باران
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
باران
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 50
کل بازدیدها: 539031




گالری تصاویر سوسا وب تولز



یکشنبه 94 مرداد 4 :: 8:59 صبح ::نگارنده : موسوی


- آنها در نظر اول بسیار دوست داشتنی، مهربان، خوش بیان، باهوش، جذاب و دلچسب هستند و مردها را بشدت به خود جلب میکنند؛ اما مردها بعد از مدت کوتاهی متوجه "سردی درونی" آنها میشوند و حس میکنند که انگار یک جای قضییه "می لنگد".
گویی که آنها این حس رومانتیک عاشقانه را بصورت "ایفای نقش" در حال "بازی" بوده اند.
رابطه ی عاطفی این دخترها فقط "شبیه" عشق و "شبیه" محبت است. و زوج هایشان بزودی از آنها دچار کسالت و دلزدگی می شوند چرا که اینگونه دختران و زنان، از ایجاد رابطه ی "عمیق و پایدار و معنا دار" عاجز هستند.

درمانگران ایرانی در طول ده سال گذشته، بوفور شاهد مراجعانی بوده اند که با اینکه بعد از یک شکست عاطفی و طرد شدگی، هیجانات اغراق شده ای بصورت آژیتاسیون و میل به خودکشی از خود نشان میدهند ولی به طرزی عجیب و در فاصله ای کوتاه (گاهی به فاصله ی بیست و چهار ساعت) و بدون طی کردن مراحل سوگ، رابطه ی عاشقانه ی جدیدی را با هیجانی بیشتر از قبل شروع می کنند گویی هیچ اتفاقی نیفتاده ست.
این استعداد عجیب آنها در "تطابق" از آنها چهره ای همچون یک "بازیگر" نقشهای رومانتیک ساخته است.
بازیگری که از "تکنیک" بسیار بالایی برخوردار است ولی هنرش "نــاب نیست".
انگار چیزی باید وجود داشته باشد ولی آن چیز موجود نیست. چیزی که نامی نمیتوان برای آن گذاشت جز "فقدان نیرو و توان ِ انرژی گذاری عاطفی بر روی ابژه ".


"هلن دویچ" helen deutsh در مقاله ای در سال 1934 تحت عنوان شخصیت "انگار که" از تجربه اش با چهار بیمار صحبت کرد. چهار زن، که روانکاوی در مورد آنها به شکست منتهی شده بود.
او قادر نبوددر مورد طبقه بندی آنها تصمیم بگیرد که آیا "نوروتیک" هستند یا "سایکوتیک"
(رفرنس:مکتب لکان:میترا کدیور)

همچنین "اروین یالوم" در کتاب خاطرات خود (به نام :دژخیم عشق) آنها را تحت عنوان : "مرزیها ،این مُهلک های جذاب" توصیف کرده است.

-آنها فاقد یک "ایگوی مستحکم" و "هویت یافته" هستند لذا برای کسب "هویت" و فرار از "سردرگمی"، هویت دیگران را "تقلید" میکنند.
آنها یک "خلا مطلق" دارند و بناچار به هر کسی و به هر چیزی وابسته می شوند.
خود را به هر کسی و هر ایده ای "تسلیم میکنند". در دنیای آنها فقط "ظواهر" حکمفرماست. سبک زندگیشان و حتی طبقه اجتماعی شان با هر "مردی" که عوض می کنند و با "رابطه ی جنسی جدید"، تغییر میکند.
آنها فاقد "سوپر ایگو" و اخلاقیات هستند. هیچ "مرزی" ندارند و با هر ابژه ای که در دسترسشان باشد "همانند سازی " میکنند.
وقتی با یک مرد روشنفکر رابطه برقرار میکنند "انگار که" روشنفکر هستند. با یک "مرد مذهبی" انگار که مذهبی میشوند. با یک ورزشکار... با یک لمپن... با یک هنرمند...

-تا وقتی "وابسته" هستند و اندک "رنگ و بویی" از "هویت تقلیدی" را بدست می آورند، سرپا می ایستند...
ولی هر بار که "طرد" میشوند و از آن "هویت مصنوعی" تهی می شوند، چنان دچار وحشت از "سردرگمی نقش" خود میگردند که درجاتی از "فروپاشی روانی" و "سایکوز " را تجربه میکنند.
اما فرق انها با یک فرد سایکوتیک این است که با پیدا کردن یک رابطه ی جدید باز "هویت نویی" پیدا میکنند و به "ظاهر" به "نرمالیته" بر میگردنند.

-و جالب است که مردها هم به سرعت متوجه این قضییه می شوند و بعد از مجال کوتاهی از ابتدای آشنایی، زنی که برایشان "مظهر تمام عیار زنانگی" بود را ترک میکنند.
و این زنهای "بدون بینش" را در حسرت یک سوال ابدی باقی میگذارند.
سوالی که در بسیاری از متون دنیای نوشتاری مجازی مشاهده می شود:
او که اینهمه عاشقانه مرا دوست میداشت، پس چرا بی هیچ توضیحی مرا گذاشت و رفت؟؟!!

-منابعی برای مطالعه ی بیشتر:

- کتاب عشق ویرانگر، نوشته ی براد جانسون-کلی وری ترجمه: زهرا حسین زاده-الهام شفیعی - نشر رسا - فصل هشتم: محبوب طوفانی

- کتاب اسطوره شناسی زنان نوشته ی شینودا بولن ترجمه آذر یوسفی نشر جیحــون. فصل: پرسفونه persefone




یکشنبه 94 مرداد 4 :: 8:59 صبح ::نگارنده : موسوی

از آنجا که علل اسکیزوفرنی هنوز به طور دقیق شناخته نشده است، روش‌های درمانی فعلی هم بر پایه تجربه و هم پژوهش‌های بالینی می‌باشند. این رویکردها براساس قابلیت‌شان در کاهش عوارض اسکیزوفرنی و کاهش احتمال بازگشت (عود) عوارض انتخاب می‌شوند.
برخی از داروهای موجود برای اسکیزوفرنی عبارتند از:
• کلرپرومازین (تورازین)
• کلوزاپین (کلوزاریل)
• هالوپریدول (ریسپردال)
• اولانزاپین (زیپرکسا)
• کوتیاپین (سروکل)
• آری‌پیپرازول (ابیلیفای)
داروهای ضدروان‌پریشی، نشانه‌های روان‌پریشی اسکیزوفرنی را کاهش می‌دهند و معمولاً باعث می‌شوند که بیمار با کارایی بیشتر و به نحو مناسب‌تری به فعالیت بپردازد. داروهای ضدروان پریشی در حال حاضر بهترین روش درمان برای اسکیزوفرنی هستند امّا آن‌ها این بیماری را «درمان» نمی‌کنند و این اطمینان را به وجود نمی‌آورند که دیگر شرایط بیماری باز نگردد.اغلب کسانی که اسکیزوفرنی دارند، نشانه‌های قابل توجهی از بهبودی را پس از مصرف داروهای ضدروان پریشی نشان داده‌اند. داروهای معروف به داروهای «غیرمتعارف» ضدروان‌پریشی از سال 1990 به بازار عرضه شده‌اند.
عوارض جانبی اولیه مصرف داروهای ضدروان‌ پریشی

