیت خود شیفته را اعمال کرد:
1- خودبزرگ بینی و مبالغه در مورد توانائیهای خود (احساس مهم بودن افراطی)
2- اشتغال ذهنی زیاد و خیال بافی افراطی در مورد پیشرفت و موفقیتهای نامحدود.
3- این باور که فرد بی نظیر و استثنایی است ولی توسط دیگران درک نمی شود.
4- نیاز شدید به تمجید و ستایش شدن توسط دیگران.
5- احساس حق به جانب بودن در اکثر مواقع بدون شواهد کافی.
6- استثمار دیگران.
7 - ناتوانی در همدلی کردن با دیگران (قادر به درک احساسات و رابطه همدلانه با دیگران نیست)
8- حسادت نسبت به دیگران و یا اینکه دیگران به من حسادت میکنند (مکانیزم فرافکنی)
9- متکبر و خودبین بودن (منم منم زدن)
خودشیفتگی یک بیماری روانی است که از سال 1980 شناخته شده است (قابل ذکر است که در دسته بندی جدید از بیماریهای روانی این اختلال در محور دو دی.اس.ام قرار دارد و جزو اختلالات بالینی نیست و بیماری محسوب نمی شود بلکه یک ویژگی شخصیتی به حساب می آید. اصطلاح بیماری شامل اختلالاتی مثل افسردگی، اضطراب، وسواس، فوبیا، پانیک و مواردی مثل آن است-دکتر دارابی)
جهان بینی یک انسان خودشیفته بر روی خودمحوری قرار دارد. او تشنه است و عطش تشنگی او در جلب توجه دیگران حد و مرزی نمی شناسد. هر چه بیشتر توجه مردم را به خود جلب کند، عطش او بیشتر می شود و همیشه یک انسان تشنه باقی می ماند. رابطه ی او با دیگران یک رابطه ی یک طرفه است. او فقط دریافت می کند. ما همگی با نوعی خودشیفتگی به دنیا آمده ایم و تقریباً تمام انسانها زندگی خود را با خودشیفتگی آغاز می کنند. یک نوزاد هنگامی که پا به عرصه گیتی می گذارد، یک دنیای کوچک و محدودی را مشاهده می کند که فقط خودش در درون آن زندگی می کند. او فقط نیازهای خود را می بیند که باید به وسیله دیگران آنها را برطرف سازد. ولی زمانی که نوزاد به سنین رشد می رسد، متوجه می شود که دنیایی که در آن زندگی می کند بزرگتر و پیچیده تر از دنیای کوچک و رویایی اوست که همه چیز را در خود می بیند.
در این درک و توجه، والدین و اطرافیان او نقش مهمی را ایفا می کنند که به بچه ها تفهیم کنند این دنیا فقط در آنها و خواسته هایشان خلاصه نمی شود. خودشیفتگی در حد متعادل خود، همانند پدیده های دیگر بد نیست و می تواند به اعتماد به نفس هم کمک کند. ولی هنگامی که از حد متعادل خود پا فراتر بگذارد، مشکلات زیادی را فراهم می کند. طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده فرضیه بر این است که بعضی از بچه ها و نوجوانان به خاطر عدم توجه و یا بی مهریها و ستمهای وارد آمده، برای خود دنیایی خیالی و ذهنی می سازند که لااقل از آن دنیای خیالی، خود مورد توجه قرار بگیرند (قابل ذکر است که این یک فرضیه است و ریشه روان کاوی دارد و پشتوانه علمی و طرفدار زیادی در بین روانشناسان ندارد. دکتر دارابی)
این نوع افراد اگر هم معلومات و یا کالایی برای عرضه داشته باشند، تظاهر به آن و یا به رخ کشیدن این کالا به این و آن، حق اولویت را بر خود کالا به وجود می آورد. این پدیده را می توان در موارد مالی، اجتماعی، فرهنگی و غیره مشاهده کرد. اغلب خود شیفتگان در پی معالجه نیستند، چون باور ندارند که بیمار هستند. آنها تصور می کنند که افرادی استثنایی هستند که هیچگونه نیازی به کمک و درمان ندارند.
بعضی از پژوهشگران معتقدند که خودشیفتگی زائیده ی خودشیفتگی است، به دیگر سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. (این دومین فرضیه در مورد علت شکل گیری شخصیت خود شیفته است که پشتوانه علمی و طرفداران بیشتری در بین روانشناسان دارد مطابق این فرضیه افراد خود شیفته دارای والدین خودشیفته ای هستند و یا اینکه آنها فرزندان خود را خودشیفته تربیت می کنند. در این تئوری بر اکتسابی بودن خودشیفتگی و نقش یادگیری تاکید میشود. دکتر دارابی)
طبق پژوهش های روانشناسان، امکان عوض کردن انسانهای خودشیفته کار ساده و آسانی نیست. همانند جریان آب رودخانه ایست که بخواهید جریان آب را به عقب برگردانید. سخنان و عقاید شما برای آنها چندان اثری ندارد. نه باید به تعریف و تمجید گزافه گویانه این خودشیفتگان دل خوش کرد و نه از ملامت و سرزنش های آنها رنجید. شما بیش از یک وسیله برای این افراد نیستید. در عرض 24 ساعت، در چشمان آنها از بهترین آدمها به بدترین آنها تبدیل می شوید.
افراد خودشیفته نمی توانند زیاد روابط عاطفی نزدیکی داشته باشند. آنها انسان های خودخواه، بی وفا و تشنه قدرت هستند. آنها ابتدا در جلد انسانهای جذاب برای جذب شکار خود وارد صحنه می شوند و بعد از رسیدن به اهداف خود 180 درجه تغییر جهت می دهند. طبق آمارهای به دست آمده، مردان بیشتر از زنان به دام خودشیفتگی پرتاب می شوند. معمولاً کسانی در دام خودشیفتگان می افتند که از عقیده و اعتماد به نفسی کافی بر خوردار نیستند.
منابع :
1.فقهی فرهمند، ناصر، مدیریت پویای سازمان، تبریز، انتشارات فروزش، چاپ اول، بهار 1381?
2.فقهی فرهمند، ناصر، مدیریت پایای سازمان، تبریز، انتشارات فروزش، زمستان 1382?
3.اسماعیل پور، رضا، مدیریت خودشیفته، گسترش صنعت سنگین، شماره 183 و 184، ابان 1372?
4.واژه نامه فلسفه و علوم اجتماعی ـ از دکتر جمیل صلیبا، ترجمه، کاظم برک ینسی و صادق سجادی، انتشار 1370.
5.فروم، اریش، دل آدمی، ترجمه گیتی خوشدل، نشر نو، 1362.
6- بخشی از مقالات دکتر بهنام اوحدی - روانپزشک و درمانگر مشکلات جنسی زناشویی و خانوادگی




< 1 2 3 4 5 >> >
Susa Web Tools