• خواب آلودگی
• بیقراری
• گرفتگی عضله
• لرزش
• خشکی دهان
• تاری دید
اغلب این عوارض با کاهش میزان دارو قابل اصلاح و یا توسط داروهای دیگر قابل کنترل می‌باشند. بیماران مختلف، واکنش‌های متفاوتی به درمان و اثرات جانبی داروهای مختلف ضدروان‌پریشی نشان می‌دهند.
اثرات بلند مدت مصرف داروهای ضدروان‌ پریشی
اثرات جانبی بلند مدّت داروهای ضدروان‌پریشی می‌تواند به شکل مشکلات نسبتاً جدّی خود را نشان دهد. حرکت پریشی دیررس (Tardive Dyskinesia(TD))، اختلالی است که مشخصه‌اش حرکت‌های غیرارادی دهان، لب‌ها، زبان و گاهی بالاتنه یا سایر بخش‌های بدن مثل بازوها و پاها می‌باشد. این اختلال در 15 تا 20 درصد بیمارانی که داروهای ضدروان‌پریشی «متعارف» و قدیمی‌تر را برای چندین سال مصرف می‌کردند، دیده می‌شد. TD در بیمارانی که این گونه داروها را برای مدّت زمان کوتاه‌تری هم مصرف کرده باشند ممکن است بروز کند. در اغلب موارد، نشانگان و عوارض TD خفیف است و خود بیمار ممکن است از حرکت‌های گفته شده ناآگاه باشد.
داروهای «غیرمتعارف» که در سال‌های اخیر تولید شده‌اند همگی نسبت به داروهای سنتی ضدروان‌پریشی، خطر کمتری از نظر بروز TD دارند. البته این داروها نیز اثرات جانبی خاص خود، مانند اضافه وزن، را دارند. به علاوه، اگر میزان مصرف داروهای جدید زیاد باشد، ممکن است مشکلاتی چون کناره‌گیری و انزوای اجتماعی و نشانگانی شبیه بیماری پارکینسون، به وجود آورد. با وجود این، داروهای جدید ضدروان‌پریشی، روش درمانی بسیار پیشرفته‌تر و بهتری هستند و در حال حاضر، تحقیقات در مورد میزان مصرف بهینه آن‌ها ادامه دارد.
توان‌بخشی
برنامه‌های توان بخشی می‌تواند شامل مشاوره شغلی، آموزش حرفه، مهارت‌های حل مساله و مدیریت مالی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و آموزش مهارت‌های اجتماعی باشد. این رویکردها برای موفقیت روش‌های درمانی اجتماع- محور برای اسکیزوفرنی اهمیت دارند زیرا مهارت‌های لازم برای زندگی موثر و بارور در خارج از چتر حمایتی بیمارستان روانی را برای بیماران ناتوان فراهم می‌سازند.
روان‌درمانی فردی
روان درمانی فردی مستلزم صحبت‌های مرتب و برنامه‌ریزی شده بین بیمار و متخصص سلامت روان نظیر روان‌پزشک، روان‌شناس یا مددکار اجتماعی است. مطالعات اخیر نشان داده است که روان درمانی فردی و رویکردهای شناختی- رفتاری که به آموزش مهارت‌های انطباقی و حل مساله می‌پردازد، برای بیماران اسکیزوفرنی می‌تواند موثر و مفید باشد. البته، روان درمانی نمی‌تواند جایگزین دارو درمانی گردد و غالباً هنگامی موثر است که ابتدا درمان دارویی باعث کاهش نشانگان روان‌پریشی بیمار شده باشد.
آموزش خانوادگی
غالباً بیماران اسکیزوفرنی از بیمارستان مرخص شده و تحت مراقبت افراد خانواده قرار می‌گیرند. بنابراین، آموزش اعضای خانواده درباره کارهایی که می‌توانند انجام دهند و نیز درک مشکلات و مسائل مرتبط با بیماری اسکیزوفرنی، بسیار اهمیت دارد.
ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار
منبع

"Treatments For Schizophrenia", Reviewed by Medical Review Board, May 30, 2006 ,
http://mentalhealth.about.com




شنبه 94 مرداد 3 :: 11:23 صبح ::نگارنده : موسوی

فرآیند گیر افتادن آهنگ سمج در ذهن ما یک فرآیند غیر ارادی است و مطالعه مکانیزم آن بسیار دشوار است. به بیان دیگر چگونگی به دام افتادن آهنگ در مغز به طور کامل درک نشده است. برخی از دانشمندان نشانه هایی یافته اند که انسان های باستان دانش خود را با استفاده از آهنگ ها منتقل می کردند که ممکن است منشا این پدیده در انسان های امروزی باشد.

 در طی 200 هزار سال تمدن بشر، حقایق، تاریخ، فرآیندها و سایر اطلاعات به شکل لغات محاوره ای و شعر مبادله شده اند. این یافته ها دانشمندان را به این نتیجه رسانده که سخت افزار مغز انسان به گونه ای تعلیم یافته تا اطلاعات موجود در کلمات محاوره ای و اشعار را رمز گشایی کند و به این وسیله اطلاعات را به خاطر بیاورد. امروزه برای بسیاری از انسان ها به خاطر سپردن اطلاعات به شکل موزون و ریتمیک آسان تر است.
 
تئوری سخت افزاری مغز بر این اساس استوار است که موسیقی یک تجربه چند حسی است یعنی در حالی که نت ها و شعر در حافظه ثبت می شود، احساسات و عقاید هم به همراه آن ها ذخیره می شوند. هنگامی که این احساسات یا عقاید برای فرد یادآوری می شوند، آهنگ نیز به یاد آورده می شود. به این فرآیند “یادآوری ناآگاهانه” می گویند.
در یک پژوهش محققان قسمت هایی از آهنگ های مشهور را برای افراد مورد آزمایش پخش می کردند و متوجه شدند که بخش مربوط به شنیدن در کورتکس مغز متن آهنگ را در ذهن تکمیل می کند و این فرآیند پس از قطع آهنگ نیز ادامه می یابد.
هر چه شما به یک آهنگ بیشتر گوش کنید، احتمال این که در ذهن شما به دام بیفتد بیشتر خواهد شد. افرادی که به اختلال وسواس فکری – عملی مبتلا هستند بیشتر در معرض این پدیده هستند. بر اساس یافته های مطرح شده در دهمین کنفرانس درک و شناخت موسیقی، بیش از 90 درصد انسان ها هفته ای یک بار، و 98 درصد انسان ها حداقل یک بار در زندگی این پدیده را تجربه می کنند.

 محققان دو عامل را برای گیر افتادن یک آهنگ در ذهن شناسایی کرده اند:
1- تکرار
گوش دادن به یک آهنگ شایع ترین دلیل به دام افتادن آن در ذهن است. این عامل به زمان گوش دادن به آهنگ و دفعات تکرار آن بستگی دارد.

2-هم خوانی
گاهی اوقات محیطی که در آن به موسیقی گوش می دهید به عنوان محرک عمل می کند. هم خوانی آهنگ با آنچه در اطراف شما روی می دهد موجب می شود که با قرار گرفتن در شرایط مشابه آهنگ را به خاطر بیاورید.
افراد وسواس، بیشتر دچار پدیده به دام افتادن و تکرار آهنگ در ذهن می شوند

 

ویژگیهایی که در تکرار یک آهنگ در ذهن موثرند:

1- آهنگ
به طور کلی آهنگ هایی با نت های طولانی و زیروبم های کوتاه تر بیشتر در ذهن می مانند و خواندن آن ها حتی برای انسان های تعلیم ندیده نیز آسان است.

2- ویژگیهای متفاوت انسان ها
– عاشقان موسیقی:
رابطه ای محکم بین افرادی که اهمیت زیادی برای موسیقی قائلند با توالی و تکرار آهنگ در ذهن برقرار است. افراد علاقمند به موسیقی بیشتر به آهنگ ها گوش می دهند و همین امر موجب تکرار شدن بیشتر آهنگ در ذهنشان می شود.

– شخصیت های وسواسی :
افراد وسواس (البته نه به شکل بیمار گونه) بیشتر دچار پدیده به دام افتادن و تکرار آهنگ در ذهن می شوند. در برخی موارد گزارش شده که داروهایی که برای کنترل اختلال وسواس تجویز می شوند، به دام افتادن آهنگ ها را کاهش می دهند.

– افراد خسته و مضطرب
آهنگ های سمج بیشتر به سراغ افراد بیکار، خسته و مضطرب می آیند. در این حالت ها سیستم دفاعی مغز آنقدر ضعیف است که یک آهنگ به راحتی می تواند کنترل ذهن را در دست گیرد.

 

اما چه درمان هایی برای آهنگ سمج وجود دارد؟
– گوش دادن به یک آهنگ دیگر
– فکر کردن به چیزهای دیگر: صحبت کردن با یک نفر، حل کردن جدول، گشتن به دنبال شی گمشده.
– و در نهایت گوش دادن به آهنگ سمج!

 
لینک تحقیقی در این مورد در ژورنال PLOS ONE:

Sticky Tunes: How Do People React to Involuntary Musical Imagery?

لینک منبع اصلی این مقاله:

Why Do Songs Get Stuck in Your Head?




شنبه 94 مرداد 3 :: 11:18 صبح ::نگارنده : موسوی

حروفات اختصاری در روان شناسی:


1- اختلال وسواس فکری، عملی
OCD
Obsessive Compulsive Disorder
2- اختلال شخصیت وسواس فکری، عملی
OCPD
Obsessive Compulsive Personality Disorder
3- اختلال شخصیت ضد اجتماعی
ASPD
Anti Social Personality Disorder
4- اختلال شخصیت نمایشی
HPD
Histrionic Personality Disorder
5- حمله وحشت خواب
STA
Sleep Terror Attack
6- اختلال هویت جنسی
GID
Gender Identity Disorder
7- اختلال بیش فعالی، کمبود توجه
ADHD
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
8- اختلال بدشکلی بدن
BDD
Body Dysmorphic Disorder
9- اختلال سلوک
CD
Conduct Disorder
10- اختلال شخصیت خودشیفته
NPD
Narcisstic Personality Disorder
11- اختلال کج خلقی
DD
Dysthymic Disorder
12- اختلال هویت تجزیه ای
DID
Dissociative Identity Disorder
13- اختلال شخصیت مرزی
BPD
Borderline Personality Disorder
14- اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر یا عمومی
GAD
Generalized Anxiety Disorder
15- اختلال افسردگی عمده
MDD
Major Depression Disorder
16- اختلال بی اعتنایی مقابله ای
ODD
Oppositional Defiant Disorder
17- اختلال رفتار ایذایی
DBD
Disruptive Behavior Disorder
18- اختلال استرس پس از رویداد سانحه
PTSD
Post Traumatic Stress Disorder
19- اختلال ساختگی
FD
Factitious Disorder
20- عقب ماندگی ذهنی
MR
Mental Retardation21- اختلال انفجاری متناوب
IED
Intermittent Explosive Disorder
22- اختلال شخصیت پارانویید
PPD
Paranoid Personality Disorder
23- پراشتهایی روانی
BN
Bulimia Nervosa
24- بی اشتهایی روانی
AN
Anorexia Nervosa
25- اختلال خُلق دو قطبی
BMD
Bipolar Mood Disorder
26- اختلال اوتیسم
ASD
Autistic Disorder
27- رفتار درمانی شناختی
CBT
Cognitive Behavior Therapy
28- سن زمانی یا تقویمی
CA
Chronological Age
29- سن عقلی
MA
Mental Age
30- بهره هوشی
IQ
Intelligence Quotient
31- هوش هیجانی
EQ
Emotional Quotient
32- طبقه بندی بین المللی بیماری ها
ICD
International Classification of Diseases
33- راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی
DSM
Diagnosis and Statistical manual of Mental disorders
34- آزمون اندریافت کودکان
CAT
Children"s Apperception Test
35- آزمون اندریافت موضوع
TAT
Thematic Apperception Test
36- الکترو شوک درمانی
ECT
Electro Convulsive Therapy
37- آزمون استعداد تحصیلی
SAT
Scholastic Aptitude Test
38- آزمون توانایی تحصیل در مدرسه و دانشکده
SCAT
School and College Ability Test
39- نوار مغزی یا دستگاه برق نگاری مغز
EEG
Electro Encephalo Graphy
40- آزمون تواناییهای روانی-زبانی ایلینویز(ایلینوی)
ITPA
Illinois Test of Psycholinguistic Abilities
41- آزمون های تشخیص استعداد
DAT
Differential Aptitude Test
42- بهره پیشرفت
AQ
Achievement Quotient
43- پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا
MMPI
Minnesota Multiphasic Personality Inventory
44- مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان پیش آموزشگاهی و دبستانی
WPPSI
Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence
45- مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان
WISC
Wechsler Intelligence Scal for Children
46- مقیاس هوشی وکسلر برای بزرگسالان
WAIS
Wechsler Adult Intelligence Scal
47- پرسشنامه شخصیتی آیزنک
EPQ
Eysenck Personality Questionnaire
48- چک لیست علایم روانی-90
SCL-90
Symptom Check List-90
49- پرسشنامه پادوا(وسواس فکری-عملی)
PI
Padua Inventory
50- پرسشنامه سلامت عمومی
GHQ
General Health Questionaire
51- اختلال شخصیت اسکیزوتایپال
STPD
Schizo Typal Personality Disorder
52- برنامه ریزی عصبی- کلامی
NLP
Neuro Linguistic Programming
53- پرسشنامه تحلیل بالینی
CAQ
Clinical Analysis Questionaire
54- پرسشنامه فرسودگی شغلی
BI
Burnout Inventory
55- پرسشنامه بالینی چند محوری میلون
MCMI
Millon Clinical Multiaxial Inventory
56- آزمون های مهارتهای مقابله ای
CST
Coping Skills Test
57- آزمون عزت نفس
SET
Self Esteem Test




شنبه 94 مرداد 3 :: 11:12 صبح ::نگارنده : موسوی



ازدواج مهمترین تصمیم در زندگی محسوب می ‌شود و حدود 95% از افراد در برهه ‌ای از زمان ازدواج می‌کنند. در طول زندگی مشترک، متغیرهای گوناگونی بر نحوه ارتباط زوجین با یکدیگر تأثیر می‌گذارد. این متغیرها، رضایت یا عدم رضایت زن و شوهر را از روابط زناشویی به همراه دارند.

دلبستگی را می توان یک الگوی رفتاری خاص در نظر گرفت که دراکثر جوامع برای رشد سالم اهمیت حیاتی دارد و زمانی دلبستگی مطلوب بوجود می آید که در سال اول زندگی ، کیفیتی متقابل وخوشایند بین مادر و کودک (یا نگهدارنده) شکل گیرد.

یک رابطه گرم و صمیمانه و پایا بین کودک و مادر است که برای هر دو رضایت بخش و مایه خوشی است.سبک های دلبستگی که در چهارچوب رابطه مادر- کودک استقرار می یابد ، روابط هیجانی فرد در بزرگسالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

دلبستگی دارای سه سبک ایمن، اجتنابی و مضطرب - دوسوگرا است :

* سبک ایمن :

افراد دارای این سبک ارتباط با دیگران برایشان آسان است و از اینکه به دیگران تکیه کنند و نیز اجازه دهند که دیگران به آن ها تکیه کنند احساس راحتی می کنند. این افراد از اینکه دیگران آن ها را ترک کنند یا خیلی به آن ها نزدیک شوند احساس نگرانی نمی کنند.

* سبک اجتنابی :

افراد دارای این سبک از اینکه به دیگران نزدیک شوند احساس ناراحتی کرده و نمی توانند به طور کامل به دیگران اعتماد کنند، برای این افراد مشکل است که به دیگران تکیه کنند و وقتی می بینند که کسی می خواهد خیلی به آن ها نزدیک شود عصبی شده و احساس می کنند که دیگران اغلب بیشتر از حدی که آنان احساس راحتی می کنند با آن ها صمیمی هستند.

* سبک مضطرب - دوسوگرا

افراد دارای این سبک کسانی هستند که احساس می کنند دیگران مایل نیستند آنقدر که آن ها دوست دارند با آن ها رابطه نزدیک داشته باشند. آن ها اغلب نگران هستند که همسرشان واقعا آن ها را دوست نداشته باشد. آن ها مایلند که با بعضی افراد کاملا یکی شوند ولی این خواسته بعضی اوقات باعث ناراحتی و دوری مردم از آن ها می شود.  کارن هورنای پس از سال ها مطالعه و بررسی به این نتیجه رسید که انگیزه اصلی رفتار انسان، احساس  امنیت است. به اعتقاد او اگر فرد در رابطه با اجتماع به خصوص کودک در رابطه با خانواده، احساس امنیت خود را از دست بدهد دچار اضطراب اساسی می شود. از نظر هورنای عواملی که از طرف جامعه و بخصوص خانواده در کودک احساس ناامنی ایجاد می کند عبارتند از :

تسلط زیاد ، بی تفاوتی، رفتار بی ثبات، عدم احترام برای احتیاجات کودک، توجه و محبت بیش از حد ، عدم صمیمیت کافی ، تبعیض ، محافظت شدید ، واگذاری مسئولیت زیاد یا عدم آن، پرخاشگری و خشونت.

به اعتقاد اینس ورث و همکارانش همه کودکان بهنجار احساس دلبستگی پیدا می کنند و دلبستگی شدید به مادر شالوده رشد عاطفی و اجتماعی سالم در دوران بزرگسالی را پی ریزی می کند. بنابر نظر محققان افراد دارای دلبستگی ایمن از ویژگی هایی برخوردارند:

* اعتماد به خود و دیگران دو ویژگی اصلی افراد ایمن محسوب می شود. اعتماد به خود، به فرد این توانایی را می دهد که در روابط بین فردی ، با مهارت ، اطمینان و آرامش بیشتر به تعامل بپردازد. 

* برخورداری از توان اکتشاف گری یک ویژگی مهم دیگراین افراد می باشدکه انعطاف پذیری وجسارت لازم را در روابط بین فردی در اختیار افراد ایمن قرار می دهد. به عکس فقدان اعتماد به خود و دیگران دو مشخصه اصلی افراد ناایمن اجتنابی و دوسوگراست. فقدان اعتماد به خود، توان رویارویی با موقعیت های استرس زا را کاهش داده و درماندگی روانشناختی  را بر فرد ناایمن تحمیل می کند. این پریشانی و درماندگی که به نوبه خود بر حسب تجربه های نامطلوب به احساسات حقارت و اضطراب شخص دامن می زند، ناتوانی وی را در ایجاد روابط بین شخصی سالم توجیه می کند. فقدان اعتماد به دیگران نیز با تخریب روابط بین فردی، فرصت های ارتباط خوب و جلب همدردی دیگران را از بین می برد.سبک دلبستگی از عوامل تعیین کننده روابط بین فردی از جمله تفاهم زناشویی است.زوجین با سبک دلبستگی ایمن تفاهم زناشویی بالاتری را نشان می دهند و از مشکلات و مشاجرات زناشویی کمتری نسبت به افراد با سبک دلبستگی ناایمن (اجتنابی –دوسوگرا) رنج می کشند.

تمایل به بخشش و مهار هیجان های منفی ، دیگر خصیصه افراد ایمن است، هر اندازه تمایل به بخشش و سخت گیری نکردن نسبت به خطاها در ارتباط زوجین بیشتر باشد احتمال رضایتمندی زناشویی نیز افزایش می یابد. مهار هیجان های منفی نیز در ارتباط های زوجین با افزایش رضایتمندی همراه است. همچنین اطلاعات موجود بیانگر این مطلب است که سبک دلبستگی ، کیفیت روابط جنسی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بدین صورت که افراد با سبک دلبسته ایمن برخل اف افراد با سبک های دلبستگی ناایمن ، تمایل بیشتری به تجربه مسائل جنسی در شرایط همراه با تعهد دارند و از تمام جنبه های رابطه جنسی شان لذت می برند. از آنجا که رابطه جنسی از مولفه های مهم و موثر بر رضایتمندی زناشویی است پس انتظار می رود افراد با سبک دلبسته ایمن از رضایتمندی زناشویی بالاتری برخوردار باشند.

در نهایت به علت نقش اساسی و پویای کیفیت پیوند های عاطفی نخستین مادر – کودک و تاثیر عمیق سبک دلبستگی در دو گستره درون شخصی و بین شخصی، پیشنهاد می شود:

درجلسه های مشاوره قبل از ازدواج سبک دلبستگی زن و شوهر ارزیابی شود تادر انتخاب صحیح همسر  و جلوگیری از وقوع طلاق موثر افتد. و نیز راهبردهای پیشگیری و درمانگری در چهارچوب نظریه دلبستگی به کار گرفته شود.

 

محققان: حسن احدی، سیامک نقشبندی و محمد رضا تابع جماعت




شنبه 94 مرداد 3 :: 11:6 صبح ::نگارنده : موسوی

فراموشکاری مرد‌ها برای زن‌ها به موضوعی روزمره و عادی تبدیل شده‌ است، اما دانشمندان آن را به صورت علمی ریشه‌یابی کرده‌ و دریافته‌اند در حقیقت مردها در موارد خاصی حافظه‌ای ضعیف‌تر از زنان دارند.

 محققان دریافته‌اند مردان به اندازه زنان در به یادآوردن “به خاطر سپرده های اخیر” قوی نیستند. این نتیجه از مطالعه روی 100 داوطلب زن و مرد 15 تا 40 ساله که به هریک از آنها موضوعاتی برای به خاطر سپردن در بازه‌های زمانی دو دقیقه، 15 دقیقه و 24 ساعت داده شد،‌به دست آمد.
 
محققان دانشگاه بیرمنگام با بررسی نتایج به دست آمده دریافتند زن‌ها برای انجام وظایفی که برای آینده برنامه‌ریزی شده‌اند حافظه بهتری نسبت به مردها دارند با این‌ همه هر دو گروه برای به‌ یادآوری برنامه‌هایی که به آینده دور تعلق دارد دچار مشکل هستند.
 
به گفته محققان با توجه به مسئولیت‌های بیشتری که در کنار مسئولیت‌های شغلی بر عهده زنان است، رویدادی که نتیجه نقش اجتماعی زنان جوامع امروزی است، زنان در زندگی روزمره باید وظایفی را انجام دهند که بیشتر از مردان با مهارت‌های حافظه‌ای/برنامه‌ریزی در ارتباط است و همین موضوع توانایی به یاد آوردن “به خاطر سپرده های اخیر” را در زنان افزایش می‌دهد.
 
برای مثال خیلی کمتر پیش می‌آید که یک زن خرید مایحتاج روزمره خانه را فراموش کند،‌ موردی که در میان مردان بسیار رایج است. همچنین تفاوت جنسیتی ناشی از هورمون‌ها و یا ساختار مغزی نیز می‌تواند عاملی برای تشدید این موضوع باشد، زیرا حافظه در مردان بین 20 تا 40 سالگی ضعیفتر می‌شود اما در زنان این اتفاق رخ نمی‌دهد.
 
لینک مقاله اصلی این تحقیق در ژورنال Quarterly Journal of Experimental Psychology:

 
Women outperform men in remembering to remember




پنج شنبه 94 تیر 25 :: 9:58 صبح ::نگارنده : موسوی

غر زدن زن

بعضی از خانوم ها مدام در زندگی غر می زنند و این غر زدن یک پیام برای مرد دارد و آن اینکه مرد احساس می کند همسرش از زندگی راضی نیست. لذا اگر خانومی می خواهد همسرش همواره خوش اخلاق و با محبت باقی بماند و پرخاشگر و بد دهن نشود باید از غر زدن جلوگیری نماید.

به مثال زیر که یک رفتار اقتدار شکن است توجه کنید:

زنی برای اتاق پذیرایی پرده جدید گرفته ، اما مرد بنا به دلایلی در نصب آن کوتاهی می کند. زن وقتی بی خیالی مردش را در نصب پرده می بیند شروع به غر زدن می کند و می گوید: بروم از تو کوچه یه نفر رو بیارم تا پرده اتاق رو نصب کنه. از تو که بخاری بلند نمیشه. تو که عرضه نداری.

این رفتار توسط زن اقتدار مرد را خواهد شکست و این مرد از یک همسر مهربان و بی سر و صدا به مردی بی حوصله ، بد اخلاق و پرخاشگر تبدیل می گردد.

البته شاید این سوال در ذهن خانوم های محترم نقش ببندد که چرا من تاکید دارم که حتی در مقابل کوتاهی های مرد هم خوش رفتاری کنند. ببینید! من با این توصیه قصد پوشاندن و نادیده گرفتن اشتباه مرد را ندارم. اما معتقدم که جواب بدی را نباید با بدی داد چون وضعیت نه تنها خوب نمی شود ، بلکه بدتر نیز خواهد شد . همانطور که قرآن و اهل بیت علیهم السلام بارها به این نکته اشاره کرده اند.

من در ادامه و در روزهای آینده توصیه های خود را به مردان ذکر خواهم کرد تا با رعایت آنها از بروز چنین اشتباهات و اختلافاتی جلوگیری کنند.

اما در این قسمت به این نکته می پردازیم که زن چگونه می تواند اقتدار مرد خود را حفظ نموده و به مرد خود حس اقتدار بخشد:

آنچه به مردان حس اقتدار می دهد تحسین آنهاست

خانوم های بزرگوار!

اگر می خواهید همسرتان یک همسر ایده آل و آنطوری که شما می خواهید شود ، با تحسین کردنش از او یک قهرمان بسازید و به او افتخار کنید.

جملاتی نظیر: من به تو افتخار می کنم ، من افتخار می کنم که شوهری مثل تو دارم و ... به شدت در مرد اثر می گذارد و محبت شما را در وجود همسرتان چند برابر خواهد کرد

مثلاً اگر همسرتان یک لباس برایتان خریده از خریدش تعریف کنید و بگویید چقدر خوش سلیقه ای و ... نه اینکه با جملاتی مثل : این چیه خریدی؟ برو بده خواهرت بپوشه و ... اقتدارش را زیر سوال ببرید.

خانوم های بزرگوار! تا به حال به این مسئله اندیشیده اید که چرا مردان از خرید و بازار فراری اند ؟ به خاطر اینکه خانوم ها راه می افتند و مردان هم باید به دنبالشان به این مغازه و آن مغازه بروند ، در حالیکه این رفتار با اقتدار طلبی مرد جور در نمی آید. چند بار خرید را به مرد بسپارید و وقتی خرید کرد از خریدش تعریف کنید ، بعد ببینید چقدر مرد به خرید راغب می شود.

خلاصه اگر زنی طالب همسری مهربان و با محبت و یک زندگی شیرین و بی دغدغه می باشد باید تا می تواند از خوبی های همسرش صحبت کرده و صفات خوب همسرش را تحسین کند و در مقابل بدی های همسرش را اصلاً نبیند و به زبان نیاورد. خانم ها مطمئن باشند وقتی خوبی های همسرشان را تحسین و بدی هایش را ندیدند ، بعد از مدتی بدی های مردشان کم شده و برطرف می گردد




پنج شنبه 94 تیر 25 :: 9:57 صبح ::نگارنده : موسوی

همانطور که می دانید زن مرد علاوه بر تفاوت های روانی ، دارای تفاوت های جسمانی مختلفی نیز هستند. به عنوان مثال مرد دارای خونی غلیظ تر ، پوستی ضخیم تر و عضلاتی قوی تر است و همین تفاوت در ساختار ، نشانگر تفاوت رفتاری و روانی مرد نیز هست.

مردها به مقتضای جسم قوی و مقتدر خود ، در باطن و درون نیز اقتدار را دوست دارند و هرگز حاضر نیستند که اقتدارشان زیر سوال رود. لذا یک زن باید خیلی مواظب باشد که اقتدار مردش را نشکند . به عبارت دیگر اگر رابطه ی زن و مرد در زندگی زناشویی به طوری باشد که اقتدار مرد شکسته شود ، این زندگی بادوام نخواهد بود و به مشکلات زیادی بر می خورد.

 پس اگر یک زن خواهان یک زندگی شیرین و همسری با وفا و خوش اخلاق و با محبت است ، باید مدام اقتدار مرد را تایید کند و از شکستن آن جلوگیری کند.

باز تأکید می کنم که اصلی ترین دلیل رفتارهای نابهنجار مرد در خانه اعم از پرخاشگری ، بد اخلاقی ، بی محبتی و ...  به خاطر شکسته شدن اقتدار اوست.

اقتدار مرد چگونه می شکند:

اقتدار مرد ممکن است که توسط رفتارهای پدر و مادرش ، همسرش و یا هر یک از نزدیکان او شکسته شود. لذا نقش همسر در حفظ و بازگرداندن اقتدار شکسته مرد یک نقش کلیدی و بسیار مهم است. مثلاْ اگر مردی در کانون خانواده خود قبل از ازدواج اقتدارش شکسته شده و الان بعد از ازدواج بد دهنی و ... می کند ، همسر او می تواند با رفتارهایی که در ادامه عرض خواهم کرد اقتدار او را دوباره بازگردانده و از همسر بی مهر و محبت و پرخاشگرش ، یک مرد با محبت و خوب بسازد

اما ابتدا باید بدانیم که چه رفتارهایی اقتدار مرد را می شکند. من به چند مورد اشاره می کنم:

سرزنش و مؤاخذه در صورت بروز اشتباه

خانم های محترم!

ما معصوم نیستیم و هر آن ممکن است اشتباهاتی از ما سر بزند. اگر می خواهید که همسرتان شما را از صمیم قلب دوست داشته باشد ، به شما محبت کند و خوش رفتار باشد ، اگر اشتباهی از او سر زد ، هرگز او را سرزنش نکنید.

به مثال های زیر دقت کنید:

مثال رفتار اقتدار شکن:

مردی به بازار رفته و میوه می خرد ، به محض ورود به منزل ، زن میوه ها را می بیند و وقتی متوجه می شود میوه ها کمی پلاسیده است شروع می کند به سرزنش کردن مرد و می گوید: این چه میوه ای است که خریده ای . یه خرید ساده هم بلد نیستی. به تو هم میگن مرد؟ از فلانی یاد بگیر... با این رفتار مرد به شدت بهم می ریزد و مطمئن باشید به نحوی زندگی را به کامتان زهر خواهد کرد. چنین مردی به شدت پرخاشگر شده و از حالت اعتدال خارج می شود.

مثال رفتار اقتدار دهنده:

مردی به بازار رفته و میوه می خرد ، به محض ورود به منزل زن میوه ها را می بیند و وقتی متوجه می شود میوه ها کی پلاسیده است می گوید: ببین گرمی هوا چه بلایی سر میوه ها آورده. بنده خدا میوه فروش ها چقدر ضرر می کنن. خیلی خوب کردی میوه هاش رو خریدی آقا . حداقل کمتر ضرر می کنه. کاش همه مث شوهر من بودن و یه کم مراعات میوه فروش رو می کردن و میوه هایی که یه کم پلاسیده شده ولی قابل خوردن هستش رو می خریدن.

این رفتار زن موجب می شود که مرد همسرش را بیش از اندازه دوست بدارد و فوق العاده به او محبت کند. البته لحن گفتن نباید به طوری باشد که مرد احساس کند قصد طعنه زدن به او را دارید

این مثال تنها موردی از موارد اقتدار شکن بود. خودتان بنشینید و موارد دیگری که با سرزنش کردن اقتدار مرد شکسته می شود را بیابید و آن را اصلاح کنید

خلاصه اینکه زن برای اینکه زندگی شیرینی را برای خود و خانواده اش ایجاد کند ، به جای سرزنش مرد به خاطر اشتباهاتش باید به دنبال توجیه رفتار او باشد . این کار را انجام دهید و آثار زیبای آن را در زندگی خود مشاهده کنید

بیان عیب ها و نقص ها

خانم های بزرگوار!

هر مردی عیب ها و نقص هایی دارد. چرا عیب ها و نقص های همسرتان را به رخش می کشید؟ اگر می دانستید بیان عیب ها و نقص های مرد چه بطور مستقیم و چه غیر مستقیم چه ضربه ی سهمگینی به مرد وارد می کند و چقدر مرد را سرخورده می کند هرگز این کار را نمی کردید.

زن موفق زنی است که هرگز عیب های همسرش را نبیند و در عوض خوبی های همسرش را یافته و مدام آن را بیان کند و مردش را تحسین کند. اگر زنی عیب همسرش را به رخش کشید و بیان کرد ، این مرد ، مردی پرخاشگر ، بد اخلاق ، بی محبت و بد رفتار می شود.

ببینید! مرد دوست دارد برای همسرش بهترین باشد. وقتی شما به عنوان شریک زندگی اش عیب او را بیان می کنید ، او اولین احساسی که می کند این است که شما او را بهترین نمی دانید و این بسیار خطرناک است. پس اگر خواهان یک همسر مهربان و خوب هستید ، به جای دیدن بدیهایش ، خوبی های او را ببینید و مدام به زبان بیاورید . و هرگز بدی ها و عیب هایش را به زبان نیاورید و طوری رفتار کنید که انگار بدی او را نمی بینید.

گاهی اوقات ممکن است زن عیب همسرش را به زبان نیاورد اما خانواده ی زن یا حتی خانواده ی خود مرد عیب های مرد را به زبان بیاورند و مدام جلوی زن به شوهرش طعنه بزنند. در اینجا زن باید با زیرکی تمام سعی کند مردش را دلداری دهد و بگوید: هر کی هر چی می خواد بگه ، مهم اینه که تو برای من بهترینی و من بهت افتخار می کنم. حرف مردم برا من مهم نیست. من تو رو با تمام وجود قبول دارم و حرفهایی که مثلاْ خانواده پدرت میگن رو اصلا قبول ندارم. نمی دانید چنین رفتاری توسط زن چگونه آتش گداخته درون مرد را خاموش می کند.

اما اگر زن در چنین مواردی به همسرش بگوید: همه بهت سرکوفت می زنن. چرا خودت رو اصلاح نمی کنی. چقدر مادرت برادرات رو بکوبه تو سرت و ... مطمئن باشد که همسرش بدتر می شود و بهتر نخواهد شد.

خانوم های محترم! اگر زندگی زیبا و شیرین می خواهید هرگز عیب همسرتان را به زبان نیاورید  و نبینید و اگر عده ای عیب همسرتان را به سرش کوبیدند سکوت نکنید و به سراغ همسرتان بروید و با جملاتی نظیر : اگر همه ی عالم هم با تو لج باشن من باهاتم ، تو برا من بهترینی ، من حرفای اونا رو قبول ندارم و ...همسرتون رو آروم کنید




دوشنبه 94 تیر 22 :: 2:16 عصر ::نگارنده : موسوی

شیوه درمانی نوظهوری به نام اسب درمانی می‌گوید سوار شدن بر اسب نه تنها لذت بخش است بلکه می‌تواند به آموختن مهارت های ارتباطی و نیز به افرادی با ناتوانی‌های جسمانی یا روانی کمک کند.

لیندا کوهانف ، پیشگام این فکر می گوید : ” اسب‌ها احساساتی را که انسانها می‌خواهند پنهان کنند، بازتاب می‌دهند. “

کوهانف که مرکز اپونا را در آریزونای آمریکا اداره می‌کند می‌گوید اسب ها مهارتهای مربوط به برقراری ارتباط را به انسانها می‌آموزند.

سواری درمانی دو شاخه اصلی دارد که یکی کمک به روان درمانی و دیگری کمک به توسعه مهارتهای ارتباطی شخصی است.

اما بریژیت مارتین، نایب رییس فدراسیون سواری در خدمت درمان گفت کار درمانی با استفاده از اسب‌ها لزوما به معنای سوارکاری نیست بلکه این تاثیر درمانی می‌تواند از طریق تیمار اسب و یا راه بردن آن با استفاده از یک لگام بلند باشد.

مارتین با کودکان نابینا یا ناشنوا و یا دچار اختلال اوتیسم کار می‌کند و تماس آنها با یک اسب کوچک یا پونی را فراهم و آسان می‌سازد. به گفته او، احساس ناآرامی وآشفتگی این کودکان کمتر می‌شود و آنها حالت آرامتری پیدا می‌کنند.

سواری درمانی می‌تواند حال و هوا و وضعیت بهتری برای انسانها به وجود آورد. ژوزه لورا دلاکو از انجمن ملی سواری درمانی فرانسه می‌گوید انسانها در ارتباط با اسب‌ها دریچه روحشان را باز می‌کنند و بیشتر لبخند می‌زنند او می‌گوید اسب‌ها بسیار حساس هستند. حس انسان را درک می‌کنند بی‌انکه او را مورد قضاوت قرار دهند و همین به انسانها اجازه می‌دهد که احساسات درونیشان را بیرون بریزند.

کلر مورین از انجمن فرانسوی ارتباط با اسب می‌گوید سوارکاری الزامی نیست اما می‌تواند بسیار مهم باشد.

او می‌گوید زندگی مردم می‌تواند در تعامل با اسب دگرگون شود. آنها می بینند که چگونه می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و باید در خود چه تغییراتی بدهند. آنها می‌آموزند که چگونه نه بگویند و چه محدوده‌هایی ترسیم کنند و این کار را به شیوه‌ای طبیعی و به دور از مبارزه بر سر قدرت انجام می‌دهند.

مورین معتقد است که بین اسب‌ها و انسانها یک ارتباط ذاتی وجود دارد و می گوید در اسب درمانی ، این اسب‌ها هستند که نقش درمانگری را انجام می دهند و نقش آن در این میان فقط آسان کردن برقراری ارتباط بین دو طرف است.

اسب، انسان را وارد دنیای واقعی و ملموس می‌کند.

ایو ریوه بنیانگذار یک مدرسه سوارکاری در شارنت-ماریتیم است که در آن معلولان ذهنی به عنوان کمک مربی کار می‌کنند . او می‌گوید این ابتکار باعث شده است که آنهانسبت به خود دید دیگری پیدا کنند و کسانی که برای سوارکاری به این مکان می‌آیند به آنها نه به عنوان معلول بلکه به عنوان یک کارگر ماهر در اصطبل نگاه کنند. به اینترتیب ننگ عقب ماندگی از بین می رود.

او می‌گوید سواری درمانی در دهه 1970در فرانسه آغاز شد و از دهه 1980 برای کمک به معلولان ذهنی مورد استفاده قرار گرفت. او توضیح داد ابتدا فیزیوتراپیست‌ها این شیوه را به کار بردند سپس از آن برای کمک به کودکانی که مشکلات اجتماعی ، خانوادگی و یا رفتاری داشتند و حتی دچار اختلالات شخصیتی بودند استفاده شد.

اینها کودکانی بودند که نمی‌خواستند قوانین جامعه را رعایت کنند. اما زمانی که کسی سوار بر اسب می‌شود، الزاما باید قوانین این حیوان را رعایت کند و نقض آن می‌تواند پیامدهای بسیار ناخوشایندی داشته باشد.

ریوه مورد یک کودک دچار اوتیسم را به یاد می‌آورد که مادرش او را رها کرده بود.

این کودک سرش را روی گردن اسب می‌گذاشت و به یالهای او می‌چسبید. یک روز این پسر کوچک صورتش را در میان یال های اسب فرو برد و در میان سیل اشک ، مادرش را فریاد کرد. در عالم ناخودآگاه ، یال اسب او را به یاد موهای بلند و سیاه مادرش انداخته بود و از آن روز ، نشانه‌های اوتیسم در این کودک از بین رفت.

ونسان فولاتر از انجمنی به نام انجمن دوستی با اسب مجمع الجزایر می‌گوید اسب نماد بسیار قدرتمندی است. آهنگ حرکت اسب شبیه به حرکت جنین در رحم و یا تکان‌های ملایم کودک در آغوش مادر است.

اسب درمانی برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر و اختلالات تغذیه‌ای و حتی کمک به بازپروری زندانیان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

کوهانف گفت جای تعجب نیست که بسیاری از رهبران بزرگ جهان، سوارکاران ماهری بوده اند. اسب، به روح انسان شکوه می‌بخشد و به او کمک می‌کند
که زیبایی واقعی و قدرت زندگی را لمس کند.
                                                                                                                              منبع مجله دنیای اسب سال2008 ایتالیا




دوشنبه 94 تیر 15 :: 1:22 عصر ::نگارنده : موسوی

این اصل می‌گوید،10 درصد زندگی خارج از کنترل، ولی 90 درصد آن تحت کنترل ماست و خوب یا بد بودن آن به عکس العمل ما مربوط می‌شود. تأخیر ساعت پرواز هواپیما، خراب شدن ماشین یا فوت یکی از نزدیکان مان دست ما نیست، ما روی این 10 درصد کنترلی نداریم ولی 90 درصد باقی متفاوت است! نگذارید مردم روی زندگی شما تأثیر منفی بگذارند، هر عکس العملی می‌تواند بدترین شرایط را به بهترین شرایط تبدیل کند. به عنوان مثال، سر میز صبحانه نشسته‌اید که یکدفعه دست دختر کوچکتان به لیوان چای می‌خورد و محتویات آن روی لباس شما می‌ریزد. چیزی که اتفاق افتاده ابداً تحت کنترل شما نبوده است. اما کاری که شما بعد از افتادن این اتفاق می‌کنید همه چیز را مشخص می‌کند؛ شما عصبانی می‌شوید و سر دخترتان داد می‌زنید. او شروع به گریه کردن می‌کند.

 حالا با خشم، همسرتان را به خاطر گذاشتن لیوان چای روی لبه میز دعوا می‌کنید و با عجله می‌روید بالا و لباستان را عوض می‌کنید و بر می‌گردید پایین. اما می‌بینید دخترتان به خاطر گریه کردن نتوانسته صبحانه‌اش را تمام کند و برای مدرسه رفتن آماده شود. سرویس دخترتان می‌رود! همسرتان باید سریع برود سر کار، شما ماشین را بر می‌دارید تا دخترتان را به مدرسه برسانید. چون عجله دارید جایی که باید با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت کنید با سرعت 90 کیلومتر رانندگی می‌کنید. شما بعد از هدر دادن 35 هزار تومان برای جریمه سرعت غیرمجاز با 15 دقیقه تأخیر به مدرسه می‌رسید. دخترتان با عجله بدون خداحافظی به طرف در می‌دود. شما نیز با نیم ساعت تأخیر به محل کارتان می‌رسید، اما می‌بینید کیفتان را فراموش کرده‌اید! روز شما خراب می‌شود و همینطور خراب‌تر. بالاخره با خستگی بر می‌گردید خانه و بدیهی است که جو خانه مثل هر روز نیست و همسر و دخترتان از شما دلخور هستند و هرسه شما روز بدی داشته‌اید. چرا؟ به خاطر عکس العمل شما هنگام صبحانه خوردن. چرا شما روز افتضاحی داشتید؟

  الف تقصیر چای بود؟

 ب تقصیر دخترتان بود؟

 پ تقصیر پلیس بود؟

ت تقصیر خودتان بود؟

 جواب قطعاً «ت» است. ریختن چای تقصیر شما نبود اما عکس العمل شما به ریختن چای تنها در همان 5 ثانیه، روز شما را خراب کرد. حالا ببینید این روز می‌توانست چگونه باشد؛ چای روی لباس شما می‌ریزد. دخترتان خیلی ناراحت می‌شود. شما می‌گویید «عیبی ندارد عزیزم، دفعه بعد حواست را بیشتر جمع کن.» حوله را از روی صندلی بر می‌دارید و سریع می‌روید بالا، پیراهن دیگری می‌پوشید و کیفتان را بر می‌دارید و سریع می‌آیید پایین، در همین لحظه دخترتان را از پنجره می‌بینید که سوار سرویس شد و برای شما دست تکان داد. شما 5 دقیقه زودتر به کارتان می‌رسید، به همکارانتان سلام می‌کنید و با نشاط و انرژی روی کارتان تمرکز می‌کنید. دو سناریوی مختلف، شروع‌های یکسان، پایان‌های خیلی متفاوت! چرا؟ به خاطر عکس العمل شما! اجازه ندهید اتفاق‌های مختلف، روز و زندگی شما را مختل کند چون هر عکس العمل اشتباه می‌تواند ضرر زیادی به همراه داشته باشد. به شما می‌گویند شاید از کارتان اخراج شوید؟ به جای اینکه عزا بگیرید و بی خواب بشوید دنبال یک کار تازه باشید. قبول دارم وقتی واقعاً این موضوع پیش بیاید کار سختی است و نمی‌شود راجع به چیز دیگری حرف زد ولی سعی‌تان را بکنید. خواهید دید که قوی‌تر و قوی‌تر میشوید.




< << 6 7 8 9 10 >> >
Susa Web Tools